Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbetaling av lønn til prosjektansatt

Letitbe

Medlem
Hei,
jeg har en webutivikler som er ansatt i et prosjekt for å lage logo til en kunde.
Webutvikleren ønsker å få utbetalt 10.000 i lønn fra mitt firma for denne jobben.

Hvor mykje skal jeg fakturere kunden (som vi lager logo til) for at det skal tilsvare det jeg skal betale ut i lønn til webutvikleren?
Denne webutvikleren det gjelder har ikke eget firma, derfor fakturere jeg kunden for jobben, og så betaler jeg deretter ut lønn til ham.
 

spikre

peterhamre.no
Formelen som oftest brukes er:

lønn + fp + agv + otp

lønn = 10.000,-
feriepenger = 10.2%
arbeidsgiveravgift = 14.1%
otp == 2%
forutsatter at webdesigneren er under 60 år, ikke har tariffavtale og at dere holder til i en kommune med høyeste arbeidsgiveravgiftsats. Eks evt merkostnader for lønnskjøringen.
 

Letitbe

Medlem
Takk for svar!
Ja, jeg ønsker å gjøre det så enkelt som mulig, og at webutvikleren dermed sender meg en faktura på 10.000 for jobben.
Hvor mye må jeg da fakturere kunden for at jeg ikke selv skal gå i "minus" etter at jeg har utbetalt 10.000 til webutvikleren..?

Om jeg fakturerer kunden 10.000 (+mva) og så utbetaler 10.000 til webutvikleren, blir det jo et tap for meg (etter skatt)..?

Kanskje dumt spm.. men jeg er litt blank når det gjelder dettte:)
 

Letitbe

Medlem
På det prosjektet med logo skal jeg ikke ha noen fortjeneste. Skal gå i null. Men det skal faktureres fra mitt firma. Webutvikler skal ikke forholde seg til kunden når det gjelder fakturering.
 

hansson

Langveisfarende
Bedre fremgangsmåte her ville vel vært å kontraktsfeste hva jobben skal koste, og så ta det som utgangspunkt for hva underleverandører skal kunne fakturere. Blir rart å gå motsatt vei, sluttkunden må jo vite hva de skal måtte betale til slutt?
 
Før du evt. fakturerer må du motta en normal lønn, ellers kan det bli sett på som unndragelse av arbeidsgiveravgift. Fakturering fra holdingselskap (et upersonlig selskap) er vanligere, og det kreves etter det jeg veit ikke at eieren må være ansatt noe sted.

Hvis man fakturerer fra et holdingselskap er man vel like langt? Hva om AS-et har null ansatte, men jeg eier det 100%. Kan jeg da fakturere det?
 

hansson

Langveisfarende
Hvis man fakturerer fra et holdingselskap er man vel like langt?

Det kommer an på ulike faktorer. Holdingselskap er nok mest interessant der det er flere aksjonærer, verdiøkningen på selskapet er stor (blir en salgskandidat), du ønsker å kontrollere skatt på en mer nøyaktig måte, m.m. Mer info på www.holdingselskap.no.

Hvis selskapet har null ansatte, og du eier det 100%, kan du ikke fakturere som privatperson med mindre all jobben som gjøres utføres av et annet selskap. F.eks. at ENK-et driver med IT-drift mens AS-et selger håndvesker. AS-et kjøper inn IT-tjenester fra ENK-et. Men noen må jo selge og designe håndveskene også, så da vil det kunne bli stilt spørsmål med hvorfor det ikke er ansatte i selskapet der den primære verdiskapningen skjer.

Skal AS-et ha null ansatte må verdiskapningen egentlig være 100% automatisert. Du kan ha programvare som gjør ett eller annet som genererer inntekter, og outsource driften til underleverandører. I holdingselskaper der det ikke er noen egen verdiskapning trenger det ikke å være ansatte. Men det er vanligvis smartere å ta ut lønn før utbytte (http://www.firmanytt.no/lonn-eller-utbytte-i-eget-aksjeselskap)
 
Topp