Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utfylling av omsetningsoppgaven

Sindre

Medlem
Med god hjelp fra en veiledning på bedin ser dette ut til å være ganske rett frem. Men for ordens skyld har jeg noen enkle spørsmål:

1. Innbetalinger fra utlandet (AdSense, affiliate, kunder/annonsører), skal disse inntektene føres under Post 3, som er "fritatt for MVA" (jeg har jo ikke lagt til MVA på disse inntektene)?

2. Utenlandske utgifter jeg har hatt (hosting, Aweber, etc), skal jeg beregne MVA av? Og dette skal føres i Post 7?

3. Og så lurer jeg bare på: Når skal alt dette faktisk innbetales? Får jeg tilsendt en faktura en stund etter oppgaven er sendt inn?
 
Sist redigert:

Sindre

Medlem
Ehh, da har jeg vel funnet svaret på mine spørsmål selv, takket være dette innlegget fra gano.

1. Nei, jeg skal ikke føre opp noe på "fritatt for mva" (Post 3)
2. Ja og ja.
3. Det driter jeg egentlig i, tar det som det kommer.

Admin må gjerne slette denne tråden hvis den ble litt smør på flesk, men i disse dager kan det være flere som leter etter den samme informasjonen...
 

eplebiten

Medlem
Mva. skal betales 10. mars hvis du skal sende inn mva-oppgaven for et helt år. Giro for betaling skal du finne på Altinn.
 

Sindre

Medlem
Ehh, da har jeg et spørsmål til. Nå har jeg funnet ut av alle tallene osv, men på Post 1, "samlet omsetning", skal jeg ta med ALL inntekt fra 2010, inkl. FØR jeg ble MVA-registrert? Til nå har jeg bare regnet det ut f.o.m. den datoen jeg ble MVA-registrert (mars 2010).

Jeg lurer fordi "gano" skrev i tråden jeg linket til at samlet omsetning i MVA-oppgaven måtte være lik samlet omsetning i Næringsoppgaven (når den tid kommer). Men, den vil jo bli ulik hos meg hvis jeg bare har tatt med inntekten fra den datoen jeg ble MVA-registrert (mens i Næringsoppgaven vil jeg jo ta med inntekten fra hele år 2010).

Noen som vet hva som er riktig å gjøre?
 
Sist redigert:

eplebiten

Medlem
i-net, mener du de som betaler én gang i året, eller annen hver måned?

Hvis man skal sende inn annen hver måned var fristen 10. februar, og fristen er 10. mars for de som skal levere mva.-oppgaven én gang i året.
 

i-net

Medlem
bare glem det eplebiten, fant ut av det: neste mva levering for oss som betaler annen hver mnd. er 10. april. Så null stress :)

MEN.. et godt tips for å slippe å bli usikker i fremtiden er å lage påminnelse på disse leveringene på mobilen har jeg funnet ut også ;) Som jeg nå har gjort =)
 

eplebiten

Medlem
En enkel huskeregel er denne: Vi deler inn året i 12 måneder. Mva.-oppgaven skal leveres i partallsmåneder. (2=februar, 4=april, 6=juni, osv.)
 
Topp