Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utgiftsføre domenekjøp? Varelager?

Santo

Active Member
Hei,

Jeg har egentlig ikke noe særlig peiling på regnskap og har derfor hatt en regnskapsfører i alle år for enkeltpersonforetaket mitt.

Inntil en gang ifjor eller noe der omkring har jeg faktisk også vært av den oppfatning at mine domenekjøp har blitt utgiftsført. Dvs. at jeg trodde jeg kunne gjøre domenekjøp for å redusere inntekten min, og der igjen få mindre skatt.

Men det viste seg at regnskapsføreren min håndterer domenene mine som et "varelager" og innkjøpene er dermed ikke med på å redusere inntekten min fra år til år.

Problemet mitt er at "varelageret" bare vokser og vokser i verdi... Jeg kjøper og har en god del domener i stallen min, men selger bare noen få i året.

Jeg har betalt mye for en god del av domenene, men de fleste domenene jeg selger er domener jeg ikke har gitt noe særlig for (utover registreringsavgift) og disse salgene reduserer dermed heller ikke noe på "varelagerets" verdi.

Jeg har googlet en del og lest litt rundt dette på div. forum, blant annet her, og ser at det er mange forskjellige tolkninger og praksiser på dette... Noen mener domener er et driftsmiddel og utgiftsfører de deretter, imens andre snakker om at det inngår i et varelager, slik som min regnskapsfører...

Det skal legges til at de fleste domenene først og fremst er kjøpt med tanke på å utvikle de selv. Jeg driver mao. ikke med rent kjøp og salg av domener, dersom dette skulle ha betydning for utgiftsføring og beskattelse.

Ville blitt veldig glad for litt hjelp her :) Solgte noen dyre domener ifjor, og da disse salgene ikke reduserer varelageret vesentlig, så kommer jeg nok til å få en heftig skatt for 2013 er jeg redd...
 
Hvis det er til bruk i din virksomhet, dvs at du har sider eller tilsvarende tilknyttet domenene , så er det driftsmiddel.

Har du kjøpt dem med tanke på videresalg, at de bare venter passivt på å bli solgt, så er det en vare.
 

Santo

Active Member
Hvis det er til bruk i din virksomhet, dvs at du har sider eller tilsvarende tilknyttet domenene , så er det driftsmiddel.

Har du kjøpt dem med tanke på videresalg, at de bare venter passivt på å bli solgt, så er det en vare.

Hva om man ikke vet om man kommer til å bruke domenet selv eller om det blir solgt en gang i fremtiden?

Og dersom et domene blir definert som et driftsmiddel og det koster mer enn 15.000,-. Det må da balanseføres? Balanseføre er det samme som avskrivning?
 

Steve Cash

Medlem
Det er nok riktig at det skal balanseføres hvis kostprisen er 15 000 eller mer, men et domene et et immaterielt driftsmiddel, og kan bare nedskrives ved åpenbart verdifall. Det inngår ikke i noen saldogruppe, og kan heller ikke avskrives lineært, ettersom det ikke har en bestemt levetid. Det kan også hende at flere domener skal sees under ett ved oppstart eller utvidelse av driften, slik at en skal aktivere selv om hvert domene koster under 15 000, men akkurat det er litt usikkert.

Hvis du ikke vet sikkert hva du skal med det, må du gjøre et valg ut fra hva som er mest hensiktsmessig.

For øvrig er jeg enig med arjourregnskap og din regnskapsfører.
 

Santo

Active Member
Takk for svarene fra dere begge, selv om jeg strengt tatt ikke ble så mye klokere... ;)

Dette virker til å være ett vanskelig felt uten noen helt klare retningslinjer fra myndighetene... Eller er det egentlig ganske rett frem, men at det er jeg som er litt ekstra tett i pappen?

Når man kjøper ett domene så kjøper man jo egentlig heller ikke domenet, men man kjøper en rett til å leie domenet videre. Ingen eier domener, de leies.

NilsF:
Har du noen kommentarerer eller vet noe? Vet du har vært litt aktiv i en lignende tråd tidligere :)
 

Atian

Medlem
Jeg har dog ikke så mange domener, og alle er for eget bruk.
Men her har jeg tenkt som Santo hva gjelder regnskapsføring.
- Dette er ikke et varekjøp, dette er noe man leier. Dermed har jeg de siste årene kostnadsført både domenenavn, serverleie og tilsvarende på 6420 Leie av datasystemer.
- Dersom man da kjøper en rettighet av en annen aktør (som selger domenenavn) til å bruke (leie) domenenavn, så er jo dette en annen kostnad enn selve "bruksretten" som betales til en registrar og server hoster. Her er jeg dog usikker på hva jeg ville ha gjort, men antakeligvis ikke sett på dette som et driftsmiddel med balanseføring.

Om det skulle finnes noe "offentlige uttalelser" på sistnevnte ville det være interessant ja...
 

Steve Cash

Medlem
@ Atian: Hvis du har domener til drift av egene websider kan du kostnadsføre dem i året, i alle fall hvis de koster under 15 000 kr.

To sitater fra Lignings-ABC, det første gjelder formue:
9.12 Internettdomene

Internettdomene, hvor domenenavnet har en selvstendig markedsverdi, er skattepliktig formue etter sktl. § 4-1, og verdsettes til omsetningsverdien per 1. januar i ligningsåret.
Det andre gjelder inntekt ved salg:
4.3 Salg av domenenavn

Gevinst ved salg av domenenavn (internettadresse) er skattepliktig etter sktl. § 5-1, jf. § 9-2 første ledd bokstav e, eventuelt som fordel vunnet ved virksomhet.
Skatteloven § 9-2 første ledd ser sklik ut:
§ 9-2.Hva realisasjon omfatter
(1) Realisasjon omfatter overføring av eiendomsrett mot vederlag og opphør av eiendomsrett, herunder blant annet:
a. salg og gavesalg
b. tvangsavståelse ved blant annet ekspropriasjon, odelsløsning og tvangssalg
c. makeskifte og bytte
d. innfrielse eller bortfall av fordring
e. endelig avkall på rettighet
f. tap, ødeleggelse og tilintetgjørelse
g. utrangering
h. innløsning av aksje og oppgivelse av aksje ved likvidasjon etter § 10-37
Legg merke til at den innledende setningen sier eiendomsrett. Skattemessig behandles det altså som at en eier det.

Men så googler jeg litt til, og finner manglende samsvar mellom skatteretten og hva Norid sier:
1.4 Registrering av et domenenavn gir kun en bruksrett, ikke en eiendomsrett. Bruksretten opprettholdes så lenge abonnementet løper.
Link: Norid: Regelverk for .no (navnepolitikken)

Dette gjorde det ikke enklere, jeg trekker tilbake mine bastante påstander om aktivering som driftsmiddel, nå vet jeg ikke helt.
 
Sist redigert:

Atian

Medlem
Bruksrett er jo en verdi som uansett skal regnskapsføres.
- Jeg tror at skatteetaten aksepterer ulike skjønnsmessige vurderinger for posteringer så lenge verdiene fremkommer i regnskapet.

Men i forhold til opprinnelig spørsmål, så ville jeg ha kostnadsført alle domener som "forbruk" så lenge dette er kjøp til 50-500 kroner / stk og sum ikke overstiger 30.000 - 50.000 totalt/år. Så får evt. salg være en inntekt (av både domenenavn og innhold som kan være produsert for å øke verdien til domenenavnet).

Men igjen - som du spør får du (ulike) svar ... :rolleyes:
 
Topp