Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vedlegg når en registrerer seg i moms-registeret

Dre_C

Medlem
Hvilke vedlegg er de skatteetaten vil ha i registreringsmeldingen? Er det f.eks. kopi av Utbetalingsspesifikasjon fra Tradedoubler de vil ha?
 

Dre_C

Medlem
Jeg laget nå en oversikt i exel og sendte inn. Hvor lang tid bruker det å ta før en får et MVA nummer og kan begynne å kreve inn MVA?
 

Dre_C

Medlem
Sendt det inn via altinn ja.

Skal jeg kreve inn mva på fakturaer jeg sender ut før jeg får beskjed tilbake?
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Når vi gikk over fra ANS til AS så tok vi oss frihet til å fakturere mva fra første faktura. Dette siden vi i løpet av kort tid kom over grensen. Da sendte vi inn søknad på papir med kopi av alle fakturaer som var sendt. Behandlingstiden var ca 2 uker den gang.
 

caines

Medlem
Jeg ville ventet til jeg fikk svar med å fakturere. Det er ikke noe i veien regnskapsmessig for å utsette selve faktureringen for et produkt. Inntil videre kan varen, dersom den er levert, stå på kundefordringer-konto i regnskapet. Det er nok svært viktig at man fra begynnelsen venner seg å opptre ryddig i henhold til regelverk, så unngår man problemer i ettertid.

Min første faktura var faktisk på like over 50.000 kr eks mva, så jeg slapp både å tenke på ventetiden og om dette gjelder faktura ink eller eks mva.

Regelen sier slik: Den faktura (salgsdokument) som får omsetningen (dette går på salgsdokumenter, ikke pengestrøm) til å overstige grensebeløpet på 50.000 kr (eks mva), skal være med MVA skrevet etter ORG nr og registrering skal gjøres øyeblikkelig i merverdiavgiftsregisteret når du ser du kommer til å overskride grensen på 50.000 kr. Fakturaen som får avgiftspliktig omsetning til å overstige kr 50.000 skal også tillegges mva (dette blir da din første faktura med mva).

Det er etter hva jeg husker, kun salgsdokumentene med avgiftspliktig salg (omsetning) som skal være vedlagt registreringsskjemaet. Jeg sendte pr post og tror jeg fikk svar etter bare 5 dager.
 

Miniforetak

Medlem
Dette er ikke lenger riktig:

Regelen sier slik: Den faktura (salgsdokument) som får omsetningen (dette går på salgsdokumenter, ikke pengestrøm) til å overstige grensebeløpet på 50.000 kr (eks mva), skal være med MVA skrevet etter ORG nr og registrering skal gjøres øyeblikkelig i merverdiavgiftsregisteret når du ser du kommer til å overskride grensen på 50.000 kr.

Nå skal du registreres i mva-registeret først når den momspliktige omsetningen har passert 50 000 kroner.
 

caines

Medlem
Takk! Dette hadde jeg ikke fått med meg! Skal sjekke ut siden din, den ser veldig nyttig ut!

Var ikke meninga å feilinformere, var så sikker på at det var slik, fordi det ikke er lenger enn 1 år siden jeg sjekka det opp, men lovene kan endres _når som helst_
 

caines

Medlem
Har sittet en time og lest på artiklene nå! Nyttig side, og jeg har egentlig lært kjempemasse! Dette er garantert nyttig for mange personer! Håper det blir litt omsetning likevel, selv om den er gjort åpen i større grad!

Forresten, vet du om det går an å velge å ikke aktivere en eiendel man kjøper inn til bedriften? Avskrive direkte og kostnadsføre dette. Hva skjer egentlig med balanseverdien dersom man kjøper et objekt til 14.000 kr som skal brukes i næringssammenheng (har ENK). Hvordan viser man regnskapsmessig at denne allerede er avskrevet?
 

caines

Medlem
Ja, leste den! En av de mest lukrative postene å lese : )

Vel, kanskje jeg og bør vente til jeg er regnskapsfører til å gå inn på detaljene rundt der, men man blir fristet til å forsøke å hjelpe til, men er mye nyanser, så det er jo fort å si noe feil:)
 
Topp