Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vedlegg når en registrerer seg i moms-registeret

Tony J

Alle skal få
Et spm

Det sies at man skal ha en omsetning på 50.000 kr innenfor et kalenderår.

Omsetning er kun salg?

Dvs hvis jeg utgifter på 50.000 innenfor et kalenderår, men null inntekter, da skal
jeg ikke registrere meg i mva registeret?

Tony
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det sies at man skal ha en omsetning på 50.000 kr innenfor et kalenderår.

Omsetning er kun salg?

Dvs hvis jeg utgifter på 50.000 innenfor et kalenderår, men null inntekter, da skal
jeg ikke registrere meg i mva registeret?

Tony

Riktig. Omsetning = alle penga du får inn på konto. Utgifter er ikke en del av omsetningen. Et driftsresultat er forenklet sett omsetning minus utgifter.

Forøvrig: om du har utgifter på 50.000 uten å ha inntekter driver du rimelig dårlig butikk :)
 

Dre_C

Medlem
Husk at beløpsgrensa på 50.000 kroner gjelder for en tolvmånedersperiode, ikke for hvert kalenderår.
 

Tony J

Alle skal få
Synd det ikke er driftsresultaten som skal være 50.000 da :) Takk for svar folkens.
Ps: Jo har hatt ca 50.000 kr i utgifter så langt og 0 inntekter. Men det koster mest i startfasen har jeg hørt:p
 

hendrix

Medlem
Forresten, vet du om det går an å velge å ikke aktivere en eiendel man kjøper inn til bedriften? Avskrive direkte og kostnadsføre dette.
Så lenge eiendelen er til varig eie eller bruk og over 15'000 skal den aktiveres. Dette følger av regnskapsloven. Den avskrives da over levetiden, dvs. hvis du kjøper en bil til 100'000 med levetid 3 år da kan du avskrive(=kostnadsføre) 33'000 pr år.

Hva skjer egentlig med balanseverdien dersom man kjøper et objekt til 14.000 kr som skal brukes i næringssammenheng (har ENK). Hvordan viser man regnskapsmessig at denne allerede er avskrevet?
Hva mener du her? Eiendeler under 15'000 kan kostnadsføres så da fører du fakturaen som vanlig kostnad.
 

hendrix

Medlem
Synd det ikke er driftsresultaten som skal være 50.000 da :) Takk for svar folkens.
Ps: Jo har hatt ca 50.000 kr i utgifter så langt og 0 inntekter. Men det koster mest i startfasen har jeg hørt:p

Husk at hvis du har kjøpt inn eiendeler kan du få tilbake tilbakegående avgiftsoppgjør for utstyr og inventar som er kjøpt inntil 3 år før omsetningen passerte 50 000,-. Dette så lenge innkjøpene har direkte sammenheng med at omsetningen som har ført til at man går over 50 000,-. Kan være en god del kroner spart ved å gjøre dette.
 

Tony J

Alle skal få
Husk at hvis du har kjøpt inn eiendeler kan du få tilbake tilbakegående avgiftsoppgjør for utstyr og inventar som er kjøpt inntil 3 år før omsetningen passerte 50 000,-. Dette så lenge innkjøpene har direkte sammenheng med at omsetningen som har ført til at man går over 50 000,-. Kan være en god del kroner spart ved å gjøre dette.

Gjelder dette også serverleie, domener , utelandske freelancere betalt med paypal?

Tony
 

hendrix

Medlem
Nei desverre, kun innkjøpte eiendeler og ikke kostnader. Tanken er at bedrifter som gjør store investeringer før de har inntekt kan kreve mva fradrag av dette.
 

Tony J

Alle skal få
Nei desverre, kun innkjøpte eiendeler og ikke kostnader. Tanken er at bedrifter som gjør store investeringer før de har inntekt kan kreve mva fradrag av dette.

Hva er forskjellen med å oppgradere ram på pc'en fysisk og oppgradere ram på server?
Blir rammen betraktet som en eiendel, men ikke på serveren?

Er det kun fysiske innkjøpte ting som gjelder?

Tony
 

hendrix

Medlem
Hvis du har serverleie, så leier du, ikke eier :)

Så hvis du oppgradere til en bedre server betaler du mer i leie. Hvis du du kjøper inn mer ram til din egen server så øker du verdien av eiendelen din og balansefører dette og sprer kostnad over levetiden til serveren (avskrivning).

Dette gjelder ikke kun fysiske ting, men det er kanskje mest vanlig. Hvis du kjøper en immaterielle eiendel, feks. et program som er spesiallagd til deg, gjelder det samme.
 

Tony J

Alle skal få
Hvis du har serverleie, så leier du, ikke eier :)

Så hvis du oppgradere til en bedre server betaler du mer i leie. Hvis du du kjøper inn mer ram til din egen server så øker du verdien av eiendelen din og balansefører dette og sprer kostnad over levetiden til serveren (avskrivning).

Dette gjelder ikke kun fysiske ting, men det er kanskje mest vanlig. Hvis du kjøper en immaterielle eiendel, feks. et program som er spesiallagd til deg, gjelder det samme.

Takk for forklaring. Skulle ønske det fantes en ENK for dummmies bok der ute :)

Tony
 

hendrix

Medlem
Ingen problem! Nå vet jeg ikke hvilket selskap du driver og omfanget, men jeg ser veldig få grunner til velge ENK foran AS hvis du har noen ambisjoner med selskapet. Nå er også revisjonsplikten og kravet til 100'000 i aksjekapital borte, og flere forenklinger kommer :)

Angående bøker er boken 'Grunnleggende regnskap' en bra start.
 

Tony J

Alle skal få
Ingen problem! Nå vet jeg ikke hvilket selskap du driver og omfanget, men jeg ser veldig få grunner til velge ENK foran AS hvis du har noen ambisjoner med selskapet. Nå er også revisjonsplikten og kravet til 100'000 i aksjekapital borte, og flere forenklinger kommer :)

Angående bøker er boken 'Grunnleggende regnskap' en bra start.

Jeg skal snart markedsføre prosjektet mitt, men vet ingenting om hvordan det vil bli motatt så ingen inntjeninger per dags dato. Jeg safer inn på ENK pdd fordi jeg kan lite om det formelle. Prøver å ta steg for steg biten.

Tony
 
Topp