Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdien av lenke

Ole Avranden

utvandret
Dette er ikke akkurat noen vitenskapelig test, men kan indikere hvor mye en autoritetslenke er verdt.

Ett av mine nettsteder (autoritet) lenker til en affiliateside i samme nisje. For å kickstarte en ny artikkel ble lenken til aff.siden byttet ut.

Resultatet:
noen dager senere har aff.siden falt fra 5. til 16. plass i SERP på hovedsøkeordet. Flere longtail-søk som indirekte har fått juice fra lenken har falt fra 1. til 3. plass.
 

Ole Avranden

utvandret
Tonny: Ja, den har en seo-verdi som er gull verdt. Nisjen har "høy" til "meget høy" konkurranse.

Tony J: En autoritetslenke er en lenke som kommer fra et nettsted som Google har meget høy tiltro til.
 
Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Skjønner, men har lenker fra nettsted som har dårligere autoritet enn egen side 0 effekt for SEO?
 

Ole Avranden

utvandret
Tony J:

Hvis du kategoriserer nettsteder slik:

søppel ------- nøytralt ------- gull

så vil alt til høyre for nøytralt gi deg verdi, uansett hvilken autoritet din egen side har.

Hva som skjer med en lenke som er dårligere enn nøytralt, kommer an på ditt nettsteds autoritet. Et nytt nettsted uten noen tiltro risikerer å bli straffet for lenker som er søppel. Et autoritetsnettsted vil nesten aldri bli straffet, pga den høye tiltroen.
 

Tony J

Alle skal få
Så dersom en venn av meg oppretter en nettbutikk i dag, så bør han vente til han får litt autoritet før han linker til meg?
 

Ole Avranden

utvandret
Hvis du tenker i forhold til din side:
Hvis han oppretter den i dag, så kan han godt lenke til deg. Hans side er nøytral i det den blir opprettet, og desto mer autoritet/trust siden får - desto mer verdt vil lenken (trolig) bli.

Hvis du tenker i forhold til hans side:
Han må gjerne lenke ut. Mange tror at en lenke ut, betyr "1 stemme i minus" for ens egen side. Det er ikke riktig.
 

Ole Avranden

utvandret
De viktigste longtail-søkeordene har nå krabbet opp første- og andreplass. Mens hovedsøkeordet har beveget seg tre plasser opp, og ligger nå på 13. plass.

Det er altså en liten bevegelse i riktig retning, men fremdeles en ganske brutal nedgang for domenet sett under ett.
 

Ole Avranden

utvandret
Så dersom en venn av meg oppretter en nettbutikk i dag, så bør han vente til han får litt autoritet før han linker til meg?

Bare en liten oppfølging på dette. Den siste uken har jeg kjørt en test på fire splitter nye domener, og der ser ut til at helt ferske domener har 0 i lenkeverdi. De er med andre ord helt nøytrale. Men lenkene vil nok tilskrives verdi etter hvert som domenet får en boost.
 

metallian

Medlem
Våger meg på en liten link til en sak jeg skrev om dette ifjor Tips til linkbygging

Dette med "negative linker" er vel fortsatt i stor grad omdiskutert dog.

Ganske interessant med en så brutal effekt av en autoritetslenke må jeg si, skulle gjerne hatt link/artikkel/aff.side URL ;-)
 

Ole Avranden

utvandret
Du kan trygt lenke til den artikkelen Metallian. Den er fremdeles aktuell, og vil nok være det en god stund fremover. (Det burde kanskje være noen ekstra punkter der, men noen tricks of the trade skal man vel beholde selv også ;) )

Negative lenker er vel egentlig etablert som en sannhet, men at terskelen for å bli rammet av dem er ganske høy. Normalt sett, så skal det vel ligge og slenge noen ugler i mosen allerede for å bli rammet.

Ja, jeg ble også overrasket av effekten. Jeg visste at den siden har en enorm lenkeverdi, men trodde ikke at det slo ut riktig så hardt å fjerne lenken.
 
Topp