Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Web/Design - ubetalt materiale

Stoppet

Banned
Jeg vil heller anbefale at du sikrer deg fast trekkpå hans konto. Du må skrive en forliksklage og få en dom. Om det er en type som stikker av fra ting, så kommer han ikke til å møte uansett. Og da kan du ta en utleggsbegjæring og deretter ta pant i inntekt eller verdier.

Det er jo det som er inkasso ;)
 
  • Like
Reaksjoner: mra

Chris M

Medlem
Nei, det er ikke inkasso. Inkasso er til vanlig innkreving uten at det foreligger en dom, og da får man ikke trekk på konto eller tvangsselge eiendeler.

Er faktisk en ganske enorm forskjell å ha en dom som tvangsgrunnlag fremfor å opprette en inkassosak. En inkassosak gir deg ikke spesielle juridiske rettigheter.
 

Stoppet

Banned
Nei, det er ikke inkasso. Inkasso er til vanlig innkreving uten at det foreligger en dom, og da får man ikke trekk på konto eller tvangsselge eiendeler.

Er faktisk en ganske enorm forskjell å ha en dom som tvangsgrunnlag fremfor å opprette en inkassosak. En inkassosak gir deg ikke spesielle juridiske rettigheter.

Nå vet jeg ikke hvilke erfaringer du har med ditt inkassobyrå, men de fleste jeg vet om følger reglene i Inkassoloven slik at en inkassosak ender med en rettskraftid dom. Forutsatt at du har et legitimt krav da.
 

Chris M

Medlem
Feil, de fleste saker ender med overvåkning og purringer. Og dom kommer ikke før etter lang tid. Kanskje ett par år i etterkant. Og gebyrene som legges til i mellomtiden tilfaller inkassoselskapet. I dette tilfelle er det åpenbart rett å få en dom selv og kjøre saken uten å vente. For hele poenget mitt er at man kan ikke true med tvangsalg eller utleggsforretning før man har en dom.

Tror du egentlig vet at du tar feil her....
 

Stoppet

Banned
Derfor er egeninkasso det beste @Chris M for da får tar namsmannen utleggsforrftning. Jeg fikk innvilget tvangssalg av skyldnerens hus på under et halvt år. Nå var ikke dette nok, så de trakk fra dennes trygd i et halvt år i tillegg. Meget effektivt!

Og får man en uteblivelsesdom forliksrådet blir denne rettskraftig og kan brukes til inndrivelse. Dette er noe jeg har brukt selv uten problemer.
 

mra

Active Member
Men det er fortsatt sånn at det koster nærmere 50.000 å slå noen konkurs?

Jepp, 51 250,- må forskutteres som garanti for utgifter ifbm. konkursbehandlingen. Selv konkurs i et lite selskap med oversiktlige forhold koster fort 30-40.000kr. i advokathonorarer, så i praksis skal det mye til at du får hele det forskutterte beløpet tilbake, ennå mindre at du faktisk får dekket noe av ditt opprinnelige krav.
 

Stoppet

Banned
Ja, hvis det er et aksjeselskap. Men er det privatpersoner så er det bare rettsgebyrene og de legges til kravet. Jeg antar at dette siste også gjelder personlige selskaper.

Så hvis pølseboden til TS er et AS så er det selvfølgelig litt mer som må tas med i betraktningen.
 
Topp