Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Web hosting service

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg er litt nysjerrig på hvordan dette egentlig fungerer...
Ikke har jeg noen planer om å begynne å drive som noen webhost, men syns det er ett utrolig intressant emne av en rar grunn.

Er det noen av dere som vet hva jeg må gjøre dersom jeg ønsker å drive en "Web hosting service?"
Hvordan & Hva kan jeg gjøre for å registrere domener for andre?
Dersom jeg har 10stk servere, hver med kanskje 5 TB på hver. Hvilken software er da bra og bruke for å "dele disse opp som webhotell?"
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
10 Servere, ja du starter stort, herlig !!

Det er to typer web hoster, de som driver serverne selv og resellere. Hva vil du gjøre?

cPanel/WHM bra for å dele opp i web hotell. Jeg digger cPanel og leier ikke web hotell hvis det ikke er cPanel der.

Ironi? , eller er 10 servere egentlig mye og starte med? (Syns det virker lite jeg :p)

Jeg har ikke tenkt å begynne med dette, da jeg rett og slett ikke har tid. Tenkte bare det kunne vært ganske intressant å lære seg dette eventuelt som ett prosjekt ut på nyåret.
Det jeg tenker på er å drive serverne selv.

Kan jeg bruke Cpanel for å dele plass på en server opp i flere forkjellige webhotell som deretter brukerne kan få tilgang til?
 

Tonny Kluften

Administrator
Ironi? , eller er 10 servere egentlig mye og starte med? (Syns det virker lite jeg :p)

Kan jeg bruke Cpanel for å dele plass på en server opp i flere forkjellige webhotell som deretter brukerne kan få tilgang til?

10 servere er veldig mye, det var ikke ironi :)

Og WHM som er en del av cPanel (liten c, stor P) er laget for å dele opp serveren i web hoteller ja.

Du må kunne veldig mye om serverdrift for å drive webhotell, jeg tenker på alle slags idiotiske og ikke-idiotiske spørsmål og forlangender man får som web-host. Jeg selv, som er "web hotell kunde fra helvete" spør og forlanger i hytt og gevær. Og kan de ikke svare så skifter jeg host med en gang. Hva med å leie dedikerte managed servere?
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
brukernavn skrev:
10 servere er veldig mye, det var ikke ironi

Ok. Satt og tenkte på det isted og du har vel muligens rett i det du sier. hehe :)

- Syns det var litt kult med respons på dette :)
Jeg har lest mye i det siste om hvordan det faktisk er å drive med dette, og finner mye av informasjonen intressant.
Når det gjelder kunnskaper om dette, er det mye jeg enda ikke har erfaring med. Jeg kommer til å måtte lære mye før jeg eventuelt setter igang med noe.

Å leie dedikerte managed servere tror jeg faktisk er ett veldig bra alternativ, da det gir mindre jobb til meg og samtidig trenger jeg ikke all den nødvendige kunnskapene.

Og WHM som er en del av cPanel (liten c, stor P) er laget for å dele opp serveren i web hoteller ja.
Veldig greit å vite. Dette var vel faktisk svar på det ene spørsmålet mitt. :D

Du må kunne veldig mye om serverdrift for å drive webhotell, jeg tenker på alle slags idiotiske og ikke-idiotiske spørsmål og forlangender man får som web-host. Jeg selv, som er "web hotell kunde fra helvete" spør og forlanger i hytt og gevær. Og kan de ikke svare så skifter jeg host med en gang.

Hehe. Dette skjønner jeg veldig godt. Jeg er kanskje ikke like utålmodiig, men det har vel faktisk hendt en gang at jeg faktisk sa opp hele dritten hos en leverandør en gang fordi det rett og slett var for mye rot med bestilling.
Han sendte meg blandt annet 6 forkjellige e-poster, der jeg på toppen av det hele klarte å finne 2 forkjellige brukernavn & passord for pålogging til ftp med.
For mye rot kan fort ødelegge noe.

Takker for tips om dedikert managed server. Nå er jeg bare litt nysjerrig på noe jeg rett og slett overhodet ikke forstår hvordan fungerer.
Det er rett og slett hvordan registrere domener.

Om noen velger å bestille domenet "dritt.com" fra mine internettsider, hva i all verden kan jeg da gjøre for å "bestille" dette domenet slik at det blir aktivert og peker mot min server?
Er det forkjellige tilbydere på dette markedet også, eller er det noe spesielt jeg må gjøre for å få disse rettighetene?
- Akkurat denne biten er jeg helt 110% blank på :p
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja ok... Da var den lille saken oppklart... Det var vel igrunn ett så og si dumt spørsmål. :p
For å grave enda dypere i det hele da.. Om jeg registrerer ett domene hos f.eks godaddy. Vil jeg da måtte ha noe med Godaddy og gjøre videre fremover, eller gir dem meg noen form for rettigheter på doemenet?
Er det slik at jeg da på en måte blir kunde til Godaddy, og må hele veien holde meg oppdatert på hvortid alle domener utløper osv for alle domenene jeg har registrert der?

Eller er det slik at jeg faktisk blir "eieren" av domenet, og Godaddy ikke har en dritt med det å gjøre lenger? Er dette en engangsavift eller må jeg betale dem 1 gang per år?
 

Tonny Kluften

Administrator
Nei, den som kjøper domenet blir eiere av domenet. Du bare selger for godaddy. wildwestdomains.com er et nettsted som selger domener for godaddy. wildwestdomains.com styrer alt akkurat som godaddy gjør det, altså de har et eget "skin", men alle funksjoner er som hos godaddy, kundene er hos godaddy, men tror de er hos deg pga din branding.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Skjønner. Dette er jo mye mer intressant enn jeg i utgangspunktet trodde det var.
Skal ta en titt på det i løpet av morgendagen, og finne ut hvordan tingene fungerer 110%.
Nå tar jeg meg en stripe på byn. Det er tydeligvis litt liv i Bergen i kveld :)
- Tilgi meg om jeg skriver noe dumt her på webforumet i natt.. Da er jeg nok ikke helt meg selv for å si det på den måten :p

- Dere får kose dere videre utover kvleden, og natten for dere det gjelder.. :)
 

picxx

Well-Known Member
Prøv deg som reseller hos et større webhostingfirma til å begynne med.
Om du selger bra kan du jo tenke på å starte noe selv.
I de fleste tilfellene vil de som starter ikke selge noe, og om du kun er reseller sitter du ihvertfall ikke igjen med utgift til servere, linjer og alt annet som følger med det å starte egen hosting. Personlig funker faktisk affiliate løsningene til hoster mye bedre enn resellerløsningene for meg....men muligens jeg er litt lat og ikke gidder ta så mye ansvar, hehe.
 

Niclas

New Member
Jeg er både affiliate og reseller for to webhoster, og som picxx er inne på så tenk over det med ansvar før du begynner. Er du reseller vil kundene gå løs på deg om din leverandør ikke leverer skikkelige varer. Så er du reseller, ikke lov mer enn det din leverandør garanterer og vær nøye på å ansvarsfraskrive deg i like stor grad som din leverandør.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Gode tips dere. Jeg vet ikke engang om dette er ett prosjekt jeg noengang kommer til å gidde å realisere. Har jo fått med meg at dette er ganske tidkrevende, hvertfall om man skal drive med dette utenfor vanlig arbeide.
Jeg skal hvertfall lære meg alle disse tingene 110%, men det er av den grunn at jeg syns det er intressant.

Driver du Niclas bare i Norge, eller er du utbredt i deler av norden?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg er affiliat for 12 hoster og reseller for 4, men håper da likevel at de fleste signer opp under min aff.kode istedenfor å benytte seg av mine reseller løsninger (som er sinnsykt dyre).

edit: hosting og domener er dessuten en veldig liten del, begynner å bli, av din inntekt online.
 
Sist redigert:
Topp