Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wikipedia

semb

Medlem
Hei,

Skal legge inn informasjon på wikipedia om et kjent norsk selskap med flere internasjonale kontorer, og vil gjerne gjøre ting så riktig som mulig. Er det noen som har noen tips?

Er det OK å legge inn noe på vegne av en bedrift, eller skal helst noen fra selve bedriften gjøre det? Er dette noe man gjør anonymnt, via alias, eller via ekte navn? Er det lurt å la samme person legge inn både moderoppføringen og de eventuelle lokale oppføringene, eller bør dette deles på flere personer?

Osv. Alle tips tas imot med takk, jeg her total wikipedia-rookie!
 

semb

Medlem
ok, takk for det. satser på en helt plain fremgangsmåte uten noe hokus pokus med andre ord
 

Aquila

New Member
Legge inn informasjon på Wikipedia

Alle kan legge inn informasjon på Wikipedia, men det du legger inn bør selvfølgelig være sannferdig. Om informasjonen du legger inn ikke er helt sikker, bør du fortelle at dette er antageler, spekulasjoner, etc.

Alle kan imidlertid slette eller omskrive deler av informasjonen du legger inn hvis de ikke likerden.

Jeg har selv lagt inn noe infromasjon om en stor norsk bedrift uten at den siden er rørt. Det er tydelig at nettopp denne bedriften ikke skjønner hvor viktig Wikipedia har blitt.

Jeg kikket imidlertid på artikkelen om landet Norge på wikipedia. Artikkelen er et skryteepos av det mest svulstige slaget jeg noen gang har lest.

For å gjøre artikkelen mer ballansert, la jeg inn noe informasjon om problemene vi har her i landet. Infromasjonen ble slettet etter noen timer, selv om den var korrekt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Moderatorene har en stor jobb å gjøre med å ta seg selv i nakken om dem ønsker at flere skal bidra til wikipedia. Har selv bidratt med informasjon om norske bedrifter og diverse prosjekter, men det ble slettet siden jeg ikke kunne bevise at jeg ikke hadde egeninteresse i noen av disse bedriftene. Min forespørsel på bevis at jeg hadde eierandel i disse prosjektene ble ignorert.
 

zapotek

Medlem
Semb! Nå har du virkelig sjansen til å gå rett til kilden med spørsmålene dine!

Wikipedia-gründer Jimmy Wales stiller på nettmøte i VG imorra ;)
 
Topp