Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wordpress "multi site"

Ole Avranden

utvandret
Arbeider med et prosjekt som tar meg ut i ukjent farvann; mer avansert bruk av Wordpress.

Det skal settes opp et nettverk med 150 brukere, og i utgangspunktet høres da multi-site delen til Wordpress optimalt ut. Men det dukker opp noen spørsmål som jeg hadde håpet å få svar på før jeg setter i gang med å eksperimentere.

Sikkerheten: Hvordan er det med sikkerheten når så mange nettsteder skal driftes fra en installasjon. Er det nærmest å be om trøbbel? For hvis ett av nettstedene blir angrepet, vil vel alle gå ned?

Themes: Kan hvert nettsted kjøre egne themes?

Brukervennlighet admin: Er dette en enkel/grei løsning å administrere, eller bør man være Wordpress-ninja for å drifte et slikt nettverk.

Trafikk: Er dette et oppsett som vil håndtere store mengder trafikk, eller blir det litt luggete når antallet brukere (surfere) blir høyt?

Innhold: Kan innhold hentes på tvers av nettstedene (uten å bruke RSS og lignende mellomløsninger). Tenker da på å kjøre en nyhetsfeed for eksempel.

Supertakknemlig for svar :)
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Noen kjapt-og-gæli-svar:

Arbeider med et prosjekt som tar meg ut i ukjent farvann; mer avansert bruk av Wordpress.

Det skal settes opp et nettverk med 150 brukere, og i utgangspunktet høres da multi-site delen til Wordpress optimalt ut. Men det dukker opp noen spørsmål som jeg hadde håpet å få svar på før jeg setter i gang med å eksperimentere.

Sikkerheten: Hvordan er det med sikkerheten når så mange nettsteder skal driftes fra en installasjon. Er det nærmest å be om trøbbel? For hvis ett av nettstedene blir angrepet, vil vel alle gå ned?
ja, det er litt sånne problemer
Themes: Kan hvert nettsted kjøre egne themes?
yep, du kan enten aktivere pr site, eller gi alle tilgang til et utvalg themes
Brukervennlighet admin: Er dette en enkel/grei løsning å administrere, eller bør man være Wordpress-ninja for å drifte et slikt nettverk.
helt greit, men man bør nok ha et par hakk bedre peil enn for å drive med single-installs
Trafikk: Er dette et oppsett som vil håndtere store mengder trafikk, eller blir det litt luggete når antallet brukere (surfere) blir høyt?
du kan ordne det, det går f.ex. å fordele på flere databaser (og flere servere vil jeg anta, selv om jeg ikke har prøvd det enda
Innhold: Kan innhold hentes på tvers av nettstedene (uten å bruke RSS og lignende mellomløsninger). Tenker da på å kjøre en nyhetsfeed for eksempel.
mja, det går ihvertfall å dele bildearkivet, men du mener kanskje noe mer enn det? det meste går vel å få til, noe er bare vanskeligere enn andre ting :) Bruker du en custom query så bør det jo gå å få ut hva du vil fra databasen
Supertakknemlig for svar :)
 

Ole Avranden

utvandret
Takk for svar Torstein.

Føler jeg hopper av allerede på første spørsmålet om sikkerheten. Hvis ett nettsted kan legge ned alle, så blir det for risky. Da virker det tryggere å legge det opp med en installasjon per nettsted, og heller kjøre automatiserte oppdateringer o.l.

Noen andre som har noe input rundt det med sikkerheten?
 
Topp