1 av 2 smarttelefonbrukere mener online informasjonsdeling gir økt innflytelse

Category: Sosial Markedsføring 65 0
  • 7 av 10 smarttelefonbrukere deler og ser mer personlig innhold enn for to år siden
  • Vi deler mer enn noensinne, og 1 av 2 sier beskyttelse av personlig informasjon burde prioriteres på en politiske agenda
  • 37 prosent tror online deling av informasjon om korrupte organisasjoner og/eller praksis har større effekt enn å gå til politiet

Personvern er et hyppig debattert tema ettersom stadig flere av oss eksponerer personlig informasjon på nettet. En ny rapport fra Ericsson ConsumerLab – ‘Sharing Information’ – viser hvordan forbrukere observerer hverandre, så vel som virksomheter og myndigheter – og at de deler det de ser.

Ved å mer enn noen sinne dele informasjon og synspunkter oppfører vi oss i økende grad som kritiske journalister, og litt over halvparten av oss tror det øker vår innflytelse overfor virksomheter. Vi føler vi er i stand til å presse bransjer og myndigheter til fordelaktige endringer.

– Over halvparten av de spurte mener internett har økt muligheten for varslere å avsløre korrupt eller ulovlig atferd, noe som oppfattes som positivt. Samtidig er det bekymringer om personvern og 64 prosent ønsker å være i stand til å stoppe at negativ omtale om seg selv blir lagt ut på nettet, sier Rebecka Cedering Ångström, seniorrådgiver hos Ericsson ConsumerLab.

20 prosent av yngre smarttelefonbrukere innrømmer at de jevnlig publiserer bilder av noen de ikke kjenner. En avveining mellom å stoppe informasjon lagt ut om dem selv og et ønske å dele informasjon lagt ut om andre, er en del av en ligning som må løses i en fremtidig delingskultur.

Rapporten peker også på at ettersom informasjonsdeling og forbrukerinnflytelse vokser i takt med at flere får tilgang til internett, blir det enda viktigere å skape en kultur for vettig informasjonsdeling som alle kan dra nytte av, og samtidig beskytte den enkeltes personvern. Forbrukerne vil at vern av personopplysninger skal være en prioritet på den politiske dagsorden.

Om undersøkelsen

Rapporten er basert på en undersøkelse blant mer enn 5000 smarttelefonbrukere i alderen 15-69 i Berlin, Chicago, Johannesburg, London, Mexico City, Moskva, New York, São Paulo, Sydney og Tokyo, og representerer 46 millioner urbane innbyggere.

Legg til kommentar