Det finnes ingen garantier i markedsføring

Det kan for mange kunder høres skremmende ut når man sier det, men det finnes ingen garantier i markedsføring. Markedsføring handler om å jobbe med mennesker og det er ingen som kan forutse mennesker handlinger. Det blir som å gi en garanter for hva slags vær vi vil ha på denne dagen neste år – nemlig umulig.

Om du jakter etter et firma som garanterer resultater gjør du høyst sannsynlig en feil. Jeg har sett flere firmaer der ute, selv på det norske markedet, som lover garanterte resultater. Noen lover «dobbling av salg» mens andre lover «garantert topp 5 rankering i søkemotorene». I de aller fleste tilfellene med dette firmaer blir du 1) Svindlet eller 2) Lurt av det som står i liten skrift, som du sikkert aldri leser. En markedsfører kan ikke forutse resultatet av en markedsføring noe bedre enn en værman kan forutse været langt fram i tid.

Her er hva en markedsfører gjør:

  • Forteller en flott historie
  • Om et bra produkt
  • Til de folkene som vil ha produktet
  • Når dem vil ha det

Disse folkene er da menneskene. Eller kundene. Brukere. Kjært barn har mange navn. Om en markedsfører hadde kunne forutse handlingene til mennesker med 100% nøyaktighet eller bare noe i nærheten av det hadde han ikke jobbet med markedsføring – da hadde han høyst sannsynlig vært hersker over jorden.

Man kan heller ikke garantere en rankering i søkemotorene. Om man ser bort fra det faktumet at Google forteller veldig lite om hvordan man skal oppnå gode rankeringer i søkemotorene, så er det fortsatt en ting som gjør det umulig å garantere noe som helst – nemlig at Google er drevet og utformet av mennesker. Og igjen, man kan ikke forutse mennesker. Det som gir deg gode poeng hos Google i dag kan snu seg helt opp ned i morgen, uten noe som helst slags varsel fra søkemotorene selv.

Nå frister det kanskje å sparke din markedsføringskonsulent, så får du gjør det steget bør du lese videre.

Hva en internettmarkedsfører egentlig gjør

Markedsfører gjør allikevel en veldig kritisk jobb for din bedrift. Selv om ingen kan gi deg en garanti, så kan vi maksimere sjansene for at dine produkter og tjenester blir synlige for potensielle brukere. Vi kan hjelpe med å levere et budskap til dine brukere som dem vil forstå og sørge for at det blir levert til dem i en passende setting. Det er hva markedsføring er.

Noen markedsfører er flinke, mens andre er ikke fult så flinke. Allikevel er det absolutt ingen av dem som kan garantere deg noe som helst.

One thought on “Det finnes ingen garantier i markedsføring

  1. Magnus

    Politikere er jo et fint eksempel på dette. De garanterer for full barnehagedekning, høyere barnebidrag, bedre miljø, lavere skatter og avgifter osv osv osv. Enkelt å si i en valgkamp, men ikke alltid like lett i praksis. Kommer til å vurdere sterkt det partiet som går ut og sier noe ala at de «garanterer ingenting, men ønsker å gjøre så godt de overhodet kan for at vi fortsatt skal ha det godt i dette landet.»

Legg til kommentar