Investere i PPC eller SEO?

En ting mange lurer på er hva som lønner seg å investere pengene i av PPC og SEO. Begge deler har så absolutt sine fordeler og ulemper, så her skal jeg prøve å oppsummere fra begge sider. Siden du lurer på dette har du antageligvis søkt internett rundt og funnet massevis av informasjon om begge deler, og spesielt fra de som selger disse tjenestene om hva som er best lønnet din forretningsstrategi på internett. Det finnes ingen fasit, så det må alltid avgjøres ut ifra situasjonen din.

Hvem passer PPC for?

PPC (Pay-Per-Click, på norsk Betal per klikk) er raskt, og du kan komme igang på noen minutter. PPC garanterer deg trafikk, så da er det bare opp til deg at du gjennom landingssiden klarer å selge ditt produkt, og at du klarer å treffe de riktige brukerene med de riktige ordene (husk også å ta med feilstavelser av nøkkelord, dem er ofte billige og kan gi deg mange nyttige treff som ingen andre har markedsført seg for). PPC vil alltid koste deg penger, hvor mye du sitter igjen med av investeringen, er opp til hvor bra du «fanger» brukerene du får.

PPC kan også være best for de som bare kjører midlertidlige kampanjer. Ofte er det ikke verdt det å bruke mye tid for å jobbe seg til topps i søkemotorene med SEO, da du kanskje bare kjører en kampanje som varer en uke. PPC er også et bra alternativ hvis du vil bli synlig i søkemotorene umiddelbart.

Litt oppsummert om PPC:

  • De som vil ha øyeblikkelige resultater.
  • Tidsbegrensede kampanjer.
  • Om du ønsker å endre strategi raskt.
  • Sære og smale søkeord som ikke har konkurranse og som det ikke lønner seg å optimalisere sidene for.

Analysering

Hvem passer SEO for?

SEO er langsiktig, da det kan ta flere måneder/år (Kanskje du aldri klarer det) og komme seg til den posisjonen du vil i søkemotorene. SEO koster ikke penger (så fremt du ikke leier noen til å gjøre jobben, noe som anbefales) og når du endelig når din ønskede plassering, så vil all trafikken være gratis. SEO er ikke anbefalt for korte kampanjer, da det kan ta lang tid å bli synlig i søkemotorene og du har heller ingen garanti for at du holder plasseringen din.

Fleksibiliteten er også mindre med SEO. Om du vil endre tittelen på din landingsside kan dette få fatale følger, det samme gjelder innholdet på siden. Alt må gjøres med forsiktighet.

Litt oppsummering om SEO:

  • Ikke øyeblikkelig resultat, men langsiktig.
  • Søkeord med stort volum som skal dra store mengder trafikk.
  • Tilstedeværelse i flere søkemotorer (Ikke bare Google).
  • Det er gratis å ligge på topp.

Ja takk, begge deler!

Om du vil ha flest mulig kunder, anbefales det å gjøre ditt ytterste for å dominere både PPC og SEO. Om du ligger på topp både på det organiske frisøket til venstre og det betalte gjennom adwords til høyre, så stiller du så absolutt mye sterkere og det skal mye til for at brukeren ikke klikker inn på siden din.

Legg til kommentar