Nok et rekordår for .no-domener

Category: Webforumet 44 0

Fortsatt vekst i det norske domenemarkedet

Norske privatpersoner og virksomheter fortsetter å registrere .no-domener som aldri før. I 2017 økte registreringen med 1,3 prosent sammenlignet med 2016. Dette slo rekorden i fjor, men veksten var likevel ikke så sterkt som i 2016 da økningen var 4,7 prosent sammenlignet med 2015.

Samlet sett var den kraftigste økningen i nyregistreringer det første halvåret med hele 68.664 nye .no-domener. Dette er også ny rekord for det har aldri blitt registrert så mange .no-domener i løpet av et halvår.

– Det rekordhøye antallet nyregistreringer de siste årene viser at interessen for toppdomenet .no holder seg. At det igjen ble ny rekord er hyggelig for Loopia og alle aktørene i det norske domenemarkedet, uttaler Jimmie Eriksson, administrerende direktør i Loopia.

Han legger til at den sterke interessen for .no-domener gjør at privatpersoner og virksomheter i større grad bør registrere og beskytte selskapsnavn, varemerke og idéer. Det er nok en og annen oppstartsbedrift som skuffet har oppdaget at .no-domenenavnet allerede er registrert. Da er jo myndighetenes tjeneste navnesok.no ypperlig hvor du sjekker både domenenavn, foretaksnavn og varemerke i ett og samme søk, mener Jimmie Eriksson.

– Jeg tror også det positive skiftet i norsk økonomi har vært utslagsgivende for veksten i .no-domener de siste årene. Bedrifter og privatpersoner som etablerer seg med virksomheter eller i nye markeder trenger alt fra nettside, nettbutikkløsning og e-post. De ser viktigheten av å være tilstede på nett, og grunnsteinen for disse løsningene er da et .no-domenenavn legger han til.

– Dette bekrefter også den landsomfattende undersøkelsen* Loopia gjennomførte i det svenske markedet i fjor. Et av funnene viste at 96% av den svenske befolkningen forventer at virksomheter har en nettside. At det skal være så mye annerledes for Norge tviler jeg på, mener Jimmie Eriksson.

Yngve Bollie er enig i uttalelsene til Loopia. Han er administrerende direktør i Trollweb og som en av Nordens største leverandør av nettbutikkløsninger ser han at netthandel har hatt en eksplosiv vekst de siste årene. – Dette merker vi på egen drift, for i 2017 økte antall forespørsler med 100 % sammenlignet med 2016 avslutter han.

– Vi etablerte oss i det norske markedet i mai 2016 og har blitt tatt godt imot av norske virksomheter og privatpersoner. I kundeundersøkelsene våre ser vi at kundene setter pris på de gunstige prisene våre og supporttjeneste som er åpen 365 dager i året, avslutter Jimmie Eriksson.

Fire tips om domenenavn:

  1. Velg et domenenavn som stemmer med selskapsnavnet for å unngå å forvirre målgruppen din.
  2. Ta i bruk domenenavn som er lette huske, uttales slik de skrives og ikke er en forkortelse.
  3. Komplementer domenenavnet med vanlige feilskrivinger og stavefeil, i tillegg til med og uten norske tegn.
  4. Beskytt selskapsnavn, varemerke og idéer med å registrere flere toppdomener som .com .eu. og org.

*Undersøkelse gjennomført av Kantar Sifo juni 2017. 1011 svenske respondenter i alderen 20-65 år.

Legg til kommentar