• Laster aksjedata...

20.07.2006
forbrukerrådet ønsker finansiell rådgiveransvarslov
Avdragsfrie lån, max-lån, flexlån og prioritetslån. Boligeierne boltrer seg i finansmarkedenes velsignelser. Det fremgår av en ny bok, som lektor Henrik Juul fra Handelshøjskolen er medforfatter til.
Men det viser seg også, at mange låner over evne. For eksempel tyr hele 60 prosent til låneomlegginger for å skaffe penger til de daglige fornødenhetene. Det forteller TV Avisen 21. april 2005.
Men låntagernes muligheter for å få en upartisk, solid rådgivning om de mange forskjellige låntypene er altfor mindre, mener forbrukerrådet, som ønsker rådgivning og salg skilt ad samt en finansiell rådgiveransvarslov.
– Vi vet at realkredittinstituttene tjener mange penger på å rådgi folk til å legge om dem lånene. Opp til oppsigelsesfristen for å legge om lån rådgir realkredittinstituttene opp mot 20.000 kunder om dagen, forklarer Lotte Aakjær Jensen, økonom i forbrukerrådet til TV Avisen og fortsetter:
– Det sier seg selv, at hvis man skal gi så mange råd til så mange mennesker per telefon, kan det ikke bli til annen enn utilstrekkelig rådgivning.
forbrukerrådet har flere erfaringer med forbrukere, som har vært i telefonisk kontakt med dem realkredittinstituttet, og som, når de legger telefonrøret på, har lagt om dem lånene – uten returrett.
– Når de så har tenkt litt over det, blir de kanskje i tvil om hvorvidt de har gjort det riktige. Så går de ned i banken, og der får de et helt annen råd. Hva skal forbrukerne gjøre, når de får råd i øst og i vest? Både realkreditinstut og banker rådgir ut fra hva de tjener flest penger på, konstaterer Lotte Aakjær Jensen.
forbrukerrådet ønsker at salg av lån skilles fra den økonomiske rådgivningen, og at det etableres et system av upartiske økonomiske rådgivere.
– Den finansielle sektoren skal holde seg til det, de er best til: Å låne penger ut, understreker Lotte Aakjær Jensen.
forbrukerrådet vil oppfordre politikere til å innføre en finansiell rådgiveransvarslov, så forbrukerne også kan få erstatning ved dårlig rådgivning.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.