• Laster aksjedata...

Det er i aller høyeste grad svært gunstig å skaffe seg et bensinkort. I og med at bensinprisene er såpass høye som de nå er, så er det veldig viktig at man sparer penger når man hopper i det og fyller opp bilen.

Det har vært en del diskusjon rundt bensinprisene og det faktum å skaffe seg et kredittkort som gir deg cashback på bensinprisene. Her er en del av reaksjonene.

MEN.. nå er det vel ikke slik at det er den norske regjering som styrer oljeprisene. Ta for eksempel prisen på biodisel – den er avgiftsfri, men bensinstasjonene selger den likevel til samme pris som vanlig diesel, og sitter igjen med 2-3 kroner ekstra per liter. Kanskje vi skal klage på dem i stedet?

Eller hva med å få nesa ut av navelen og ta ut frustrasjonen på Bush, som har stappet hånden inn i vepsebolet og forstyrret både verdensfreden og oljeprisen? Klart, det ville jo vært ganske teit det også, med tanke på at vi er blant dem som tjener mest på at prisen går opp..

Og husk at distriktene også har mulighet til å øke frekvensen på bussrutene dersom folk brukte dem i stedet for å kjøre egen bil.. Og en viktig grunn til at kollektivtilbudet i distriktene er blitt dårligere er at våre kjære, blå regjeringer har sulteforet kommunene slik at de er blitt tvunget til å kutte i dem, så kanskje vi skal klage til dem i stedet?

Nei, jeg ser helt klart at dette kan bli et problem for noen, men intensjonen bak avgiftene er så god at jeg mener de bør beholdes. Det er ingen menneskerett å få kjøre bil, men det forutsetter at det finnes et godt nok kollektivtilbud, og da må pengene gå tilbake til kommunene.

Bensinprisene er skrekkelige høye for tiden. Hvorfor i f må ustabile land som Iran ha så jævli mye å si for verdens økonomi !? De som blir de største taperne her er utvilsomt distriktene der man virkelig er avhengi av bil. De årene jeg gikk på skole i Oslo ble jeg skremt over byfolks holdning til å kjøre bil. Man skulle kjøre til den minste ting, uansett om det var til skolen 4-5 kilometer unna. 15 kr literen er for mye for en så nødvendig vare som bensin.

Dessuten, er bensin egentlig så nødvedig som man tror?..

Du kan kjøre roligere, gire opp ett hakk og det er dusinvis av muligheter for å spare bensin, få bilen til å bruke mindre også videre.

Den største utgiften til Transportselskap er diesel. Jeg går Transportfag og har regna på dette..

Diesel utgjør ca 3,50,- per km, i forhold til lønna til sjåføren som utgjør kanskje i underkant av 3,- per km. (kommer selvfølgelig an på hvor langt bilen kjører i året, hvordan bil det er osv)

En sjåfør som er ujevn på gassen, stopper unødig som fører til høyere dieselforbruk får advarsler.. dette ser selskapene faktisk på når de ansetter folk.

De prisene per km som jeg har tatt nå, er bare noen ca-tall vi har tatt for oss i klassen. Vi skal ut neste uke og uka etter der for å finne reele priser.