• Laster aksjedata...

23.05.2005
Bli kritisk bankforbrukere og få del i bankenes overskudd
Bankene tjener penger – riktig mange penge. I 2004 ble det til et overskudd på 27 milliarder kroner. Mange av pengen tjener bankene, fordi forbrukerne gir dem lov det. Derfor skal vi være mer kritiske, mener forbrukerrådet.
– En bank er på noen punkt akkurat som et supermarked. Det er en forretning, som skal tjene noen penge. Jo flere penger de tjener, dess gladere blir de. Derfor blir forbrukerne nødt til å være mer kritiske. De skal utnytte, at bankforretninger er en forhandling mellom kunde og forretningsdrivende, sier økonom i Forbrukerrådet Lotte Aakjær Jensen til Brunsj.
Hun fortsetter:
– Man skal for eksempel huske at den rådgir, som sitter i den billigere banken, er likeså god og snill, som han i den dyre banken.
Hun oppfordrer til at forbrukerne undersøker bankmarkedet og’ shopper litt rundt’, før de for eksempel tar opp et lån.
– Forbrukerne skal lære å sammenligne de årlige kostnadene i prosent (ÅOP), som alle banker skal opplyse om, før de låner penger ut. De årlige kostnadene i prosent er en slags kilopris på lån, og ser man på ÅOP, kan man sammenligne hva det koster i de forskjellige bankene og finansieringsselskap, forklarer Lotte Aakjær Jensen.
ÅOP tar høyde for alle utgiftene knyttet med et lån inklusive for eksempel renter og gebyr.
– Det er en skrøne, at man får de best prisene ved å ha vært kunde i den samme banken i lang tid. Man får som regel den best prisen, hvis banken oppdager, man ser seg omkring etter et bedre tilbud i en annen bank, uttaler hun.
Lotte Aakjær Jensen forteller samtidig om forbrukerrådets forslag om å skille økonomisk rådgivning og salg ad.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.