• Laster aksjedata...

Phishing er en form for svindel, som har til formål å stjele dine personlige data, f.eks. kredittkortnummer, passord, kontodata eller andre opplysninger.
Svindlere kan sende millioner av falske e-post-meldinger, som framsetter å komme fra nettsteder, som du har tillit til, f.eks. din bank eller din kredittkortselskap, og be deg om å gi opp personlige opplysninger.
Hvordan gjenkjenner du phishing-svindel?
Svindlerne blir mer og mer avansert, og det samme gjør sine falske e-poster og pop-up-vindu.
De inneholder ofte logoer, som stammer fra virkelige organisasjoner og andre identifiserende opplysninger, som er tatt direkte fra ekte nettsteder.
Nedenfor kan du se et eksempel på hvordan en falsk e-post kan se ut.
For å få phishing-e-mailer til å se enda mer ekte ut kan svindlerne innsette et link i dem, som ser ut til å føre til et legitimt nettsted (1), men som i virkeligheten fører til ett falsk nettsted (2), eller som muligens åpner et pop-up-vindu, som ligner det offisielle nettstedet til forveksling.
Disse falske stedene kalles også «spoof-nettsteder». Når du befinner deg på et falsk nettsted, kan du komme til å sende personlige opplysninger til svindlerne.
Hvordan kan man se om en e-post er falsk?
Her vises et par eksempel på setninger, du skal være oppmerksom på, hvis du har mistanke om at en e-post er falsk.
«Bekreft din konto.»
Virksomheter bør ikke be deg om å sende passord, logonnavn, Personnummer eller andre personlige opplysninger via e-post.
Hvis du mottar en e-post fra Microsoft, hvor du blir bedt om å oppdatere dine kredittkortopplysninger, skal du ikke svare på den: Den er falsk. Du kan finne flere opplysninger under Falsk e-post til Microsoft-kunder med anmodning om kredittkortopplysninger .
«Hvis du ikke svarer innenfor 48 timer, blir din konto lukket.»
Disse meldinger formuleres, så det lyder, som om det haster, for å få deg til å svare med det samme uten å tenke deg om. Phishing-e-mail kan tilogmed hevde at din svar er påkrevd, fordi kontoen kan være kompromittert.
«Søte kunde.»
Phishing-e-mailer sendes som regel ut i store mengder og inneholder ofte verken din for- eller etternavn.

«Klikk på linken nedenfor for å få adgang til din konto.»

HTML-formaterte meldinger kan inneholde linker eller formularer, som du kan fylle ut, liksom du fyller ut en formular på et nettsted.
De linker som du oppfordres til å klikke på, kan inneholde hele eller en del av navnet på en ekte virksomhet og er som regel «maskert». «Maskert» betyr at det linken, du ser, ikke drar deg til den riktige adressen, men til et annen sted, sannsynligvis et falsk nettsted.
Merk i følgende eksempel at du kan se den riktige webadressen, hvis du holder markøren over linken, som viss i feltet med den gule bakgrunnen. Adressen med de underlige tallene ligner overhodet ikke virksomhetens webadresse, og det er mistenkelig.
Svindlere benytter også URL-adresser (Uniform Resource Locator), som ligner navnet på et anerkjente firma, men som er endret littegrann ved å tilføye, utelate eller bytte rundt på bokstaver. Url-adressen «www» kan f.eks. vises som:
www.micosoft.com
www.mircosoft.com
www.verify-microsoft.com

Bruk de nyeste produktene og tjenester, som kan advare og beskytte deg mot onlinesvindel
• Installer Microsoft Phishing-filter ved hjelp av Internet Explorer 7 eller. Windows Live Toolbar Phishing-filter hjelper med å beskytte deg mot internettsvindel og risikoen for tyveri av personlige data ved å advare deg mot eller blokkere din adgang til kjente phishing-nettsteder. Les mer om hvordan du får Phishing-filter .
• Installer oppdaterte antivirus- og antispywareprogram. Noen phishing-e-mailer inneholder skadelige eller uønskede program, som kan registrere dine aktiviteter eller bare gjøre din datamaskin langsomt. Prøv en ny tjeneste til antivirus og dekke datamaskinsikkerhet som. Windows Live OneCare Du kan forebygge spyware eller andre uønskede program ved å hente Windows Defender.