• Laster aksjedata...

Les om kredittkortets komiske opphav. Den amerikanske entreprenøren Frank McNamara skapte kredittkortet etter et restaurantbesøk. Det ble startskottet for Diners Club og mange flere kredittkortsbedrifter!
Amerikanen Frank McNamara skapte kredittkortet år 1950 etter å ha spist på restaurant og glemt lommeboka. McNamara ga da servitøren visittkortet sitt som han undertegnet og deretter ba han restauranten å sende en faktura til kontoret. Slik skapte den oppfinnelsesrike amerikaneren verdens første «kredittkort». Etter at syntes McNamara at det bør finnes et system der man kunne betale for seg selv hvis man ikke har tilgang til kontanterer. Han skapte deretter bedriften Diners Club. Tanken var at man skulle slippe ha med seg penger, men det skulle rekke med kredittkortet da det var på tide for betaling. Motell, restauranter og bensinstasjoner kom nå til å akseptere kredittkort og så en mulighet å øke salget sitt med dem. Dette førte til at flere interessenter vakna og inflytelserike Bank of America begynte å lansere egne kredittkort. Ännu i dag lever kredittkortene deres igjen – fast nå under det velkjente varemerket Vise. Straks etter at kom også Masterchange, for øyeblikket kalt Mastercard. År 1958 kom også American Express, dette kortet tok kredittkortene utenfor USAs grenser og gjorde kredittkortet internasjonalt gangbar. Kredittkortene ble især en suksess blant forretningsreisende, men da den første minibanken så dagens lys år 1970 kom bruket av kredittkort å bli mer allment. Kredittkortene kom etter hvert å erstatte sjekker og kontanterer da man skulle betale eller hente ut kontanterer. Det finnes i dag flere ulike typer kort som man kan bruke for å betale med såsom bankkorte, kredittkorte eller betalingskorte. I dag kan du ha et visst beløp som du får handle for på kredittkortet ditt, det kalles for kredittgrense, når du har gjort innkjøpene dine slik kommer på slutten av måneden en regning der innkjøpene dine spesifiseres samt hvordan mye du skal betale. Markedet for kredittkort er i dag hetere enn noensinne og det råder stor konkurs mellom de ulike selskapene. For å lokke kunder gir kredittkortsselskapene ulike fordeler som incitament, det kan for eksempel dreie seg om rabatt på bensin eller kraftige fradrag på museer og teatre. Vanlig er også at man tilbyr fordelaktige reseforsikringer og rabatter på hotell og hyrbiler i sammenheng med reisende. Få mennesker forlater i dag hjemmet uten kredittkortet – dette uansett om har en klassisk American Express eller en Mastercard i den siste, hete design.