• Laster aksjedata...

Spørsmål:
Som fattig og ikke minst lat student vurderer jeg å gå til anskaffelse av en brukt scooter som skal frakte meg til å fra skolen de neste tre årene.

Jeg er i utgangspunktet ikke interessert i å betale mer enn maks 4000,- for den, men siden jeg ikke kan noe som helst om disse framkomstmidlene trenger jeg litt hjelp her.

Hvor langt kan en scooter gå før motoren tar kvelden?

Ser det selges en ikke så langt fra her jeg bor som ligger i min prisklasse, men den har gått rett over 30 000 km, men virker å være i god stand ellers.

Så har dere noen gode råd til meg i jakten på en scooter?

Hvor mye må jeg beregne i utgifter til vedlikehold?

Svar:

I den prisklassen du søker nå, så i de fleste tilfeller ( hvertfall de jeg har vært utefår) blir det mye skruing.

Utgifter til vedlikehold blir også litt iløpet av dine tre år. Noe presis sum er vansklig å si, men du kan jo tenke deg dette hvertfall:

Bremser

Olje

Lager

Pakkninger

Wire

Kjede/Drev

Dekk (?)

Vist du er heldig blir det bare det som går istykker, kan jo skje noe annet med motoren også..

Et tips er å kjøpe et kjent merke, og ikke noe fra Kina. Det vil da bli enklere å bytte deler og liknende.

Kjøp et merket som den nærmeste mc butikken har deler til, det er et tips hvertfall.

Men for 4000,- kr er jeg desverre redd du ikke får særlig mye god moped for pengene. Redd det fort kan ryke et rådelager, en variatorreim og litt sånn i løpet av de 3 årene. Men har du greie på mekking så er ikke dette noe veldig stort problem egentlig. Skal du der i mot sette den inn på et verksted for å bytte ting i variatoren osv blir det straks fort veldig dyrt.

Selv brukte jeg rundt 15.000,- kr på trimming og reprasjoner de 3 årene jeg hadde min Derbi GPR (ny typen) Nå var vel kanskje innstillingen «Mer trim!» og utbytting til mer grommere deler uten at de var defekte kanskje grunnen til det men, haha.

Men ja. Ville nok spyttet inn i overkant av 6.000,-. For den prisen skulle man kunne klare å få noe OK som holder i 3 år uten de store reprasjonene.

Husk at de fleste 50cc scooterene er 2-takt da – @ det ryker deler i hytt og pine om man ikke vedlikeholder.