• Laster aksjedata...

Spørsmål.

Har nå registrert meg i brønnøysund registeret under salg og reparasjon av PC, som i hovedsak vil være mer eller mindre et PC verksted. Det meste har gått smertefritt, men nå står jeg liksom på kanten til å «bryte ut» til kundene. Har så og si alt klart, men det er EN ting jeg ikke vil drite meg ut på. Jeg AKTER å betale skatt. Jeg skal ikke være en av dem som driter i det og sitter med sjegget i postkassen. Dette er også noe jeg respekterer svært høyt, samtidig frykter enda mer.. Jeg vil ikke gjøre noe feil.

Jo mer jeg leser om mva/skatt blir jeg mer og mer forvirret.

Så istedet for å fortelle meg standard-sitater fra SkatteEtaten.no, forklar meg heller utifra min historie:

Jeg får en kunde som har en LapTop som er helt på tryne.

Jeg feilsøker LapTop’en og finner ut at Hard-Disk’en er kaputt.

Jeg informerer kunden om at dette må han/hun ha nytt.

Jeg går så på EET.no og sjekker ut Hard-Disk

Kunden ønsker det samme som han/hun hadde før, 320GB Hard-Disk

Hard-Disk: 288,13 eks. mva.

288,13 x 1.25% = 360,16,-

Så for meg vil altså Hard-Disk’en koste 360 kroner. Min fortjeneste går vel aller helst til arbeidet, så jeg tar 400,- for Hard-Disk’en. Arbeidet vil koste kunden 2.000,- for feilsøk, montéring av nytt utstyr samt oppsett av Windows.

Dette er altså 2000,- i ren fortjeneste. Er det egne regler for skatting av slik?

Totalt vil dette koste kunden: 2.400,-

 

Jeg fakturerer kunden for 2.400,-

Min faktura blir da seende slik ut:

 

1010 – Servicetekniker: Rep. av LapTop/Inst. av Windows – 2.000,-

00 – Samsung 2.5″ 320GB Hard-Disk – 400,-

 

Vil dette da være korrekt? Jeg er ikke pliktet til å opplyse om mva. før grensen på 50.000,- er nådd? Og til slutten av året; Hvor mye skal da betales i skatt til staten for den jobben? 25% av total-summen det arbeidet kom på? Eller må jeg betale skatt av de 25% jeg allerede har betalt til EET/staten for den hard-disken?

Svar:

Du skriver jo av utgiftene dine, og skal ikke betale skatt av dette.

 

I rapporteringen til Skatteetaten skal du da fortelle at du har hatt 2.400 i inntekt, og 360 kroner i utgift. (Du trenger ikke rapportere hvert enkelt oppdrag, men må kunne bevise hvert enkelt dersom du får bokettersyn). Du har altså 2040 kroner i fortjeneste på denne tjenesten, og det er beløpet du skal skatte av.

 

Dersom du rundet 50.000 må du huske å kreve moms av kunden. Men da kan du også skrive av momsen på PC-deler du kjøper inn, og får igjen disse pengene.

 

Det finnes mange ting du teknisk sett kan skrive av. Har du internett hjemme, som du trenger i jobben? Kjører du bil i forbindelse med oppdragene? Bruker du verktøy som du har kjøpt til oppdragene? Slike ting kan du også skrive av. Til slutt er det alle inntekter minus alle utgifter som avgjør skattegrunnlaget.