• Laster aksjedata...

28.08.2006
De bør beskyttes mot massiv markedsføring av lånemuligheter
Økonom Lotte Aakjær Jensen fra forbrukerrådet mener ikke, man kan forvente av 18-20-årig at de skal vite en masse om privatøkonomi. Tvert imot bør man beskytte dem mot den voldsomme markedsføringen å låne- og kredittmuligheter.
«Unge har ikke et filter, når de f.eks. kjøper på kreditt. De tenker ikke på at de skal bruke lang tid på å betale pengen tilbake, når de f.eks. tar en kassakreditt og går ut og fester for pengen. Som ung har man ikke den erfaringen, og derfor skal man som låneleverandør være varsom», sier Lotte Aakjær Jensen til Jyllands-Posten.
«Bankene blir mer og mer aggressive overfor unge mennesker, også barn, som gjøres til storforbrukere av bankprodukter. Vi ser unge i dag, som får brev på dem 18-årets fødselsdag med et til lykke, og har du lyst til å låne 25.000 kr.? Unge har noen særlige behov for å bli beskyttet, og det skal man respektere i sin markedsføringen. 18-årig er årgang nul, når det handler om gjeld», sier Lotte Aakjær Jensen.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.