Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google går til angrep på katalogene og 1881 er utestengt

Altberger

Medlem
1881 er kastet ut av Google - digi.no : Tele/Kommunikasjon

Nå har det skjedd igjen at Google stenger ut et større nettsted. Denne gangen er det katalogene som skal til pers.

Vi vet jo alle hvor irr det er å søke på noe, øverst står for eks TV2-katalogen eller nettkatalogen. Når du klikker på lenken kan du få en urelevant bransje med opplistig av formanavn og tlfnr.

For vi som driver med søkeoptimalisering av andre bedrifters nettsteder er dette gode nyheter :)
Nå slipper vi kanskje de stygge ulvene på de 5 øverste plassene.


Men. Jeg er også litt skremt.
I tillegg til å optimalisere andre driver jeg min egen opplyningstjeneste som også inneholder en katalog-del. Og denne er selvsagt tilpasset Google.
Ved søk i Google etter; blikkenslager Oslo så ser dere hva jeg mener.
Mitt treff ligger nederst og henviser til katalogdelen med blikkenslagerbedrifter i Oslo som har alle papirer i orden og har levert godkjent regnskap etter norsk regnskapsplikt siste 2 år.

ps.. Jeg som har levert fobl.no og blikkenslager.no også (skryte skryte:D)

Spørsmål:
Kan man regne Bygge hus? Se kontrakter og forskrifter. Søk håndverker for husbygging - Fagmann som en katalog?
Om ja, og siden treffene er relevante. Bør jeg frykte noe?
Om ja, bør jeg endre på noe?
 

sKrud

Meget sliten student
Så lenge det som kommer opp er av relevanse for søkene tror jeg ikke du har noe å frykte..
Slik som kataloger som 180.no, 1881.no er satt opp er veeldig likt å cloake et nettsted..

Se feks. deres alfalbetiske kategorier i bunn på alle sider..som oppramsning av 1000vis av bransjer og søkeord.. (litt fy..)
 

Knut

Medlem
1881 ble vel fjernet fra Google etter ønske fra de selv da Google ikke klarte å føge med på oppdateringene deres hele tiden.
 

Keanu

Geek
Spennende sak. Computerworld har en annen vinkling på saken, som Knut nevner.
http://www.idg.no/computerworld/article97568.ece

Her sier 1881 at de har bedt om å få bli fjernet fra Google, noe som jeg stiller meg litt skeptisk til med tanke på at de har brukt såpass mye ressurser på SEO og "keywordstuffing". 1881 kom opp som et av de første treffene på veldig mange firmanavn og personnavn før de ble fjernet.

Hva som er sannheten får vi vel forhåpentligvis greie på i løpet av noen uker.
 

Altberger

Medlem
1881 ble vel fjernet fra Google etter ønske fra de selv da Google ikke klarte å føge med på oppdateringene deres hele tiden.

Tviler på det Knut.

Se her;
"Kommunikasjonssjef Thor-Ivar Guldberg i Opplysningen AS er først lite villig til å kommentere saken over digi.no, men benekter ikke utstengelsen.

- Vi kjenner ikke til de faktiske forholdene her og må få sjekket opp dette, sier han til digi.no.

Han vil derfor foreløpig ikke svare på spørsmål om Google mener 1881 har brutt søkemotorens regler for hvordan nettsider skal lages eller om Google har utstengt dem av andre årsaker."

Og hvem vil vel utestenges av Google?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Her er robots.txt filen sin, så det ser faktisk ut til at dem har et ønske om å stenge ute deler av siden:

user-agent: *
disallow: /Search/
disallow: /Page/
disallow: /Partner/
disallow: /Service/
disallow: /VCard/
disallow: /Send-gave/
disallow: /Web/
disallow: /Map/
disallow: /?
disallow: /Regnskap/?PreDef=True
disallow: /Board/
disallow: /Nyhet/
disallow: /Ung1881/
disallow: /Opplysningen/

Men det igjen skal jo ikke fjerne indekseringen på forsiden eller søkene, så jeg er litt skeptisk enda.
 
Sist redigert:

Bjrl

Medlem
Jeg så ikke denne tråden før jeg opprettet en annen om samme tema.

Det er helt åpenbart at 1881.no lyver når de påstår at de har bedt om å bli testengt fra Google, og ikke minst når de hevder at Google har tatt dette til følge. Det er rett og slett ikke slik Google opererer - enkeltfirmaer kan ikke ta kontakt og be om at indekseringen endres.

Det de KAN gjøre er å legge restriksjoner gjennom robots.txt, slik Kenneth peker på. Men hvorfor i ale dager de gjør det kan man saktens spørre seg om. Det finnes jo mange andre måter å sørge for at brukerne får oppdatert informasjon på når de klikker seg fra Google til 1881.no. Jeg stiller meg SVÆRT uforstående til at et selskap skal ønske å frivillig miste rundt 15 % av trafikkgrunnlaget sitt.

Det henger ikke på greip i det hele tatt. Og argumentasjonen er åpenbart ikke sannferdig.

Min oppfatning er at den kommunikasjonsstrategien de har lagt seg på vil ha en kraftig rekyleffekt.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Keanu

Geek
Her er robots.txt filen sin, så det ser faktisk ut til at dem har et ønske om å bli stengt ute:

<snippet>

Men det igjen skal jo ikke fjerne indekseringen på forsiden, så jeg er litt skeptisk enda.

Den tror jeg er gammel. Vil tro at de alltid har ekskludert disse sidene på grunn av problemer med dup. content. (men jeg ser at yahoo har mange av disse sidene indeksert, så mulig jeg tar feil her)

De flest sidene som før ble indeksert ligger i /Katalog/, hvor man finner både informasjon om privatpersoner og bedrifter. Det samme gjelder /Person/, /Firma/ og /Bransje/.

Det som hadde vært mest moro hadde vært om de forandra robots-filen nå i etterkant, for å underbygge påstanden om at de ønsket å bli ekskludert. Da har vi plutselig en fin artikkel til WF-forumet. :)
 

Bjrl

Medlem
Det er kanskje riktig, brukernavn.

Og muligens kan det være dette de mener når de sier at de har kontaktet Google om saken og bedt om å bli fjernet.

Men når de fortsatt pøser på med masse betalt Adwords-reklame hos Google, da stemmer rett og slett ikke forklaringen. Man ber ikke om å bli tatt vekk fra Google hvis man samtidig peiser å med penger for å kjøpe seg reklameplass på resultatsidene

1881.no lyver. Alternativet er at de er så ubeskrivelig dumme at de aldri burde fått lov til å a i et foretaksnummer. Og det alternativet er så utenkelig, at den eneste mulighet er å konkludere med bevisst løgn.

Mvh
Bjørn Jarle
 

webpiken

Medlem
Det er kanskje riktig, brukernavn.

Det er ikke bare kanskje riktig, men faktisk helt korrekt ;-)


Men når de fortsatt pøser på med masse betalt Adwords-reklame hos Google, da stemmer rett og slett ikke forklaringen. Man ber ikke om å bli tatt vekk fra Google hvis man samtidig peiser å med penger for å kjøpe seg reklameplass på resultatsidene

Med Adwords styrer man jo selv søkeord og hvor folk skal lande, så problematikken man kan få med en gammel/dårlig indeks vil ikke gjelde for Adwords.

Derfor ser jeg ingen grunn til at man ikke skulle ville bruke det fortsatt, selv om man vil fjernes fra søkeindeksen.

De seneste ryktene jeg har hørt om saken, er at 1881 har bedt om å bli utestengt som et ledd i å få Google til å endre sin indeksering av 1881.no.
 

zapotek

Medlem
De påstår også at de er ute av TNS Gallups toppliste pga tekniske problemer. Trafikken til 1881 må jo ha dalt noe sinnsykt av dette.
 
Topp