Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mpay; utbetalinger og mva?

Knut

Medlem
Du får pengene utbetalt uten å sende faktura. De kommer vanligvis rundt den 20 i hver måned. F.eks utbetalinger for oktober kommer nå den 20 desember, for november kommer 20 januar osv osv..
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har du momsregisterert deg må du selvfølgelig betalte moms av inntektene dine!

Har du tjent under 50k i en 12 mnd periode så slipper du (så fremt du ikke er momsregistrert).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
At det må legges til mva på en eller annen måte sier seg jo egentlig selv, mulig jeg var litt uklar, men mente mer "hvordan skjer dette hvis jeg ikke fakturerer dem"? Får vel bare ringe dem, så blir det nok en orden på det. *bare jeg klarer å få tak i dem...*

Kenneth: Enten man er mva-registrert eller ikke, så blir det jo ikke sånn (regnestykket ditt er litt feil, mange knoter litt med det der: 25% av 100kr er 25kr. Men 25% av 125kr, som du sitter med etter å ha lagt til 25%, er ikke 25kr... 20% av 125kr er 25kr.).

Hvis du er mva-registrert, så legger du til 25% mva på alle fakturaer, som du så setter rett inn på en egen konto, og sender videre til staten innimellom (kan søke om en gang i året hvis man er liten nok, dvs at man tilogmed kan tjene litt på renter). I tillegg får du tilbake mva på alt du kjøper inn til firmaet, dvs at det faktisk lønner seg å være mva-registrert, siden du ikke får tilbake noe når du ikke er mva-registrert.

At du legger til mva spiller heller ikke noen rolle for de fleste firmaer, siden de vanligvis er mva-registrert selv, og dermed får det tilbake. Har du derimot mange ikke-mva-registrerte kunder, så blir selvsagt saken en annen.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har en lignende sak om moms egentlig. Kanskje man burde opprettet en egen tråd? Vel, here goes:

Jeg selger themes for WP. Ok. Da er det greit om kjøperen er fra utlandet. Ingen moms. Serveren står vel i Holland (tror jeg) og betaling skjer via Paypal. Greit nok. Ingen moms.

Men, norske kjøpere kan jo OGSÅ kjøpe dette. Og da skal jo moms innberegnes. Dvs at de må betale 25% mer enn de utenlandske. Problemet er jo at det ikke finnes noen brukbar måte å få dette til på. Annet enn at jeg kan skrive at "er du norsk, så må du legge på moms selv.." eller noe sånt. Eventuelt sperre for norske IP'adresser.

Eventuelt ta moms hos alle. Men det blir urettferdig igjen, for folk fra canada skal ikke betale moms til norge.

så, ringte til ligningskontoret. De skjønner ikke hva jeg driver med, så det var litt vanskelig. Samtalen ble sånn:

Jeg: hvordan skal jeg gjøre det?
De: Bare legg til moms på fakturaen du sender de norske.
Jeg: Jeg sender ikke faktura. De setter inn penga på Paypal kontoen min.
De: Hva, Paypal? Aldri hørt om. Men, du må jo sende faktura??
Jeg: Nei. jeg gjør ikke det. De går selv inn og ordner alt. Beløpet og alt er forhåndsprogrammert.
De: Jaha? Vi vet ikke.

Poenget er at det norske skattesystemet er laget for folk som driver en pølsebod på mysen. Det er overhodet ikke laget for noe annet. Derfor er det et helvetes styr for oss som faktisk selger på nett. Helt umulig egentlig. Greia er vel at vi må registrere et NUF, unndra oss all moms med å kjøre alt fra utlandet - og så bare hente hjem overskuddet i form av lønn. og så skatte av det liksom.

Det er jo også litt morsomt at når du, som meg, faktisk ØNSKER å betale skatt og ha alt på det tørre med myndighetene, så blir man straffet med en dunge ekstraarbeid som man lett kunne sluppet med å holde kjeft om virksomheten.

Jeg kunne UTEN problemer unndratt meg all skatt. Uten problemer.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jo, jeg er det.. og synes det er surt å må legge til 25% på prisene mine.
Oppretter nytt firma nå i januar, og der tenkt jeg å ta ting rolig! Kommer ikke til å registere meg i momsregisteret før jeg må da.

Som webbedrift har jeg egentlig veldig lite utgifter. Er ikke sånn at jeg går og kjøper nytt datautstyr hele tiden. Og jeg har egentlig reist ganske lite. Og serverutgiftene er lave. Har igrunn ganske lite å skrive av, så skal legge om strukturen litt i løpet av de neste to årene. Men nok om det!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Har du så mye privatpersoner og sånt som kunder da? trodde du var i et ganske bedrifts-orientert marked jeg Kenneth? Har du bedrifter som kunder, så spiller det jo som sagt (stort sett) ingen rolle, de (fleste) får det tilbake samme hva, siden de er mva-registrerte selv.

Peter: Enig, det er en del nye forretningsmodeller som "systemet" ikke er helt klar for, og ikke vet hva de skal gjøre med.
 

Per80

Medlem
Jeg håper ikke du gikk på den samme smellen som jeg gjorde Kenneth.

Når du har tjent over 50 000 NOK er du er pliktig til og registrere deg som bedrift og i Merverdiavgiftsmantallet eller hva det heter. Uansett så må du betale moms på alt du har tjent over 50 000. Ihvertfall ble jeg tvunget til dette. Jeg tjente vel ca. 100 000 i år 2005 på Tradedoubler. Jeg registrerte meg etter at jeg tjente de 100 000 og ble tvunget til og betale all moms over 50 000, altså ca. 12 500 i moms. Tradedoubler nektet og betale momsen for meg ettersom når pengene ble utbetalt hadde jeg ikke organisasjonsnr. Ligningskontoret nektet også og forstå problemet og sendte et høflig svar tre måneder etter at jeg sendte et brev.

Det kan være du slipper dette om du starter i Januar, men det kan bli trøbbel om de begynner og sjekker opp inntekten din (dersom du har hatt mye og virksomheten ikke kan regnes som hobby lengre)
 
Topp