Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hjelp med oppstart av ideell organisasjon

Heisann

Leder et nettsted ved navn Juventus Norge. Vi er en norsk supporterklubb for den italienske fotballklubben Juventus. Vi har planer om å bli offisielle, og da kreves det blant annet oppstart av en ideell organisasjon. Jeg har nå fylt ut det meste av den Samordnet registermeldingen for Lag/foreninger, skrevet vedtekter og stiftelsesdokument.

Det skal på plass tre personer i styret. Hvordan gjennomfører jeg signering av disse dokumentene for de? Det skal jo egentlig holdes et stiftelsesmøte, men ettersom vi bor i Oslo, Trondheim og Bergen er dette lite gjennomførbart. Må signaturen skannes og legges ved som kopi? Hvordan løses dette?

Vi trenger oss en bedriftskonto for føring av årsavgift og lignende. Hvilken bank ville dere anbefalt?

Noen av dere virker som er drevne på dette med nyetabler. Hadde satt pris på det om noen hadde meldt seg frivillig til å ta en titt på dokumentene jeg har skrevet så langt. De er satt opp delvis ved hjelp av maler, og delvis utifra hva jeg mener supporterklubben vil dra nytte av.

Takker for alt av tips.

Mvh,
Thomas Larsson - Juventus Norge
 

Tonny Kluften

Administrator
Det skal på plass tre personer i styret. Hvordan gjennomfører jeg signering av disse dokumentene for de? Det skal jo egentlig holdes et stiftelsesmøte, men ettersom vi bor i Oslo, Trondheim og Bergen er dette lite gjennomførbart. Må signaturen skannes og legges ved som kopi? Hvordan løses dette?


Et fysisk møte er ikke nødvendig, ta det pr. tlf.
Du kan sende alle dokumenter i posten for signering.
 
Takker, folkens.

Ringte Bodin i dag og fikk endel nyttig informasjon. Stiftelsesdokumentet var kombinert med vedtekter i deres mal. Dette førte til at jeg i prinsippet skreiv to forskjellige vedtekter, der den ene var etter anbefalt mal fra Bodin/Altinn/whatever, og det andre etter mine egne ønsker/krav. Min telefondame hos bodin mente at en kombinasjon av stiftelsesdokument og vedtekter i samme dokument ofte var anbefalt. Noen saksbehandler skulle visstnok kreve dette.

Det er bare stiftelsesdokumentet som krever underskrifter av alle stifterne. Andre dokumenter kan undertegnes av f. eks daglig leder hvis dette er huket av i Samordnet registermelding.

Avsnittene over er ment til de som søker samme informasjon som jeg gjorde.

Økonomisk spørsmål:
Fant også ut at jeg antageligvis ikke ville trenge bedriftskonto. Dette glemte jeg å spørre dama om, men hun er kanskje ingen ekspert på det heller(?). Vil bokførte årsavgifter regnes som inntekter for meg personlig? Regner med at kontingenten kommer til å tilsvare en 25-30 000 årlig, men 90-95% av disse vil gå til å dekke utgifter. Jeg tenker på hvordan dette vil påvirke studielånet mitt. Vil det være mulighet til å ikke få like stort beløp omgjort til stipend for eksempel?

Spørsmål om signering:
Å ta det via post burde fungere greit. Jeg håper allikevel på å ha supporterklubben i drift fra 4. Januar, da nettsidene fyller 3 år. Ville skannede underskrifter som legges til stiftelsesdokumentet via bilder være godkjent, eller kreves det at underskriften er i blekk?

Takker for informasjon så langt. Håper også jeg har bidratt litt hvis andre skulle søke. :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Inntektene vil jo gå til foreningen! Så må det være opp til foreningen om de vil lønne deg. Gjør de ikke det kan det umulig påvirke din inntekt eller ditt studielån etc.

På stiftelsesdokumentet/vedtektene setter du følgende

Fornavn Etternavn
sign.

og så sender du inn via altinn.no hvor da også de to andre skal signere skjemaet som du sender inn. Dette gjør de da digitalt via altinn.no.

Dette har i alle fall fungert fint for undertegnede!
 
Topp