Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mistet Google-besøk. Hva har skjedd med siden min?

metallian

Medlem
Satt og jobbet med siden idag og la plutselig merke til at besøket var litt lavt- en nærmere sjekk viste at det ikke var google-besøk siste timen, kun et par bing.search i tillegg til direktetrafikk. Litt småsvett gjorde jeg noen kjappe google-søk på ord jeg vet jeg rangerte godt på for få dager siden-nada.

Gjorde så noen søk på sære ord og uttrykk og med kanskje 3-4 sider google-treff lå jeg kanskje på side 3, bak et hav av mindre relevante treff fra junk og nada :eek:

Har lest om mistet indeksering etc men forstår ikke helt hva det egentlig betyr. KAn jeg ha blitt svartelistet av google-da burde jeg vel ikke dukket opp i søkene i det hele tatt?

Har også lest om plutselige store fall i rangering som gjerne går mer mot normalt igjen etter noen dager, kan det være dette?

Siden er Manneblogg
 

metallian

Medlem
Nei det er ikke kopierte innlegg i det hele tatt, med unntak av deler av poster som er hentet fra wiki f.eks men da bare små utdrag.

Men jeg fikk en ekkel tanke når du sier det-jeg driver og legger inn oppskrfiter på matforum rundt om, da kopierer jeg teskten fra denne bloggen og legger link til bloggen i forumene type sånn:

tekst
tekst
tekst
Se bilder HER(link til bloggen)

KAn dette oppfattes som duplikasjon(heter det det?) av google som da straffer bloggen jeg linker til fra disse forumene?
 

clawfing

Medlem
Opplever det samme med et av mine nettsteder nå. Alle relevante søkeord er ramlet ekstremt langt ned på søkeresultatene til Google. Dette var søkeord som tidligere rangerte godt. Aner ikke hva dette er for noe, men dette nettstedet har ingen kopierte innlegg.
 

Web2000

Medlem
Jeg opplevde det samme i sommer på flere av mine nettsider samtidig. Gikk fra 1 plass på 1 siden på google til å ligge langt ute i søkeresultatene på side 5 og kanskje 6. Og der ligger de enda.

Har ennå ikke klart å finne årsaken. Jeg har antatt at det var fordi at domene linket til hverandre og var hostet av samme leverandør, men jeg tviler på det er årsaken.
 

picxx

Well-Known Member
TTT .. når det er snakk om SEO hender det innimellom rare ting (på samme måte som det kan hende rare ting for dine brukere hvis du holder på å oppdatere eller legge om siden din), men ting har en tendens til å rette på seg selv.

Den STORE feilen, fra oss brukerne er at vi ikke makter å sette ting i det perspektivet de skal inn i. Når man snakker om SEO kan man ikke snakke om timer og uker. Prøv måneder og år.

Når du sjekker stats, ikke sjekk pr. time .. det er null vits.
Sjekk pr. mnd.
 

metallian

Medlem
Det er vel ikke meningen vi skal forstå hva G holder på med nei, det er jo halve businesskonseptet deres :D

Men det viktisgte for meg er jo-er siden "svartelistet" og det er den vel ikke siden den dukker opp i søk om enn langt bak?
 

picxx

Well-Known Member
Så lenge du finner siden i SERP's er den ikke svartelistet nei.
Som sagt er det sikkert bare noe o'store G driver å justerer, så bare gi det litt tid.
Ikke frik ut :D
 

metallian

Medlem
Prøver å ikke frike ut :D

T: Syns det virker litt rart jeg også, men kan jo ha det litt i bakhodet, endre litt på ord/setninger f.eks. En annen ting er jo omtale om bloggen/poster som man gjerne plasserer litt rundt om på både egne og andres sider- her er det kanskje ikke dumt å endre litt på teksten hver gang slik at man ikke etter litt tid har titalls helt likelydende omtaler om bloggen liggende rundt?
 

Web2000

Medlem
Varierende tekster er uansett bedre enn gjentakende tekster. Men det vil jo selvfølgelig bringe med seg en del ekstra arbeid. "Ryktene" om at google slår hardt ned på duplikat innhold stemmer ikke. Det er ihvertfall ikke min erfaring. Men selvfølgelig, alt med måte.

Kan jeg spørre hvor gammel siden din er og hvor lenge den hadde ligget på 1 plass før den mistet plasseringen sin?
 

metallian

Medlem
Siden ble startet i vår, og når jeg tenker hardt etter flyttet jeg kanskje en 5-6 innlegg over fra en tidligere blogg, men dette er jo en veldig liten del av bloggen nå (ca 80 poster nå)

På endel søkeord har jeg ligget på topp 5 i flere måneder, bla "manneblogg", nå ligger alle sider som referer siden (bloggurat,kvepp etc etc) foran på det søkeordet for å nevne noen :) Men sålenge det er sånn at siden ikke er svartelistet siden den tross alt dukker opp i søk er det bare å jobbe videre så justerer vel store G rangeringen etterhvert, jeg tror ihvertfall ikke jeg skal ha gjort meg fortjent til noe svartelisting. Men skal være obs på dette med lik tekst for sikkerhets skyld fremover, er jo en smal sak å endre litt på setningsoppbygging, ordbruk etc for å unngå rent duplikat innhold.
 

clawfing

Medlem
Da trur jeg vi har samme problem også oss meg ligger refererende sider plassert høyere på søkeordene. Får satse på at dette bare er en midlertidig justering fra Google.
 

Web2000

Medlem
Siden ble startet i vår, og når jeg tenker hardt etter flyttet jeg kanskje en 5-6 innlegg over fra en tidligere blogg, men dette er jo en veldig liten del av bloggen nå (ca 80 poster nå)

På endel søkeord har jeg ligget på topp 5 i flere måneder, bla "manneblogg", nå ligger alle sider som referer siden (bloggurat,kvepp etc etc) foran på det søkeordet for å nevne noen :) Men sålenge det er sånn at siden ikke er svartelistet siden den tross alt dukker opp i søk er det bare å jobbe videre så justerer vel store G rangeringen etterhvert, jeg tror ihvertfall ikke jeg skal ha gjort meg fortjent til noe svartelisting. Men skal være obs på dette med lik tekst for sikkerhets skyld fremover, er jo en smal sak å endre litt på setningsoppbygging, ordbruk etc for å unngå rent duplikat innhold.

Hvis du lå på 5 plass ved søk på "manneblogg" når siden var på sitt beste så ville jeg ikke vært så bekymret siden du nå ranker som nr 10 på samme søket. Google har nok bare fortatt en liten justering (som de gjør jevnlig) ut i fra relevanse og en rekke andre seo faktorer. Det er veldig vanlig at nye sider får en bra ranking i starten før de deretter synker litt etter en stund. Du bør nok jobbe en del med kildekoden din på de søkeordene du ønsker å ranke høyt på og samtidig bygge innlenker.
 

M.B

Medlem
metallian, du er ikke alene. Mistet all trafikk fra google på både fredag og lørdag (7/1 og 8/1) på siden min. Finner ikke siden min på noen av søkeordene jeg rangerte bra på... må søke på internett-addressen for å finne siden min på google.

Jeg har hatt noen få treff på google idag (9/1) så jeg håper det er bare et kortvarig dropp. Rart at google skal plutselig hate siden min når den har ligget på første siden i 6 måneder.
 
Topp