Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domenehaier med ørten DA foretak

sta

Medlem
Strider ikke slik registrering av domener gjennom DA-selskaper ofte med pkt 5.1 i Norid sitt regelverk?

5.1 Søker må være en organisasjon som er registrert i Enhetsregisteret, se liste over hvilke organisasjonsformer som kan søke (vedlegg E). Organisasjonen må drive reell virksomhet og/eller ha aktivitet og realitet i henhold til opplysninger oppgitt i Enhetsregisteret, og må dokumentere sin reelle eksistens dersom Norid krever slik dokumentasjon. Organisasjonen må ha norsk postadresse.

Hvis et DA er opprettet med eneste hensikt å registrere .no domener kan det vel neppe sies at enheten driver "Reell virksomhet"?
 

hansson

Langveisfarende
Og så har du de firmaene som faktisk trenger mer enn 20 domener for å kunne drive forretningene sine. Webfirmaet mitt begynner å nærme seg taket. Domenene våre er i bruk, selv om noen av dem er alternative skrivemåter som lenker til hoveddomenet. Det som virker underlig er at legitime internettfirmaer ikke kan ha mer enn 20 og må drive og trikse med foreninger eller stiftelser eller jeg vet ikke hva, noe som sikkert er risikabelt i henhold til loven. Vi kan opprette et DA og skape noe kunstig aktivitet der, men det burde være unødvendig. Hva anbefaler dere oss å gjøre? Sorry for denne avsporingen inne i tråden din, Zapotek.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Strider ikke slik registrering av domener gjennom DA-selskaper ofte med pkt 5.1 i Norid sitt regelverk?
(...)
Hvis et DA er opprettet med eneste hensikt å registrere .no domener kan det vel neppe sies at enheten driver "Reell virksomhet"?

Hey, se der ja, de har jo faktisk et sånt punkt som jeg snakket om, det har jeg ikke lagt merke til :)

@tonny: tror nok ikke det regnes som "reell virksomhet" at man bare bruker org.nr'et til å registrere så mange som mulig domener, antar at det de legger i "reell virksomhet" handler om inntekter, utgifter osv.
 

kongen

kongemedlem
Kjøp og salg av domener er jo like reell virksomhet som kjøp og salg av brød.

Tror det var i fjor eller året før da Norid slettet alle domener til en domenehai, det var visst flere tusen domener som plutselig ble ledig.
 

hansson

Langveisfarende
"Egnet til å skape overskudd over tid" er vel det nærmeste man kommer en slik definisjon. Så lenge man ikke bare kjøper men også selger så er det som kongen sier her altså ingenting i veien for spekulering med domener. Men jeg vil tro langt fleste domenehaier bare kjøper domener og aldri tjener noe som helst på dem.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Kjøp og salg av domener er jo like reell virksomhet som kjøp og salg av brød.

Jupp, hvis hvert av firmaene faktisk hadde drevet med dette, så ville det ha vært reell virksomhet. Men etter all sannsynlighet er det kun "hovedselskapet" som i det hele tatt har noen inntekter og utgifter, mens resten av "datterselskapene" eller hva man skal kalle dem har aldri noen som helst økonomisk aktivitet, de eksisterer KUN for å få et ekstra org.nr, det er "mor/hovedselskapet" som har alle inntekter, utgifter osv. Ellers hadde man plutselig måttet føre regnskap for alle selskapene, og da ville det sannsynligvis ikke lønne seg med veldig mange av domenene. Nå er det derimot kun en engangsutgift for å opprette selskapene, og da skal det mye til for at det ikke skal gå i pluss etterhvert.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jupp, hvis hvert av firmaene faktisk hadde drevet med dette, så ville det ha vært reell virksomhet. Men etter all sannsynlighet er det kun "hovedselskapet" som i det hele tatt har noen inntekter og utgifter, mens resten av "datterselskapene" eller hva man skal kalle dem har aldri noen som helst økonomisk aktivitet, de eksisterer KUN for å få et ekstra org.nr, det er "mor/hovedselskapet" som har alle inntekter, utgifter osv. Ellers hadde man plutselig måttet føre regnskap for alle selskapene, og da ville det sannsynligvis ikke lønne seg med veldig mange av domenene. Nå er det derimot kun en engangsutgift for å opprette selskapene, og da skal det mye til for at det ikke skal gå i pluss etterhvert.

Tror ikke det skulle være noe problem å føre regnskap for alle disse firmaene uten store utgifter! Så det er nok ikke et argument.

Saken er jo at Norge har verdens mest rigide og strenge system for registrering av domener. Slik systemet er i dag gjør det ganske mange selskaper og personer til "lovbrytere".

Det jeg synes er underlig er at mange her inne mener de er de rette til å mene hva som er riktig bruk av et domene. Hvor skal vi sette grensen?

Er mange domener som kun ligger parkert med annonser, eller mange domener som er okkupert av MFA e.l. konsepter.

Jeg har mange andre ønsker om bruk av domener enn det respektive eier har, skal jeg da si at jeg burde hatt domenet?

Nei, her tror jeg vi alle bare må innse at vi driver i et kommersielt marked hvor det er en kjøper og en selger. At Norid har satt sine priser er jo en ting. Jeg tipper det ikke er så mange domenehaier på .as domener....
 

Msites Ltd

Livsnyter
Tja, i stedet for å bare si at det ikke er noe argument, kan du ikke fortelle oss hva du tror Norid legger i "reell virksomhet", som de unektelig har som et krav i reglementet sitt, enten du liker det eller ikke?

Nå var det vel ditt argument med at det ble så dyrt å føre regnskap for hvert selskap som jeg påstod ikke var noe godt argument.

Reell virksomhet er jo en så vag beskrivelse at det vanskelig kan håndheves. Alt unntatt sovende selskaper med null omsetning (utgifter eller inntekter) er jo reell virksomhet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg har et forslag til noe nytt for deg Msites - prøv å faktisk lese innleggene du svarer på.

Ok, det burde ha vært med et "bl.a." før det om regnskap. Men det var altså endel tekst også før det:
Jupp, hvis hvert av firmaene faktisk hadde drevet med dette (altså kjøp og salg av domener, som kongen påpekte at tross alt var reell virksomhet), så ville det ha vært reell virksomhet. Men etter all sannsynlighet er det kun "hovedselskapet" som i det hele tatt har noen inntekter og utgifter, mens resten av "datterselskapene" eller hva man skal kalle dem har aldri noen som helst økonomisk aktivitet, de eksisterer KUN for å få et ekstra org.nr, det er "mor/hovedselskapet" som har alle inntekter, utgifter osv

Så, hvis du i stedet for å henge deg opp i det om regnskap, også leser hovedelen av innlegget, så er det altså det som er poenget, og der er det jo det samme jeg sier, som du sier nå litt senere om ingen utgifter/inntekter (som jeg mistenker sterkt at vil gjelde for alle disse datterselskapene), og at jeg regner med at det er DET Norid vil legge til grunn for om et selskap driver reell virksomhet eller ikke.
 

picxx

Well-Known Member
Dette spørsmålet har vært diskutert en mengde ganger tidligere her på webforumet.
Finn trådene, les innleggene, for jeg gidder ikke gjenta meg selv til det kjedsommelige.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg har et forslag til noe nytt for deg Msites - prøv å faktisk lese innleggene du svarer på.

Og hva om du slutter med disse spydighetene og personangrepene!?!

Ok, det burde ha vært med et "bl.a." før det om regnskap. Men det var altså endel tekst også før det:


Så, hvis du i stedet for å henge deg opp i det om regnskap, også leser hovedelen av innlegget, så er det altså det som er poenget, og der er det jo det samme jeg sier, som du sier nå litt senere om ingen utgifter/inntekter (som jeg mistenker sterkt at vil gjelde for alle disse datterselskapene), og at jeg regner med at det er DET Norid vil legge til grunn for om et selskap driver reell virksomhet eller ikke.

Ditt argument om regnskap var ganske essensielt i din påstand, og da følte jeg at det var nødvendig å påpeke at dette var et ganske dårlig argument.

Videre har vel et selskap aktivitet så lenge det kjøper domener?

Og, det er vel ikke opp til Norid å vurdere hva som er reell aktivitet i et selskap. Dette må det være opp til myndighetene å bestemme, eventuelt få en rettskraftig dom på det hvis det er uenighet mellom selskap og myndighet.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nei, det er ikke nødvendig. Det er Norid som kan bestemme hva som er en reell aktivitet. Men, er du uenig i hva de kommer fram til, så kan du sende en klage og evt spør en dommer å ta en avgjørelse.

Tilbake til det atomet sa: DAene fungerer som beholdere for domener. Virksomheten er stort sett den samme og fordeler du administrasjonen av hele opplegget til de forskjellige enhetene så får du etterhvert nok skattemyndighetene på nakken da de ikke er spesielt happy med å sjekke x-antall ganger akkurat samme sak. Ingen forretningsmessig grunn å dele virksomheten opp over flere enheter da alle enheter driver med det samme.

Administrasjonen av hver enhet ville for det meste bestå av faktura fra Domeneshop, og eventuelle faktura til de som kjøper et domene i ny og ne, tror jeg.

Ønsker du ha en domene som en hai sitter på ville du stille sterkt når du påpeker at vedkommende har x-antall enheter. Det eneste som da gjenstår er at du må bevise at du har rettigheter til domenet (på registreringstidspunkt).

En annen måte å angripe dette på ville kanskje vært å sende en klage til Norid som går utenom den vanligemåten, og skrive at du ikke er enig i det de kom fram til (at vedkommende har reell virksomhet). Dermed er forutsetningen for at domenet kunne registreres ikke oppfylt etc.
 
Topp