Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte en nettavis

jannes

Medlem
Jeg lurer på om man må ha noen tillatelser eller noe lignende for å starte opp med en nettavis, som skal betales via annonse salg? Eller kan hvem som helst starte opp med dette?
Er det noen som har startet med noe lignende som har tips og råd å komme med?
Hva er å anbefale, AS eller enkeltmannsforetak?
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Du trenger selvsagt ingen tillatelse. Det du trenger er STOFF til nettavisen din. Tenker du lokalt eller nasjonalt / internasjonalt?

Hvilken selskapsform passer for deg? Strengt forenklet vil jeg si:

Skal du drive smått alene fra hjemmekontoret: Enkeltpersonforetak.
Skal du drive stort med ansatte og egne lokaler: Aksjeselskap.
 
Sist redigert:

jannes

Medlem
Jeg tenkte å drive lokalt fra hjemmekontor, foreløpig uten ansatte. Om det skulle gå bra så vil jeg ha en ansatt.
 

pleb

Medlem
Tenk deg om et par ganger før du konkurranseutsetter deg med de store nettavisene. Det kan koste mer enn du tjener, for å si det sånn...
 

Hakasu

Medlem
Hva slags nettavis er det du planlegger? Skal du konkurrere med DB og VG tror jeg du sikter litt høyt, men en nisjeavis kunne vært spennende! Jeg mener, det skal vel ikke så veldig mye til for å ha høyere standard enn f.eks ITavisen.
 

picxx

Well-Known Member
Man har jo så mange navn på det.
Noen kaller det nettavis, andre nettside og enkelte en blogg.
Samme lest alt sammen.

Og nei, man trenger ingen tillatelser for å starte en nettside.
 
Hvem som helst kan lage en nettside/nettavisen/blogg. Den største utfordringen er gode artikler, og at man skriver om noe besøkende ønsker å lese. Det hjelper lite at folk kommer til en side om den ikke innholder noe besøkende ønsker å lese..

jeg har tidligere nevnt OpenPublish - Open-Source Online News Publishing som gjør det enkelt å sette opp sin egen nettavisen. men igjen en side er ikke bedre enn innholdet.

hva skal side/avisen handle om?
 
Ser de er redd for å skrive noen priser på siden (selv ikke et anslag), så da er det sikkert en prisklasse lik en ny ferrari?
Må vel være bedre med et wordpressoppsett og et magasintheme til $40 da vel?

Du finner ingen prisen på den siden, systemet er bygd på Drupal og er open-source Download | OpenPublish - Open-Source Online News Publishing

Det eneste negative jeg har å si på dette OpenPublish er det at det er bygd på Drupal (liker joomla og wordpress bedre..). Men det som er fint med cms-systemet er at det er ferdig ut av boksen :)
 

jannes

Medlem
Takk for raske svar. Jeg tenkte mer på et lite lokalt nettsted for kommunen og stedet jeg bor, med mulighet for næringslivet å annonsere. Publiseringsløsning har jeg funnet.
Innhold blir nyheter, aktiviteter og ting som skjer i og rundt kommunen.
Jeg ser ikke på noen som konkurentene mine, selv om vi har 3-4 aviser som dekker kommunen, tenkte å gå litt mer i dybden og ut å snakke med folket og ta bilder.
 

zapotek

Medlem
Takk for raske svar. Jeg tenkte mer på et lite lokalt nettsted for kommunen og stedet jeg bor, med mulighet for næringslivet å annonsere. Publiseringsløsning har jeg funnet.
Innhold blir nyheter, aktiviteter og ting som skjer i og rundt kommunen.
Jeg ser ikke på noen som konkurentene mine, selv om vi har 3-4 aviser som dekker kommunen, tenkte å gå litt mer i dybden og ut å snakke med folket og ta bilder.

Noe slikt er det definitivt mulig å lykkes med (om du gjennomfører skikkelig, noe 99% ikke gjør...). Lettere å knytte til seg annonsører i et spesifikt geografisk område også.
 
Topp