Kjapp og trygg hosting for Wordpress

filezilla

nancy

Medlem
hei jeg har akkurat kjøpt meg en macbook pro og har nå lastet med filezilla, får logget inn men finner ikke domenet mitt..
Noen som kan hjelpe meg?
 

KBleivik

Banned
Hun greier ikke å konfigurere domenet sitt i Filezilla antar jeg, slik at hun ikke får koblet seg opp mot Web serveren. Den gang jeg brukte Filezilla, var ikke det noen problem.

Nå bruker jeg jo DreamWeaver, med innebygd ftp. Jeg liker DW bedre enn Netbeans. Om du bruker Visual Studio og programmerer i PHP, skal du være klar over at der også er et VS innstikk VS.PHP: PHP IDE for Visual Studio | Jcx.Software Corp.

Tilbake til ditt opprinnelige problem. Det burdet ikke være vanskelig å configurere web stedet ditt i Filezilla. Jeg tror ikke en gang jeg leste en artikkel for å få det til. Filezilla er for øvrig et bra gratis FtP program. Der skal finnes et ikke gratis SmartFTP - FTP Client utviklet her i landet.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Har laget en bruksanvisning tidligere for FileZilla - kanskje noe du kan bruke der?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Forøvrig et lite tips, siden du er på mac:

Coda.

Jeg har lisens til Transmit (som vel er kjent som den beste FTP-klienten til mac, men koster noen kroner), men har knapt brukt den de siste årene etter at jeg begynte å bruke Coda. Coda lages av samme firma som transmit, og kan på mange måter beskrives som en lettere og bedre versjon av Dreamweaver, med kombinert html-editor, ftpklient og litt attåt. Det er ingen WYSIWYG-editor, men det er en preview-funksjon som bruker safari.

En annen variant er Espresso, mye av det samme som coda, men har såvidt jeg har forstått nå dessuten en genial løsning som heter CSS Edit innebygget. Før var CSS Edit et seperat produkt, og jeg har faktisk lisens til både dette og espresso, men siden jeg begynte å bruke coda først har jeg holdt meg til det+CSS edit pro. CSS Edit lar deg i praksis redigere css'en på en hvilken som helst side "live" (men selvsagt må du ha tilgang til serveren for å få lagret noe så andre enn deg kan se det), du kan klikke på forskjellige elementer og gå rett til de forskjellige delene av css'en som påvirker det, osv osv.

Rene FTP-klienter er egentlig litt utdaterte syns jeg, tror ikke jeg har brukt de til noe annet enn for å sende store filer til trykk på veldig lenge.
 

nancy

Medlem
Forøvrig et lite tips, siden du er på mac:

Coda.

Jeg har lisens til Transmit (som vel er kjent som den beste FTP-klienten til mac, men koster noen kroner), men har knapt brukt den de siste årene etter at jeg begynte å bruke Coda. Coda lages av samme firma som transmit, og kan på mange måter beskrives som en lettere og bedre versjon av Dreamweaver, med kombinert html-editor, ftpklient og litt attåt. Det er ingen WYSIWYG-editor, men det er en preview-funksjon som bruker safari.

En annen variant er Espresso, mye av det samme som coda, men har såvidt jeg har forstått nå dessuten en genial løsning som heter CSS Edit innebygget. Før var CSS Edit et seperat produkt, og jeg har faktisk lisens til både dette og espresso, men siden jeg begynte å bruke coda først har jeg holdt meg til det+CSS edit pro. CSS Edit lar deg i praksis redigere css'en på en hvilken som helst side "live" (men selvsagt må du ha tilgang til serveren for å få lagret noe så andre enn deg kan se det), du kan klikke på forskjellige elementer og gå rett til de forskjellige delene av css'en som påvirker det, osv osv.

Rene FTP-klienter er egentlig litt utdaterte syns jeg, tror ikke jeg har brukt de til noe annet enn for å sende store filer til trykk på veldig lenge.


dette var intr! er coda gratis? eller må en betale etter en stund? hvordan funker det med wordpress. husker jeg har prøvd Dreamweaver men der funket ik wordpress så bra...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nei, ingen av de der er gratis, men det er godt verdt penga. Det er vel også en demoversjon man kan laste ned mener jeg å huske. Hm, ser coda har blitt litt dyrere siden jeg kjøpte det, det kosta $79 den gangen i 2008 ser jeg, nå koster det $99 fra panics egen side, og 700kr gjennom appstore, så kjøp det heller fra panic.com :)

Evt - prøv espresso. De selger jo ikke lenger css edit som et seperat produkt/program, bare innebygget i espresso, og det er egentlig en god grunn i seg selv til å velge espresso, men i tillegg koster espresso bare $79

Ang. wordpress: Både dreamweaver og disse to over funker fint med wordpress, men du må huske på at det er php & template-tags i theme/template-filene du skal redigere for å endre mer strukturelle ting i wordpress, samtidig som det ikke funker å se direkte på theme/template-filene i browseren, og dermed funker ikke dette i noen form for preview-løsning. Å endre CSS'en vha CSS Edit på en "live" side funker derimot fint.

Så ja og nei :) Men - begge disse funker i alle fall vanvittig mye bedre enn Dreamweaver, de er mye kjappere og greiere å ha med å gjøre, så lenge man ikke er avhengig av WYSIWYG-tullet :)
 
Sist redigert:

nancy

Medlem
kommer nok til å laste ned en demo av begge for å finne ut hvilken av programmene jeg liker best :) takk for tips!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Chromes variant har jeg egentlig ikke prøvd, men den er ihvertfall mer praktisk enn firebug.

Her er en ganske dårlig video, skal se om jeg kan få surra meg til å legge opp en egen:

cssedit - YouTube

Den viser det litt dårlig syns jeg, for noe av det som virkelig er gull er at du kan gjøre dette live på en hvilken som helst side. Du åpner en side (du kan også logge inn, den bruker safarimotoren), velger et eller flere stylesheets du vil laste ned og "override", velger "xray" for å kunne velge elementer på siden, og får deretter opp en liten boks som viser hvilke punkter i css'en som påvirker det elementet. Klikk på et av disse i boksen, og du hopper rett til det aktuelle punktet i stilarket.

Du sitter altså med hele stilarket foran deg, og kan velge å lagre det lokalt eller - som jeg gjør, kopiere over hele arket til din favoritthtmleditor og lagre på serveren der.

Evt kan du velge å bruke et lokalt stilark til å override siden du er inne på, så det er lett å stoppe når du er halvferdig, lagre, avslutte for kvelden, og fortsette senere en gang, uten å laste opp noen endringer til serveren, hvis du f.ex. sliter med å få noe til å funke ordentlig.

Og alt av endringer ser du live konstant. Du kan også åpne flere faner, så du kan f.ex. ha siden sånn den ser ut for ikke-innloggede brukere og innloggede brukere åpen samtidig, da bruker den samme stilarket til å override begge, så det er enkelt å se om det du gjør for den ene gruppen lager kaos for den andre, f.ex.

En ting jeg derimot liker i firebug, er at du kan se hvilket punkt i stilarket et annet arver egenskapene sine fra. Det er selvsagt mulig at det er endret i den nyeste versjonen, jeg har cssedit 2, nå er det 3 som er integrert med espresso
 
Sist redigert:
Topp