Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor tillates ikke Engelsk?

Speca

Medlem
Jeg har ikke vært på ett eneste norskspråklig forum før, som ikke tillater noen diskusjoner på Engelsk. Selv når det kommer folk som ikke kan Norsk, så blir det nektet. For meg så blir det så sært at jeg ikke har ord. Hvis vi som nordmenn skal holde på slik, så er vi de facto i samme klasse som de 5 skjeggapene som holder den appellen foran stortinget i skrivende øyeblikk.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Litt sær sammenligning synes nå jeg :p.
Mener å huske at vi har hatt noen engelskmenn innom og innlegg på engelsk og jeg har ikke noe imot det. Greit derimot med en regel. Vi har til og med en Nederlander (meg) og en fra Italia her.

For min del - og da snakker jeg kun om meg selv - synes jeg det er bra. Engelsktalende diskusjoner kan jeg finne andre plasser så mye jeg vil, og på denne måten har alle deltakere her mer eller mindre samme utgangspunkt og forståelse - de kulturelle rammene er så å si likt (selv om det er stor forskjell mellom sør- og nord-norge). OK, så de juridiske rammene er så å si likt (selv om..).
Jeg mistenker ellers at forumet ville bli utsatt for (mye?) mer spamming (vi har ikke nofollow) i lenker.

Ellers har jeg selv lurt litt hvorfor Google ikke ønsker at vi målretter en nettside til et annet geografisk område enn domenets tld (så ingen tysk side med et .no domene).
 

Tonny Kluften

Administrator
Kan legge litt til det Pong sier.
Hvis man slipper til bidragsytere på engelsk så forventer man at det svares på engelsk også. Det skal ikke forventes på et norskspråklig nettsted. Det er veldig mange brukere her på WF, meg selv inkludert, som syns det er befriende at man kan lese relevant stoff på norsk.

Når det er sagt så har det sluppet til engelske, svenske og danske innlegg her, det er nyttige innlegg av høy kvalitet og høy relevans for forumet.
 

picxx

Well-Known Member
Når man begynner å få internasjonale forkjempere for pyramydespill på forumet kan man godt begrense seg til norsk.
 

Speca

Medlem
Pong skrev:
For min del - og da snakker jeg kun om meg selv - synes jeg det er bra. Engelsktalende diskusjoner kan jeg finne andre plasser så mye jeg vil, og på denne måten har alle deltakere her mer eller mindre samme utgangspunkt og forståelse - de kulturelle rammene er så å si likt (selv om det er stor forskjell mellom sør- og nord-norge). OK, så de juridiske rammene er så å si likt (selv om..).
Det kan alle finne, men når det er folk som ønsker å ta del, men som ikke får lov grunnet språkproblemer, så mener jeg det er diskriminering, og der kommer sammenligningen med de skjeggapene som forsøkte å ha en demo i Oslo i dag. De er eksperter på slikt, og jeg ser ingen grunn til at vi skal ha slike som forbilder.
Pong skrev:
Jeg mistenker ellers at forumet ville bli utsatt for (mye?) mer spamming (vi har ikke nofollow) i lenker.
Jaha. Så om du har en post med 11 norskspråklige, og så kommer det ett engelsk svar, så vil tillatelsen av det medføre mer spam? Jeg tror ikke det vil medføre noen forskjell. Først må brukeren forstå tråden, så må det gis ett relevant svar, for deretter å spamme? Vil det da være spam? Nei, det vil ikke det...
Kan legge litt til det Pong sier.Hvis man slipper til bidragsytere på engelsk så forventer man at det svares på engelsk også. Det skal ikke forventes på et norskspråklig nettsted.
Det er akkurat det som forventes. Så på de store forumene, vgd.no, diskusjon.no, fiskersiden.no & kvinneguiden.no. Felles for alle er at de som har Norsk som morsmål skal skrive Norsk. Når det ikke kan skrives, så godtas engelsk, svensk og dansk.
Det er veldig mange brukere her på WF, meg selv inkludert, som syns det er befriende at man kan lese relevant stoff på norsk.
Har du tatt spørreundersøkelse på det, eller er det mange tråder hvor det har kommet fram? Når jeg søker finner jeg ikke så mye om det. Jeg har heller ikke tatt til orde for ett fullstendig frislipp av noe som helst, men at det slettes når det skrives engelsk i tråder, så har det gått altfor langt. At man ikke tillater engelsk språklige trådstarter er forsåvidt greit.
Når det er sagt så har det sluppet til engelske, svenske og danske innlegg her, det er nyttige innlegg av høy kvalitet og høy relevans for forumet.
Så når det anses som nyttig fra deg, så er det greit. Når det er morsomt for brukerne dine, men unyttig for deg, så er det uinteressant.
picxx skrev:
Når man begynner å få internasjonale forkjempere for pyramydespill på forumet kan man godt begrense seg til norsk.
Diskriminering er flott, så lenge det ikke rammer en selv?
 

Speca

Medlem
Jeg har ikke kommet med noe som kan antydes som stråmann ovenfor deg. Det siste svaret til Tonny kan dog være en stråmann.
 

Tonny Kluften

Administrator
Så når det anses som nyttig fra deg, så er det greit. Når det er morsomt for brukerne dine, men unyttig for deg, så er det uinteressant.

Du kan vel si det sånn ja. Dette er et forum for sånne som deg og meg og våre webgründerkolleger. Temaer ganske langt ute i periferien med engelske kommentarer er det ikke så nøye med å ha her.

... de 5 skjeggapene....

Det samme gjelder forøvrig nedsettende kommentarer om folk med skjegg, vi skal ikke ha slik snakk her.
 
Sist redigert:

NilsF

Medlem
Hvem var det som skrev på engelsk og hvorfor? Var det speca som skrev på engelsk, og var det fordi teksten tidligere har vært postet på et forum som bare tillater engelsk? Hvorfor tillates det bare engelsk der, er ikke det "diskriminering" speca?

For øvrig synes jeg at forumet bør reagere mot at andre mennesker her på tråden omtales som "skjeggaper".
 

picxx

Well-Known Member

Speca

Medlem
Det samme gjelder forøvrig nedsettende kommentarer om folk med skjegg, vi skal ikke ha slik snakk her.
Det er ikke snakk om nedsettende kommentarer. Om man skriver 5 islamister, eller 5 skjeggaper, så er konklusjonen 99.99% trekker akkurat den samme. Jeg har selv både skjegg og muslimske venner.
NilsF skrev:
Hvem var det som skrev på engelsk og hvorfor? Var det speca som skrev på engelsk, og var det fordi teksten tidligere har vært postet på et forum som bare tillater engelsk? Hvorfor tillates det bare engelsk der, er ikke det "diskriminering" speca?

Nei, det var ingen gjenproduksjon av noe som hadde vært. Nei, det var ikke snakk om noen linker. Nei, det var ikke meg som skrev noe på engelsk.

Men det var en forsvarstale fra en kar i Spinglotråden. Jeg synes fortsatt at Spinglo er like idiotisk, så det har ingenting med noe spesielt forsvar av Spinglo. Og når karen forstår han ikke får lov til å poste på engelsk, så kommer det en google translate, så er det forbudt også. Så blir det sagt at om man har noe å si som er viktig, så får man leie inn oversetter.

Jeg bare synes det hele blir svært sært, og det trigger meg ikke til å bli mer aktiv akkurat. Det er av og til noen saker(på engelsk) som kunne vært interessante for dette forumet å limt inn som del av en starttråd, men jeg vil jo ikke gjøre dette ettersom tråden kan bli slettet fordi det står noe som 95% av forumets brukere forstår godt, men at man tilpasser seg de siste 5%.
NilsF skrev:
For øvrig synes jeg at forumet bør reagere mot at andre mennesker her på tråden omtales som "skjeggaper".
Det er ingen andre mennesker i tråden som blir omtalt som skjeggaper. Det var derimot ett synonym for Arfan Bhatti, Moyaheeldeen, og de andre fanatiske islamistene som forsøkte å ha en stor demonstrasjon foran stortinget tidligere i dag.
Thomas Pedersen skrev:
blir feil å snakke om diskriminering og samtidig omtale noen som skjeggaper...
Joda, jeg kunne ha skrevet 5 islamister, men resultatet hadde vært akkurat det samme. Man hadde trekt akkurat samme konklusjon om dem. Skjeggaper eller islamister, hva er mest positivt i dine øyne? Jeg heller til skjeggaper.
picxx skrev:
Forumet er ikke noe demokrati, det er et hierarki.
Ikke hierarki, diktatur er ordet du leter etter her, og det har jeg jo begynt å se at dessverre dette forumet har ett godt snev av.
picxx skrev:
Et hierarki hvor medlemsmassen både skal og har godtatt, når de ble medlem, å forholde seg til forumreglene.
Fortsatt diktatur, men forumreglene man godtar når man lager en ny konto er milevis fra det som står i Tonny's signatur. Forsøk selv å lag en ny bruker, så ser du fort at du ikke finner de reglene der. Og der kommer kanskje det absolutt særeste med hele forumet inn. Når man trykker på FAQ, så står alt på engelsk faktisk. Ett språk som ikke er tillatt å bruke på forumet.

Så de reglene som Tonny har i signaturen sin, gjelder jo faktisk ikke, fordi de ikke er ikke godtatt av brukeren. Brukeren godtar jo noe helt annet, så rent juridisk er dette i beste fall i gråsonen. Man kan ikke bli tatt for noe, når det man underskrev på var noe helt annet
 
Topp