Hva er din hobby?

Beergear.no

Medlem
Samler på gode minner fra reiser, bruksanvisninger, ufrivillig og skrot i garasjen :)
Blir vel litt fotoutstyr her også. Har allerede kjøpt stativ, veske, to uv filter, og et objektiv ekstra, 55-250 og har 18-55. Har allerede lyst på et 50 objektiv. Ikke all verden men det har bare gått 2-3 mnd.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
sats heller på fastoptikk bristol, du får så vanvittig mye bedre kvalitet for penga der :) Også tvinger du deg selv til å tenke litt mer over utsnitt osv, siden du blir nødt til å bevege deg fram/tilbake i stedet for å bare zoome ut og inn. Forøvrig - hvis du tenker på f.ex. et F/1,4 50mm, så ta en titt på 30mm i stedet, sigma har et veldig ålreit objektiv der, mye mer "innevennlig" enn 50mm siden det er litt videre, og i utsnitt på et vanlig cropkamera (f.ex. canon 7D, 50D og 60D, 550D, 600D osv) tilsvarer det ganske nøyaktig det du får på et fullformat (5D f.ex.) med et 50mm, det er et veldig godt portrettobjektiv, er det jeg stort sett har på kameraet fast :) Jeg har også et ganske billig tamron 10-24mm, det er morsomt med vidvinkel, men det er litt begrensa kvalitet, og litt for liten blender. Har også et canon 85mm F/1,8, absolutt KNALL til portretter og liknende, men litt for mye tele til å være veldig innevennlig. Hadde også et 70-200 F/2,8 sigma, og et ... 18-135 eller noe sånt, men begge de solgte jeg siden jeg ikke brukte dem, det var de tre jeg har nå jeg brukte 99% av tida. Neste punkt på lista er nok et skikkelig makroobjektiv og en hissigere blitz, deretter får vi se om jeg skal bytte ut det vidvinkelobjektivet med en bedre variant (spesielt noe mer lyssterkt), og kanskje bytte ut 50D'en min med et 7D :)

Åja, også må jeg jo huske på lensbaby'ene mine, DE er morsomme :) (sjekk Lenses for SLR, Mirrorless and PL Cameras | Lensbaby Creative Effects Lenses)
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
sats heller på fastoptikk bristol, du får så vanvittig mye bedre kvalitet for penga der

Fastoptikk er ofte skarpere og mer lyssterkt, men du mister jo zoom`en, som jeg personlig er veldig glad i. Det er jo kjekt med øvelse på å bevege seg rundt for å finne en god komposisjon, men for min del som tar en del bilder av ungene, er det veldig greit med friheten man får med zoom. Men det er jo smak og behag som med det meste annet.

Kjøper du f.eks 24-70 f/2.8 (til fullformat) eller 17-50 f/2.8 (til cropsensor) får du zoom`en og objektiver som både er skarpe og lyssterke. Har selv både 17-50 f/2.8 og 70-200 f/2.8 og er godt fornøyd siden dette dekker et stort område uten at det går utover kvaliteten.

Ellers er jeg enig i at 50mm blir litt for mye tele til innebruk. Har et 50mm f/1.8 som kun koster 900-ish kroner og det er skarp og fint, men egner seg lite til vanlige bilder inne.

Bristol: hva er begrunnelsen for å kjøpe uv-filter? For å beskytte mot riper? I såfall burde du heller sette på en solblender. Den blender for solen (doh), beskytter den ytterste linsa mot riper (du skal være maks uheldig om du klarer å ripe opp med denne på) og ikke minst; om du mister kameraet i bakken, vil du i de aller, aller fleste tilfellene kun ødelegge solblenderen og ikke objektivet. Har du på et uv-filter er sjangsen absolutt til stede for at filteret knuser når kameraet treffer bakken, og dermed riper det også opp objektivet som da ikke er verdt stort lenger...
 

Beergear.no

Medlem
Uv filteret er kun for å hindre riper. Har satt det på begge objektivene.
Har kamera mye rundt halsen og da er det en billig og grei forsikring syns jeg.

Grunnen til at jeg vurderer et 50 objektiv er rett og slett etter et tips fra en fotograf jeg kjenner. Han mente det var bra til konsertbilder og lign.
Også nevnte han, som Torstein, at han syns det var bra i forhold til at man måtte jobbe litt mer for å få bra bilder.

Personlig liker jeg 18-55 best så langt. Syns det er nesten like gøy å holde på med bildene i lightroom som å ta dem :) genialt program som man ikke trenger å være professor for å bruke. Og genial måte å,holde oversikt over bildene på. Digger tagg funksjonen hvor man kan tagge bildene med søkeord.

Har fortsatt mye å lære. Henger litt med i en lokal fotogruppe på FB og har vært ute å tatt bilder sammen med en av dem et par ganger. De er veldig aktive og stikker på turer rett som det er. Så det er vel bare å henge seg på for å lære raskest mulig :)

Regner med dere har testa lightroom?
Om ikke et det det par eksempler på før og etter her: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150479666926867.365199.563236866&type=3

Om noen skulle lure så har jeg ikke dysleksi. Er bare stavekontrollen som hater meg :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Bruker både Lightroom og Photoshop, og begge disse er unnværlig når man er vant til å bruke de.

Edit: Om du har kjøpt billige uv-filter, er det en del som mener at dette går på bekostning av bildekvaliteten. Har ikke testet selv, men det finner du jo kjapt ut om du gidder. :)
 
Sist redigert:

appelsin

Medlem
Jeg har er sær hobby: Statistikk.

Jeg elsker å analysere data, og det er ikke den ting som ikke finner veien til mitt statistikkprogram: Stata.
 
Topp