Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte med webdesign!

DanielO

New Member
heisann. ny på forumet her. Heter Daniel, og er 21 år gammel. :)

ble plutselig intressert i webdesign osv, og har lyst til og lære meg dette.
tenkte og holde på litt på kveldstid og i helgene. selvfølgelig lyst til og tjene noen ekstra kroner på si, men det er ikke det viktigste enda.

har IKKE mye peiling på dette, så lurte på om noen kunne gi meg noen enkle og greie "start up" tips ? :)

hvis jeg lager en hjemmeside med noe jeg intresserer meg for, og ikke minst har peiling på,
hvordan kan man tjene noen kroner på det? går det på besøkende ? ikke snakk om og selge produkter, men blir mest som en lærerik side for andre.
 

hansson

Langveisfarende
Hvis jeg var deg Daniel, ville jeg ha startet med denne boka her: Learn HTML & CSS - a book that teaches you in a nicer way

W3Schools egner seg ikke for læring, det er mer en referansebase. I hvertfall har jeg aldri klart å lære så mye av det nettstedet. Når du først kan en del er det et okei sted å gå for å finne mer info. Når du har lært det helt grunnleggende kan du kanskje følge opp med denne, som er en ny utgave av klassikeren fra 2005 og 2007, oppdatert med det siste om html5 og css3: Amazon.com: Bulletproof Web Design: Improving flexibility and protecting against worst-case scenarios with XHTML and CSS (2nd Edition) (9780321509024): Dan Cederholm: Books

Oppdatering: Forresten er kanskje ikke denne siste riktig bok når jeg tenker meg om. Kom på at den handler mer om å lage fleksible layouter enn noe annet. Men det finnes andre bøker, blant annet av samme forfatter. Anbefaler bøker fordi det er lettere å sette seg ned å lære med dem enn masse løsrevne artikler på nettet (synes jeg).
 
Sist redigert:

Ludus

Medlem
Hei Daniel,

web design er litt complisert å lære, fordi den inneholder forskjellige disipliner. Jeg prøver å forklare deg det.

Grafikk: web design betyr du skal lage grafikken for nettsider, så skal du kjenne noen programmer som Photoshop og Illustrator. Jeg lager grafikk bare med Photoshop.

Kode: web design betyr at du skal kjenne koden av nettsidene. Hva er koden? Åpen en nettside og etterpå CTRL + U: velkommen i koden :)
Du skal lære HTML, men der er bedre XHTML. Du skal lære også CSS (cascading style sheets): typografien og strukturen av nettsidene er regulert av CSS. Du kan finne mange guider på nett.

SEO: optimaliseringen av nettsidene for søkemotoren er viktig og en web designer skal kjenne den, etter min mening. Du kan lese noen guider på Google og SEOMoz nettside.

CMS: hvilken type nettside vil du lage? Ta i betraktning å lære en CMS (content management system) som Wordpress, Joomla.

Koden er den første tingen å lære.
 

Ole Avranden

utvandret
Tja... Skal du kunne lage bra webdesign skal du ha ganske god kjennskap til hvordan koden bak fungerer og hvilke muligheter og begrensninger som ligger der. Spesielt når det benyttes CMS.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Egentlig vil jeg si at et lurt sted å starte er å lære seg design helt generelt. Da mener jeg altså ting som form, farge, balanse, kontrast, typografi osv, IKKE å kunne bruke photoshop rent teknisk.

Så lenge du ikke er en habil designer vil du aldri klare å lage pene nettsider selv, da vil du i beste fall kunne kopiere/etterlikne andres design og redigere eksisterende løsninger, samme hvor mye html, css og sånt du kan.

MEN - det er naturligvis ingenting i veien for å lære seg html og css samtidig som du prøver å lære deg design, og selv om det naturligvis tar tid (og helst også litt talent) å gå så grunnleggende til verks blir resultatene så vanvittig mye bedre.

Så - til slutt - kan du begynne å bryne deg på litt enkel php, funksjoner og løsninger i CMS'er og den slags, som jeg må si at er utrolig praktisk å kunne.
 
Sist redigert:

timepoint

Medlem
Blir webdesigner

Heissan.

Tenkte å slenge meg på her.

Selv begynte det med at jeg kjøpte en bok om Flash 5! Siden ble det Flash mx, mx 2004, cs, cs2, osv.
Jeg kunne noe Html fra før, men det var minimalt.
Fordelen med å begynne med flash, og litt enkel animering, er at man blir inspirert til å lære mer.

Deretter kan du prøve å sette opp enkle HTML sider med Dreamweaver. Last ned, men få tak i en bok med tutorials.

Etterpå er det mye lettere å forstå CMS'er som Wordpress osv.

Håper dette kan hjelpe deg litt.
Skrev også litt om dette for noen år siden her:
Hvordan bli webdesigner? | Timepoint.no
 

JoachimO

Medlem
Flash er en døende teknologi det strengt tatt er lite hensiktsmessig å bruke tid på å lære seg
 

river

Medlem
Jeg ville nå bare begynt rett på CMS systemer som Joomla, Wordpress og Drupal.

Da kan begynne rett på det som er gøy, nemlig å sette sammen hjemmesider. :D
 

adeneo

Medlem
Flash har nok sin bruk i noen år enda, og virker forsåvidt fint til en del ting, men tror nok ikke jeg ville anbefale å begynne med Flash for å lære webdesign, det blir helt feil for meg med mindre målet faktisk kun er å lage bannere og annonser?
Det finnes fantastiske nettsider laget i Flash, men det er normalt ikke der de fleste begynner å lære.

Webdesign kan jo være så mye, dersom det er selve form og farge delen man er interessert i så er det vel generell design kunnskap som er tingen, er det å lære hvordan man produserer nettsider raskt og enkelt for kunder som er hovedmålet er nok et CMS tingen, er det å forstå hvordan man lager en nettside fra bunnen av er det nok av sider på nettet som går igjennom HTML og CSS med teskje hvorpå man kan lære mye av å prøve noen enkle eksempler og spørre på steder som dette.

Normalt vil god kunnskap om HTML, CSS og diverse andre språk alltid være til god hjelp, enten man velger å gå videre til Flash eller om man velger å holde seg til en CMS løsning så er det aldri noen ulempe å forstå hvordan ting henger sammen, og å kunne reparere det når det går i stykker, og det vil gå i stykker.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
En ting er at flash nok ikke kommer til å dø *helt* ut på noen år enda, men f.ex. har jquery så godt som tatt over hele rollen flash hadde i forhold til fancy bildegallerier/slideshows og liknende,

jquery og html5 kommer mer og mer på animasjoner, og det er nok heller ikke lenge før det begynner å ta over spill og annonser

Et hint er jo også at adobe har kutta oppdateringene av flash til android, så hvor lenge flash i det hele tatt vil funke på android er jo også usikker

Så - om man kan flash fra før er det nok fremdeles et marked der noen år, men å begynne å lære seg det nå virker dumt.

Webdesign kan jo være så mye, dersom det er selve form og farge delen man er interessert i så er det vel generell design kunnskap som er tingen, er det å lære hvordan man produserer nettsider raskt og enkelt for kunder som er hovedmålet er nok et CMS tingen, er det å forstå hvordan man lager en nettside fra bunnen av er det nok av sider på nettet som går igjennom HTML og CSS med teskje hvorpå man kan lære mye av å prøve noen enkle eksempler og spørre på steder som dette.

Å lage enkle nettsider for kunder - joa, men de skal jo helst også se nogenlunde bra ut da, derav webdesign. Og design er faktisk nettopp form og farge. Skal du også kunne gjøre noe annet enn å bare sette opp sider som bruker eksisterende maler er du nødt til å kunne et minimum av html & css (og helst også litt php), og for å gi dem et nogenlunde anstendig nivå av brukervennlighet i forhold til oppdateringer osv, er man i dag NØDT til å kunne bruke/sette opp et CMS.

Rett og slett: Skal man gjøre dette for kunder, for penger, så er det rett og slett ikke holdbart å bare kunne en av delene (med mindre tjenesten man leverer bare er "jeg setter opp WP og installerer noen ferdige maler for deg for 500kr" eller noe liknende).

Man er nødt til å være på et visst nivå på alle punktene - eller å samarbeide med andre som kan de delene du selv ikke kan.
 

timepoint

Medlem
Er flash på vei ut.

Flash vil leve i mange fremover.

Men det er heller ikke poenget.

Det er ingenting som er morsommere å lære på web enn Flash, eller da kanskje video og After effects. For en nybegynner å hive seg over HTML5 bøker kan bli heftig.
Er du først i gang med Flash, blir man mer motivert til å gå videre med Photoshop og Dreamweaver mener jeg.

Vil man bare sette opp noen fancy nettsider, så er tipset mitt og kjøpe Wordpress for dummies, og du kan egentlig lage det aller meste.

Vurder også å lese bøker om generelt design og grafisk design. Det er så mange nettsider med Ræva design, selv om de sikkert er programmert bra. Spesielt de som bruker Joomla, her er det mye dårlig templates.
 

adeneo

Medlem
Som en liten kommentar til "ræva design", så er det verdt å merke seg at nettsider som Google, Facebook, Finn, diverse nettaviser og andre sider som har mange besøkende som oftest ikke er noen perler når det kommer til form og farge, med noen få unntak.

Det er brukeropplevelsen som gjelder (UX -> som forsåvidt også er design), og hvis man klarer å få til den delen så er form og farge normalt bare glasur på kaka, samtidig kan man lage en nettside hur fin som helst rent stilmessig, men dersom ikke brukeren skjønner hvordan det virker og hvor man skal trykke så er hele nettsiden .......wait for it........ubrukelig!
 
Topp