Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Valg av publiseringsløsning

Kiera65

New Member
Jeg er i ferd å starte opp som freelance webdesigner, men har kun jobbet med en cms som er utviklet av firmaet jeg var ansatt i. Trenger derfor noen gode råd om valg av publiseringsløsning.

Planen er å selge løsninger til mellomstore bedrifter. Prisklasse 40-50 000 kr. Siden jeg kan svært lite om de forskjellige løsningene, så håper jeg at noen har noen gode råd å komme med når det gjelder hvilken open source løsning er lurest å sette seg inn i.

Har dere også noen gode råd om sider eller andre måter å sette seg inn i design siden av det hele(gjerne kurs eller privat opplæring), så setter jeg stor pris på tilbakemelding her også.

Jeg kan html og css, men trenger altså hjelp til å komme i gang med plassering av moduler, som f.eks menyer osv.
 

NilsF

Medlem
Pascal og BASIC er visstnok de hotteste programmeringsspråkene for tiden har jeg hørt (vet ikke om de er open source). :)

Du burde vel kanskje lære noe om temaet før du bestemmer deg for å selge svindyre løsninger på et område du ikke har kompetanse? Og hva er utganspunktet for prissettingen, når du ikke har en idé om hvilken plattform du vil benytte?
 

Kiera65

New Member
Pascal og BASIC er visstnok de hotteste programmeringsspråkene for tiden har jeg hørt (vet ikke om de er open source). :)

Du burde vel kanskje lære noe om temaet før du bestemmer deg for å selge svindyre løsninger på et område du ikke har kompetanse? Og hva er utganspunktet for prissettingen, når du ikke har en idé om hvilken plattform du vil benytte?

Tusen takk for IKKE NYTTIG informasjon Nils. Hvordan jeg har tenkt å gjøre hva, må jo bli min business eller? Jeg er dyktig med det jeg kan og har altså planer fremover. Jeg har da aldri sagt at jeg skal hoppe ut i dette UTEN å ha kompetanse. Er vel kanskje nettopp derfor jeg spør om hjelp! Ikke at jeg fikk så mye fra deg.
 

muffins

Medlem
Velkommen hit. :)

Som et utgangspunkt vil jeg si Wordpress er det beste stedet å starte, med mindre det er snakk om veldig avanserte nettsider. Utrolig mange muligheter med dette CMS'et, og det er langt ifra kun en plattform for blogger som mange (dessverre) tror. Wordpress er basert på PHP, så om du i tillegg har litt kunnskaper her kan du gjøre mye moro.

Når det kommer til (web)design, så finnes det flust med gode nettsider hvor du kan bygge opp kunnskapen din. Helt ærlig ville jeg heller prøvd å lære meg mye på egen hånd fremfor å blåse bort mye penger på kurs/utdanning. Learn by doing er det jo også noe som heter. :D

Et knippe gode nettsider å sjekke ut:

Main Page WordPress Codex
W3Schools Online Web Tutorials
Smashing Magazine
Noupe - The Curious Side of Smashing Magazine
Web Design Blog, Tutorials and Inspiration | Web Design Ledger
 

Kiera65

New Member
Velkommen hit. :)

Som et utgangspunkt vil jeg si Wordpress er det beste stedet å starte, med mindre det er snakk om veldig avanserte nettsider. Utrolig mange muligheter med dette CMS'et, og det er langt ifra kun en plattform for blogger som mange (dessverre) tror. Wordpress er basert på PHP, så om du i tillegg har litt kunnskaper her kan du gjøre mye moro.

Når det kommer til (web)design, så finnes det flust med gode nettsider hvor du kan bygge opp kunnskapen din. Helt ærlig ville jeg heller prøvd å lære meg mye på egen hånd fremfor å blåse bort mye penger på kurs/utdanning. Learn by doing er det jo også noe som heter. :D

Et knippe gode nettsider å sjekke ut:

Main Page WordPress Codex
W3Schools Online Web Tutorials
Smashing Magazine
Noupe - The Curious Side of Smashing Magazine
Web Design Blog, Tutorials and Inspiration | Web Design Ledger



Takk for svar... Jeg har kanskje ikke forklart meg godt nok, men har jobbet som webdesigner i mange år og har gode kunnskaper på html og css. Har utdannelse innen grafisk og trenger ikke noe hjelp her. Leser noe php/asp. Dvs kan lete meg frem (med litt konsentrasjon) og gjøre endringer i disse.

Jeg har lastet ned joomla og installert denne, men ble plutselig usikker med hensyn til hva de forskjellige løsningene kan og hvilken jeg bør basere meg på. Ønsker også å kunne tilby nettbutikk og da må man kunne tilby kortløsninger osv. I tillegg er ønsker jeg også tilbakemelding på hvor jeg eventuelt kan gå i gang med å lære meg å lage templates. Altså finne ut av hvilken kode som styrer hva. Løsningen jeg har jobbet med tidligere var modulbasert og så enkelt at jeg behøvde bare å lime inn en kodesnutt der jeg ønsket f.eks at nyhetsmodulen skulle vises.

Skjønner at jeg har litt jobb foran meg, men tror at jeg skal kunne klare å sette meg inn i en løsning ganske raskt bare jeg finner hvilken jeg skal gå for og hvor jeg eventuelt kan få hjelp til å komme i gang.
 
Sist redigert:

muffins

Medlem
Nå har jeg nesten ikke brukt Joomla, så der skal jeg ikke uttale meg om fordeler/ulemper. Det kan nok være litt lettere å gi deg konkrete tips om du kommer med litt mer informasjon over hvilken funksjonalitet nettsidene du skal tilby skal ha.

For nettbutikker som skal ha kortløsninger ville jeg nok sett på Magento e.l.
 

Kiera65

New Member
Nå har jeg nesten ikke brukt Joomla, så der skal jeg ikke uttale meg om fordeler/ulemper. Det kan nok være litt lettere å gi deg konkrete tips om du kommer med litt mer informasjon over hvilken funksjonalitet nettsidene du skal tilby skal ha.

For nettbutikker som skal ha kortløsninger ville jeg nok sett på Magento e.l.

Mitt ønske (om mulig) er å finne en løsning som kan brukes til både hjemmesider og ehandel, så jeg slipper å (hvertfall i starten) å forholde meg til flere løsninger.

Ønsker noe som har så mye funksjonalitet som mulig. Noe som f.eks:

  1. Mulighet for avansert struktur (flere menyer)
  2. Artikler/nyheter (gjerne med datostyring)
  3. Produktkatalog
  4. Forespørsler
  5. Nettbutikk (gjerne med mulighet for integrasjoner mot f.eks erp)
  6. Gjerne blogg
  7. Intranett
  8. Bildegalleri og/eller mulighet til å implementere jQuery slideshow/galleri


Referanseløsninger er mellomstore bedrifter som:

Hagesenterkjeden Hageland - finn ditt nærmeste her - Hageland (Avansert struktur med flere menyer, produktkatalog, intranett)
Vendela - Forside (Enkel struktur, webshop)
VVS til Bad og Kjøkken (Noe mer avansert struktur, webshop)

Ellers så må den selvsagt være brukervennlig!

Har brukt en del timer på å se på de forskjellige løsningene, men er lett å bli overveldet. Vet ikke om alt dette finnes i en og samme løsning, men en løsning som kan levere så mye som mulig er det jeg er ute etter.
 

Kiera65

New Member
Det finnes ikke et enkelt script som gir deg alt i en ferdig pakke, ihvertfall ikke et script som er nogenlunde utbredt.
Både Joomla og Wordpress kan gi deg de funksjonene du ønsker, men på begge gjelder det at du må bruke moduler/plugins for å få funksjonene.

Takk for tilbakemelding Tonny... :)

Har etterhvert begynte å skjønne at det er plugins er løsningen og at jeg måtte velge en løsning hvor det er enkelt å skaffe noen som faktisk kan utvikle disse dersom det skulle bli behov. Eller ser jeg at jeg har MYE jobb foran meg. Tar det som en utfordring og tror Joomla er den løsningen som står sterkest. Satser på å lære meg systemet inn og ut. Har heldigvis 4 måneder foran meg til å bruke på dette. Brukermassen er jo enorm, så da burde jeg jo kunne finne den hjelpen jeg trenger via forums og tutorials. Har lastet ned og installert og ser jo at det ikke er så ille som jeg trodde det skulle bli.

Lurer litt på om noen vet om utviklere. Proffe utviklere som lager joomla plugins på bestilling.
 
Topp