Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jeg gir snart opp Google....

Dag Frogner

Supermedlem
Som noen av dere sikkert har fått med dere tidligere, har jeg for et par år siden fått stengt Adsense-kontoen min pga "ugyldige klikk". Og dere som kjenner til Google og Adsense, vet at det er ca ingen kundeservice å få her. Det hjelper lite at man faktisk ikke gjorde noe galt, neida. Google stenger kontoen og lar deg aldri få mulighet til å åpne den igjen. Ferdig snakka.

Vel, nok om Adsense. Tidligere i kveld opprettet jeg en annonse for en av mine nettsider i Adwords og fikk da mail kort til etter om at siden min ikke oppfylte kravene fordi det er en "overgangsside".

Ok, Google liker tydeligvis ikke aff-linker, men dette er hvordan de beskriver "ikke godkjente sider":

Google AdWords tillater ikke annonser som markedsfører overgangssider. En overgangsside, også kalt en usynlig side, er en nettside som er opprettet med det primære formålet å sende besøkende til et annet nettsted.

Overgangssider tilbyr lite eller ikke noe unikt innhold, og anses for ikke å gi brukerne noe tilleggsverdi. Samarbeidspartnere som viser de samme egenskapene, kan også bli ansett som overgangssider. Overgangssider kan også være nettsteder som leder trafikk fra AdWords-kompatibelt innhold til innhold som ikke er AdWords-kompatibelt.

Vi har laget disse retningslinjene for å bidra til å sikre at annonsene vi viser, fører brukerne direkte til allsidig og nyttig innhold. Disse retningslinjene hindrer også annonsørene i å omgå AdWords-retningslinjene våre ved å lede brukerne til innhold som ikke er kompatibelt.
'

Med andre ord tolker Google det slik at dersom man sender brukere til andre nettsider, kan man ikke, på den samme nettsiden, faktisk ha noe nyttig for brukeren?

Aff-linker (og andre linker) kan altså ikke kombineres med nyttig innhold? Artig...

Jeg kan skjønne at de ikke liker sider som kun har aff-linker og ikke noe mer, men jeg publiserer jevnlig (ukentlig) unike artikler på denne nettsiden nettopp for at det faktisk skal være nyttige ting å finne og ikke bare linker. Jeg vil jo helst at folk kommer til nettsiden min fordi de finner godt innhold der og ikke pga linkene.

Hva blir innholdet i den neste mailen fra Google?

"Vi beklager at nettsiden din har blitt de-indeksert, men vi må gjøre dette for å verne om våre brukere. Du kan jo prøve å få kontakt med oss, om du er tolmodig og ikke har noe annet å bruke tiden din på, men du vil aldri kunne rangere med denne nettsiden (eller andre du oppretter) igjen. So long sucker!"

Jeg tror jeg gir opp hele Google snart.....
 

Speca

Medlem
Du er ikke alene om å ha slike tanker om Google. Du finner ikke en eneste seriøs person, som lever av internett marketing, som har noe godt å si om google (eller paypal). Det er dog mange firmaer som driver med søkemotoroptimalisering, som av en eller annen snodig grunn synes G er så flott, hovedsaklig grunnet G Analytics.

Jeg var på ett intervju på en stilling som SEO/web-ansvarlig i en bedrift med ca. 300 ansatte, for noen dager siden, og de hadde fått med seg en kar som fra firmaet de hadde brukt før de bestemte seg for at de skulle ha sin egen kar på det. Jeg kan enkelt og greit si, jeg får ikke den jobben, og jeg tviler på at jeg får høre noe fra dem om jeg ikke får jobben heller. Jeg begynte å krangle skikkelig med den SEO-eksperten, fordi han drev både black hat og med G Analytics. Der er barnelærdom at hvis man driver med blackhat, så skal man ligge langt unna G Analytics. Selv bruker jeg ikke Analytics på noen sider, med unntak av en. Det finnes langt bedre løsninger, noen betalte, og løsninger som fungerer tilfredesstillende som er gratis.

Det som er synd er at google kjøper opp alle de som kunne ha blitt konkurrenter på sikt, slik at de får ha sitt "monopol i fred(ca 75% av alle søk som foretas).
 

Speca

Medlem
I svært liten utstrekning. Commision Junction derimot er mer utbredt. Adsense er greit for sider som er dårlig utviklet, ligger på vent til domenet er aldret, etc. I det store og det hele kun en backupløsning for å ikke bruke andre typer reklame. Og jeg er ikke i noen nisjer, hvor det er problem med at ikke man kan få bedre ROI ved bruk av skikkelig reklame.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg støtter Google i denne praksisen. Det er allllllllllltfor mange søppelsider på nettet i dag, som tilfører meg som bruker NULL verdi. At Google setter stopp for utbredelse av disse er jeg 130% for.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg støtter Google i denne praksisen. Det er allllllllllltfor mange søppelsider på nettet i dag, som tilfører meg som bruker NULL verdi. At Google setter stopp for utbredelse av disse er jeg 130% for.

Helt enig.
Internett trenger faktisk ikke bestå av flere sider enn de jeg har i bokmerkelisten min.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Appelsin: Kredittkort - Forbrukslån - Sparetips | Finn Ditt Kredittkort.com

Peter Andre: Jeg er enig i at det finnes en del søppelsider, men hvor går grensen for hva som er en søppelside og hva som ikke er det?

Er nettsiden min en søppelside fordi jeg har en del linker til andres nettsider?

Hjelper det ikke at den har mye bra, unikt innhold så lenge jeg har disse linkene fordi den automatisk blir en søppelside med disse?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Appelsin: Kredittkort - Forbrukslån - Sparetips | Finn Ditt Kredittkort.com

Peter Andre: Jeg er enig i at det finnes en del søppelsider, men hvor går grensen for hva som er en søppelside og hva som ikke er det?

Er nettsiden min en søppelside fordi jeg har en del linker til andres nettsider?

Hjelper det ikke at den har mye bra, unikt innhold så lenge jeg har disse linkene fordi den automatisk blir en søppelside med disse?

I mitt hode er den kredittkort-siden du linker til over et eksempel på en "søppelside" uten at den nødvendigvis er verst i klassen (jeg har sett langt verre). Siden flommer over av reklame og tekstreklame, og tekstene er på et så grunnleggende nivå at jeg ikke ser helt vitsen (men det kan jo selvfølgelig tenkes at de som vil ha kredittkort mangler disse grunnleggende kunnskapene).

Etter at man hadde et reiseprosjekt på WF for noen år siden dukket det opp et par hundre nye slike tullesider. Når jeg skal på ferie bruker jeg naturligvis google til å finne ut hvordan det "egentlig" er der, og da skjer det ulykkelige; de som satte opp disse reisesidene var gode på SEO men dårlige på innhold, så hvert år må jeg bruke masse tid på å organisere googlesøket så jeg slipper å komme inn på sider som inneholder innhold som ikke er kvalitetssikret og som helt åpenbart er laget av noen som aldri har vært på stedet det skrives om. Reklamen sitter så tett at jeg må konsentrere meg for å ikke trykke på dem (og komme fullstendig ut av kurs).

Tenk deg (jeg regner med at du er interessert i SEO) at du skulle bruke google til å lære om siste skrik innen SEO. Og at de første to hundre treffene i Google var sider jeg hadde laget med reklame for Mozilla Firefox overalt og tekster av typen "Google er en morsom søkemotor man kan søke med". Hadde ikke det vært annoying?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Tja...jeg er vel ikke helt enig. Noe annet ville vel vært rart siden det er meg som driver siden. ;)

De aller fleste som kommer til siden min gjør det fordi de har søkt etter "kredittkort" hos Google. Siden de kun har brukt kun dette ene søkeordet, er det ikke lett å vite nøyaktig hva de er på jakt etter, men på siden min finner man både linker til å søke om kredittkort, men også en god del artikler med diverse informasjon om kredittkort. Altså skulle jeg tro de finner det de leter etter.

Google vil jo at deres organiske søk skal være mest mulig relevant og for folk som søker etter "kredittkort" er jo absolutt min side relevant. Enig?

Selvfølgelig hadde jeg blitt irritert om jeg hadde funnet nettsider med info om Firefox når jeg søkte etter SEO, men er dette virkelig et problem?

Google sin søkemotor har vel blitt såpass god at den (stort sett) gir deg det du er på jakt etter og ikke alt annet?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er vel ikke det at det er endel linker til andres nettsider som avgjør om det er en søppelside, heller hva slags side det er. Unikt innhold... tja - hvor unike er egentlig slike kredittkortsider, selv om "artiklene" som skrives ikke er direkte blåkopier?

For å si det enkelt: Tror du det er mange som ville savne akkurat din side hvis du fjerna den? Er det opplysninger, tips eller info man bare kan finne der og ingen andre steder? Tror du det er mange som i det hele tatt ville tenke spesielt over at den ble borte?

NB: Dette er ikke ment som et angrep på din side spesielt, dette er ting som gjelder for alt av slike sider, både innenfor kredittkortsjangeren og andre.
 

basicus

SEO Eggspert
Skal en slik side ha en verdi, så må den gi brukeren noe som har en faktisk, målbar verdi.

Jeg ville funnet en kredittkortside verdifull om den fortalte meg noe som jeg ikke kunne finne ellers. Altså, ikke generell informasjon om kredittkort, men hva som er forskjellen på de ulike kortene - og ikke mist - hva selskapet ikke forteller deg i reklamen sin.

Ting som hvorfor det ene eller anndre kortselskapet er bedre har en verdi. Hva kortselskapene IKKE forteller, men som brukerne kommer til å misslike er veldig relevant.

Siden må rett og slett være basert på faktisk research og erfaring for å være noe mer enn en landingsside for salg av kredittkort.

JEG skal ikke kritisere den ene eller andre siden. Jeg har masse søppelsider selv. Men, generelt er det jeg skriver over hva som holder meg på en side eller ikke og dermed hva som bestemmer om jeg finner en side bra eller ikke.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Tror du det er mange som ville savne akkurat din side hvis du fjerna den? Er det opplysninger, tips eller info man bare kan finne der og ingen andre steder?

Folk hadde helt sikkert klart seg uten min nettside, men skal man tenke sånn, gjelder jo dette 90% av alle nettsider.

Hva om VG.no legger ned, klarer folk seg da? Selvfølgelig, Dagbladet.no og en drøss andre nettisder skriver stort sett om det samme som VG.

Satt litt på spissen, men du skjønner poenget.

Jeg finner som nevnt stort sett det samme på Dagbladet.no som på VG.no. Men èn av grunnene til at jeg ofte stikker innom VG.no først, er bl.a pga VGTV som jeg ser litt på innimellom.

Slik tenker jeg med min nettside også. Joda, man kan finne den samme infoen mange andre steder, men jeg prøver å lage en nettside som folk vil foretrekke fremfor andre sider om det samme temaet. Den er fortsatt under ett år gammel gammel og jeg har flere planer for den, men ting tar tid og den vil fortsette å utvikle seg i tiden som kommer.

Så får vi se om den vil fortsette å være en søppelside også i tiden som kommer. ;)
 
Topp