Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Excel - webside

bjornas

New Member
Hei!

Skal prøve å få til ei nettside for eit lite foretak me har.
I tillegg til ein del relevant informasjon, vil eg at registrerte brukerar skal ha innloggings mogleghet, for deretter å kunne fylle ut eit excel-regneark som inneheld ein del formlar.
Når dette regnearket er utfylt, vil eg ha 3 valg; midlertidig lagring, send og oppdater.
Skjemaet er ein del av eit kontrollsystem i forbindelse med eit prøvetakingsprosjekt.
Derfor må ein vere sikker på at når brukaren trykker på ”send”, så må dette helst automatisk bli lagra som eit låst PDF dokument, samtidig som ein mail blir sendt ut til ei definert adresse.
Når så brukaren ved neste innlogging åpnar skjemaet, må dette vere nullstilt.

Har søkt ein del på nettet rundt denne type løysingar, men er usikker på om dette let seg løyse på ein grei måte. Har skjønna det slik at det ikkje er heilt enkelt med excel ark på web side?

Sjølve informasjons sida og innloggings-løysinga har eg for så vidt kome i mål med.
Det er denne utfyllinga av excel-skjema eg strir med.

Er takksam for tips og innspel!
 

adeneo

Medlem
Jeg forstår ikke helt, du vil ha et excelark på en nettside, men dataene skal helst lagres i pdf format?

Begge disse formatene er ikke nødvendigvis noe som støttes ut av boksen, men krever tillegg og en hel del jobb å få til, hva er problemet med å gjøre utregninger i javascript med vanlige input felt, for så å lagre i en database eller bare sende dataene rett til en e-post, noe som ville vært betydelig enklere, sannsynligvis både for deg og brukerne ?
 

Eggan

medlem
Hei og velkommen hit!
Tror du burde forenkle prosessen en smule for å ikke gjøre det alt for komplisert for deg selv.
Har du sett på Google Docs? Her kan du enkelt opprette regneark som du deler med en eller flere personer. Lagring som PDF er heller ingen problem, men dog ikke automatisk slik du krever.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Lag en prototype med Google Docs, og spør noen her å lage det for deg, ville jeg sagt. Du får kildekoden og kan kikke hvordan det er gjort.
Men det avhenger av lommeboken og tiden du har tilrådighet :)

Alternativet er å ta veien Eggan foreslår: å gjøre alt selv med Google Docs.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hmmm... men hvorfor regneark på nett?

Lag en form med de nødvendige feltene, og kjør hele utregningen i php eller hva du nå måtte foretrekke, så kan du få ut resultatene som pdf eller csv (som både excel og alle andre regneark-typer forstår) eller nesten hva som helst.

Mye av det samme som Adeneo også foreslår ser jeg. Tror det vil være MYE lettere å få til, mer stabilt, enklere å gjøre endringer, osv osv.
 

bjornas

New Member
Mange takk for kjappe svar!
Årsaken til at eg helst vil bruke excel-regnearka, er at dei er utprøva og kjente i systemet. Både for oss som behandlar og loggfører, samt dei ulike brukerane.
Etter som eg tolkar dette, så vil det nok vere mest fornuftig å forandre heile systemet, og gå for database og php. Dette er forholdsvis ukjente ting for meg, så då må me nok leige hjelp til dette.
Ser i eit av innlegga at det nevnes javascript til utregning, for så å enten lagre dette i ein database eller sende det direkte til ei mail adresse. Vil det seie at ein nødvendigvis ikkje behøver ein database? Sikker dumt spørsmål, men som sagt dette er eg ikkje kjent med.
Vil forresten sjå litt på dette med Google docs.

Takk så langt!

Bjørn
 

Eggan

medlem
Bare en liten input, om du fortsatt ønsker å bruke Excel + minst mulig arbeid med selve oppsettet kan du jo alltids ta en titt på Dropbox. Dette er et program som enkelt synkroniserer filer på kryss og tvers, du kan opprette delte mapper med en eller flere brukere. Har forsåvidt skrevet litt om Dropbox - Dropbox - enkel og gratis filsynkronisering, kan nevne at jeg bruker det MYE når jeg jobber i grupper med andre.
 

adeneo

Medlem
Ser i eit av innlegga at det nevnes javascript til utregning, for så å enten lagre dette i ein database eller sende det direkte til ei mail adresse. Vil det seie at ein nødvendigvis ikkje behøver ein database?

Det kommer vel an på hva dataene skal brukes til, hvordan de skal legges inn osv.
Dersom de bare skal sendes til en e-post og så eventuelt puttes inn i et annet system, så er det ikke noe poeng i seg selv å lagre alt i en database.

Alle kodespråk har elementære matematikk funksjoner, slik at hvilket språk som brukes er litt hipp som happ, men dersom du for eksempel skal ha et vanlig nettskjema hvor man kan skrive inn data i forskjellige bokser osv. vil kanskje javascript være en løsning ettersom boksene da kan oppdateres mens man skriver, og brukerne ser resultatet umiddelbart.

Dersom dette ikke er noe tema, og det skal sendes til e-post eller lagres i en database er det nok like greit å gjøre alt på serveren med PHP, rails, python eller hva man man måtte ønske å bruke.
Det er dette som er den vanligste løsningen for slike nettbaserte skjemaer, for så heller å konvertere til det man ønsker i ettertid, og dersom man ikke strengt tatt trenger pdf eller excel, men bare skal legge dataene inn i noe annet, og like gjerne kan bruke strukturert tekst i en eller annen form, har et system som støtter xml, json e.l., så er det vel heller ikke noe poeng i konvertere til ukurante formater (ukurante på nett i det minste) som krever tilleggsinstallasjoner og ytterligere oppsett for å virke.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Bare en liten input, om du fortsatt ønsker å bruke Excel + minst mulig arbeid med selve oppsettet kan du jo alltids ta en titt på Dropbox. Dette er et program som enkelt synkroniserer filer på kryss og tvers, du kan opprette delte mapper med en eller flere brukere. Har forsåvidt skrevet litt om Dropbox - Dropbox - enkel og gratis filsynkronisering, kan nevne at jeg bruker det MYE når jeg jobber i grupper med andre.

Liten sidenotis: mens Excel tillater flerbrukere på felles disker (altså: være flere som redigerer samme Excel-fil samtidig), fungerer dette ikke med dropbox. Dette pga at Dropbox synkroniserer ehm batch-wise (altså: ikke realtime-tilgang).
 

bjornas

New Member
Ser at eg har vore litt utydeleg i kva eg egentleg er ute etter.

-I forbindelse med nevnte prøvetakingsprosjekt, blir diverse excel dokument distribuert til ulike brukerar rundt om. Ved visse prosedyrer skal desse dokumenta fyllast ut og returnerast til oss som dokumentasjon. Dette er særs viktig då me har ein overordna kontrollmyndighet som krev dette.
Dette føregjeng som vedlegg på mail.
Dersom f.eks eitt av desse dokumenta vert revidert, må dette distribuerast, og det er her problema oppstår;
I mange tilfelle får me då tilbake utfylte skjema med feil revisjonsnummer fordi brukar ikkje har nytta siste versjon.
Det er derfor eg tenker meg ein innloggingsfunksjon på ei nettside som gjer at brukar til ei kvar tid nyttar siste versjon, då det er einaste skjema som er tilgjengeleg.
Vekk med all distribusjon og vedlegg på mail. Kun logge seg inn, finne aktuelt skjema, fylle ut og trykk send.
Om dette er excel eller ikkje, er forsåvidt likegyldig, bare utregninga og data blir rektig. Men det er viktig at ein mail blir generert når skjema vert sendt, slik at me får beskjed.

Håpar det blei litt meir forståleg.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er en enkel sak; men har ikke bedriften/organisasjonen en intranett-side?
Hvis ikke er det mye man kunne gjort, men en enkel WordPress blog ville gjort susen, for eksempel.
For å holde det enkelt i første omgang går vi da ikke inn i hvem som vedlikeholder brukerliste med passord, m.m. :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det der høres faktisk ut som et stjerneeksempel på når man bør bruke en database: da vil brukerne ikke i det hele tatt trenge å forholde seg til "riktig revisjon" av skjemaet, dere lagrer ALLE oppføringer med (automatisk) tidsangivelse for når de ble lagt inn (evt kan dere selvsagt også la brukeren legge inn tid/sted osv for prøven i tillegg), og kan til enhver tid trekke ut nøyaktig de dataene dere trenger - nyeste revisjon, en eldre, både nye og gamle fra EN bruker/sted, osv osv
 

bjornas

New Member
Ser ut som database kan vere løysinga.
Har vote litt borti MySQL og PHP i samband med ein nettbutikk eg har satt opp.
Spørs om eg må studere meir i den retningen, og sjå om det kan nyttast.
 
Topp