Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utnytte flere domener i nettbutikk

iskrem

Medlem
Har fundert litt på muligheten av å bruke flere domener under en og samme nettbutikk. Men litt usikker på om det er en god ide eller ei.

Si man har ett domene som heter sportsbutikken.no. Der selger man alt fra friluftsartikler til sykler og andre sportslige ting. Man har og domenet sykler.no. Hvordan blir det da å legge alt som har med sykler å gjøre under sykler.no? Tenker spesielt da på hvordan man kan utnytte domenene fullt ut.

(Kan hende denne tråden passer bedre under optimalisering)

Takk på forhånd.
 

iskrem

Medlem
Det blir jo i bunn og grunn samme nettbutikk da begge blir kjørt fra samme løsning, og faktura vil jo ha moderselskapet som mottaker. Forskjell her blir jo URL og evt. bakgrunnsfarge, men resten som selskapets logo blir jo likt.
 

iskrem

Medlem
Det er ikke løsningen jeg spørr om. Jeg lurer bare på om det er en god ide eller ikke og om det har noe som helst effekt. For hvis ikke så kan jeg jo like gjerne selge unna sykler.no eller bruke det til noe annet utenom nettbutikken.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Gammelt prinsipp. Min favoritt:
The Brands that Own the Brands [Infographic] | WebProNews

Jeg tror det fungerer like fint på nettet. Finn en nisje og sett opp flere domener. Inneholdet skal være unikt, men det er mye du kan gjøre.

Jeg har gjort det på et par områder (mygglampe.no antimygg.no fluesmekker.no), samt hagebelysning og vanndispenseren fra 123vann. Helt ideelt skal man ha forskjellige hatter på når man jobber med sidene: salgssidene dine har lov å konkurrere med hverandre. Det er en del jeg kunne forbedre med lenkebygging sidene imellom, men så tar hver side jo det vi selv har begrenset av: tid.

Er det din egen trademark så bidrar det i tillegg til økt eksponering i markedet. For å selge duppeditter som Elkjøp også selger vet jeg ikke om jeg hadde tatt bryet.

Om to salgssider fungerer bedre enn kun én salgsside? Jeg vet ikke - da må jeg tenke på hvordan jeg ville måtte kunne sammenligne :p
 

iskrem

Medlem
Ser den. Men sykler er jo ikke et merke i seg selv, bare en kategorisering.

Tenkte ikke å konkurrere mot mine egne salgsider, men å dra kunder inn gjennom det domenet når de søker spesifikt på sykler (jeg tror det er en SEO gevinst ved å ha et domenenavn som samsvarer med søkeordet). Så lenge de blar igjennom sykler så forblir de på sykler.no, men med en gang de kanskje fikk lyst på andre ting så kunne de bla seg videre til sportsbutikken.no (har da toppkategoriene like under logo).

Men skal lese litt på den linken du ga meg og se. :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Det som ikke er bra for SEO her er at innholdet på domenet sykler.no blir 100% likt innholdet på friluftsartikler.no/sykler. En av de sidene vil definitivt ikke gjøre det bra i Google.
Men ja, generelt, å ha søkeordet i domenenavnet er veldig bra (samme hvor mye Google påstår at de skal legge mindre vekt på det).
 

iskrem

Medlem
friluftsartikler.no/sykler vil automatisk overføres til sykler.no slik at det ikke blir dobbelt opp med innhold. Alt under kategorien sykler vil havne under sykler.no. Eneste jeg er redd for er kanskje at kunden blir forvirret når han ser at URL endrer seg. Så alternativet blir da å tillatte friluftsartikler.no/sykler og heller bruke kanoniske URLer. Men det kan fort bli kluss ut av det også.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er en gammel regel som sier at det eneste som er bedre enn EN merkevare, er TO merkevarer under samme eier, siden man da kan målrette de forskjellige merkevarene bedre mot hver sin målgruppe. Noen gode eksempler fra bilbransjen er jo toyota/lexus, og til dels audi/vw/skoda. Toyota og Lexus har jo i stor grad akkurat det samme innholdet, men Lexus kan da brandes som et luksusmerke, mens Toyota kan brandes som nytte/bruks/familiebiler. Og titter jeg på delene på skoda'n vår, så er det så mye audi- og VW-merker der at jeg nesten blir forvirra. Vips, så når man til sammen en mye større andel enn hvis man skulle prøvd å brande samme merke som BÅDE luksus OG familiebiler.

Så - definitivt en smart løsning. Ikke konkurrer med deg selv, men prøv å rette de mot *litt* forskjellige målgrupper, og tilpass ting akkurat nok.
 
Sist redigert:
Bare husk å ha en permantoverføring(301) til fra sykler til nettbutikkdomenet ditt. For å kunne overføre eventuell linkjuice
 
Topp