Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor brukes ikke forbrukermakten mer

picxx

Well-Known Member
Ja alternativet er at de får skikkelig betalt og skikkelige arbeidsforhold. Hadde de store selskapene hatt et minimum av samvittighet. Hadde de stilt krav. Og er eierene av Foxconn interesert i og tjene penger. Så hadde de måtte fulgt opp.

Sier du det samme om barneprostituerte også. Alternativet er og sulte. Så da er det bedre og selge rævva si.

Man er i overkant naiv om man tror at hele industrien ikke har en sammenhengende synergieffekt. Febrikksjefene vil tjene mest mulig penger, kjedene vil tjene mest mulig penger og du som forbruker vil betale minst mulig for de varene du handler.

Nei, jeg sier ikke det samme om barneprostituerte, men sier det samme om barnearbeidere som jobber på de samme fabrikkene som du vil ha nedlagt. Som en følge av at du sitter i godstolen og får lettet din samvittighet, uten å ha et godt alternativ for disse barna, er det en stor sjanse for at du driver disse barna ut i prostitusjon. Men, det spiller da ingen rolle, så lenge Daniel får lettet sin samvittighet... :eek:
 
Man er i overkant naiv om man tror at hele industrien ikke har en sammenhengende synergieffekt. Febrikksjefene vil tjene mest mulig penger, kjedene vil tjene mest mulig penger og du som forbruker vil betale minst mulig for de varene du handler.

Nei, jeg sier ikke det samme om barneprostituerte, men sier det samme om barnearbeidere som jobber på de samme fabrikkene som du vil ha nedlagt. Som en følge av at du sitter i godstolen og får lettet din samvittighet, uten å ha et godt alternativ for disse barna, er det en stor sjanse for at du driver disse barna ut i prostitusjon. Men, det spiller da ingen rolle, så lenge Daniel får lettet sin samvittighet... :eek:

Du vil ha lavest mulig pris. Hvor mye koster det og lage en iphone. Og hva koster den for deg. Det er noe som skurrer når man snakker om lavest mulig pris..

Alternativet er at internasjonale selskaper må forholde seg til internasjonale lover. Som for eks sier at de fabrikkene de bruker i Kina eller andre land. Må betale minstelønn for eks. Og bruk av verneutstyr osv. Viss alternativet ditt er store bøter for utnytting av folk. Er det kanskje billigere i lengden og bruke de som betaler minstelønn.

Dette gjelder for norske speditører som velger og bruke polakker på sommerdekk som transportør for å få frem varer. Disse burde blitt bøtelagt i sammen med sjefene til sjåførene.
 
Sist redigert:

paal_erik

Medlem
Om produktet blir laget av små barn i en eller annen utryddningstruet tresort. Eller om det gjelder ditt eksempel om Apple...

Jeg bruker Apple, hva de arbeiderne har i mnd lønn er meg helt uinteresant!
Beklager, men så kynisk er jeg at å bruke forbrukermakten min på dette vil ikke skje!
 
Om produktet blir laget av små barn i en eller annen utryddningstruet tresort. Eller om det gjelder ditt eksempel om Apple...

Jeg bruker Apple, hva de arbeiderne har i mnd lønn er meg helt uinteresant!
Beklager, men så kynisk er jeg at å bruke forbrukermakten min på dette vil ikke skje!

Men samtidig vil du ikke la stakkars underbetalte indere sende deg spam. Du er vel klar over at de må selge rumpa si viss de ikke får lov til og spamme.....
 

paal_erik

Medlem
Vil ikke ha spam fra noen jeg!
Om vedkommende må stå i "hockey" å selge rumpa si, får nå være den personen sitt valg.
 

picxx

Well-Known Member
Du vil ha lavest mulig pris. Hvor mye koster det og lage en iphone. Og hva koster den for deg. Det er noe som skurrer når man snakker om lavest mulig pris..

Alternativet er at internasjonale selskaper må forholde seg til internasjonale lover. Som for eks sier at de fabrikkene de bruker i Kina eller andre land. Må betale minstelønn for eks. Og bruk av verneutstyr osv. Viss alternativet ditt er store bøter for utnytting av folk. Er det kanskje billigere i lengden og bruke de som betaler minstelønn.

Dette gjelder for norske speditører som velger og bruke polakker på sommerdekk som transportør for å få frem varer. Disse burde blitt bøtelagt i sammen med sjefene til sjåførene.

Gidder ikke diskutere mer, men kan nok konkludere med at du er en meget god kandidat til leder for nobelpriskomiteen når du blir gammel nok :)
 
Apple iPhone 5 16 GB Black 6.390 kroner
HTC One X White 4.095 kroner

Vel den eneste som tjener på dette er produsentene og ikke kundene.
En iphone koster ca 250 dollar og få laget basert på delepris. Blir noen feite marginer rundt om det ja. Men men kapitalistene vil bedras. Og si at de ikke har noe alternativ det er for enkelt. Så lenge folk gir faen så har de ikke det. Realiteten er at du er en egoistisk kyniker av en kapitalist. Og det er godt forstålig at du velger og være anonym picxx. Du veit folk kunne jo funnet på og brukt forbruker makta si... Og sagt at rasshøl er rasshøl uansett hvor billig de selger rævva si..

Her i bygda er det polakker som kjører ut blader som Se og Hør. Etter at de tok over er leveransene av blader alt fra 4 til 6 timer senere enn det var før. Men gu kor billig det er for Bladcentralen... Og det er jo det som teller.

Samme med speditører.. Kommer lasten frem 8 av 10 ganger er det jo kjempebra. At grunnen til at de ikke kom fram ene gangen var at sjåføren kjørte ihjel en familie pga manglende bremser. Og den andre gangen fordi biltilsynet gav bilen kjøreforbud. Det er bare bagateller. Er man kapitalist så er man kapitalist. Da må man regne med litt svinn på veien...
 

hvaer

Medlem
Alternativet er at internasjonale selskaper må forholde seg til internasjonale lover. Som for eks sier at de fabrikkene de bruker i Kina eller andre land. Må betale minstelønn for eks. Og bruk av verneutstyr osv. Viss alternativet ditt er store bøter for utnytting av folk. Er det kanskje billigere i lengden og bruke de som betaler minstelønn.

Det kommer nok neppe til å skje. Kina som ikke engang bryr seg nevneverdig om internasjonal patentlovgivning, kommer neppe til å godta at det instrueres andre lover fra utlandet. For de vil være nødt til å godta en slik internasjonal lovgivning, for at bedriftene i landet skal kunne bli bundet av det, opp mot internasjonale selskaper.
 
Det kommer nok neppe til å skje. Kina som ikke engang bryr seg nevneverdig om internasjonal patentlovgivning, kommer neppe til å godta at det instrueres andre lover fra utlandet. For de vil være nødt til å godta en slik internasjonal lovgivning, for at bedriftene i landet skal kunne bli bundet av det, opp mot internasjonale selskaper.

Viss Kina vil ha mer økonomisk vekst. Må de ta hensyn til slikt.
 

hvaer

Medlem
Viss Kina vil ha mer økonomisk vekst. Må de ta hensyn til slikt.

For at sosialister rundt i verden skal blir fornøyd, så må de kanskje det. Men i det store og det hele, så vil de få en mer jevn økonomisk vekst uten det. Jeg mener det er bedre at de er i jobb, selv med dårlige betingelser, enn at de går gatelangs etter å ha blitt erstattet av roboter. For gatelangs, så har de svært få alternativer. Når de bor ett sted hvor det bor 6 millioner andre, og robotene er i ferd med å spise opp arbeidsplassene til 4 millioner av dem, så skjønner man at det ikke levnes store muligheter for å få seg noe å gjøre, og arbeidsledighetstrygd finnes som kjent ikke. Men da er du fornøyd, for da har de ikke dårlige arbeidsbetingelser?

TorsteinO skrev:
Det går jo an å gjøre det på andre måter enn det der hvaer - hvis f.ex. USA krever av apple at de skal kreve av sine underleverandører at underleverandørene følger visse krav, og hvis underleverandørene enten nekter inspeksjoner, eller blir tatt i å bryte kravene, så får apple bøtene

Man kjenner til at mange ikke får innreise til Kina, enten fordi landet har gjort noe dumt eller at firmaet man jobbet hos for 10 år siden ikke hadde holdt seg på matta. Så hvis 1 amerikansk inspektør hadde forårsaket at 1000 mennesker mistet jobben, så kan du ta deg faen på at han aldri ville ha sluppet inn i Kina igjen, ihvertfall på lovlig vis.

Men så er spørsmålet hvilke krav de skal følge. Skal man bruke den norske modellen for arbeidsmiljø som krav, og den amerikanske iht. minstelønn? Eller.............
 
For at sosialister rundt i verden skal blir fornøyd, så må de kanskje det. Men i det store og det hele, så vil de få en mer jevn økonomisk vekst uten det. Jeg mener det er bedre at de er i jobb, selv med dårlige betingelser, enn at de går gatelangs etter å ha blitt erstattet av roboter. For gatelangs, så har de svært få alternativer. Når de bor ett sted hvor det bor 6 millioner andre, og robotene er i ferd med å spise opp arbeidsplassene til 4 millioner av dem, så skjønner man at det ikke levnes store muligheter for å få seg noe å gjøre, og arbeidsledighetstrygd finnes som kjent ikke. Men da er du fornøyd, for da har de ikke dårlige arbeidsbetingelser?



Man kjenner til at mange ikke får innreise til Kina, enten fordi landet har gjort noe dumt eller at firmaet man jobbet hos for 10 år siden ikke hadde holdt seg på matta. Så hvis 1 amerikansk inspektør hadde forårsaket at 1000 mennesker mistet jobben, så kan du ta deg faen på at han aldri ville ha sluppet inn i Kina igjen, ihvertfall på lovlig vis.

Men så er spørsmålet hvilke krav de skal følge. Skal man bruke den norske modellen for arbeidsmiljø som krav, og den amerikanske iht. minstelønn? Eller.............


Har intet med sosialisme og gjøre. Skal Kina ha sjans på det internasjonale markedet. Så må de begynne og ta hensyn til patenter og slikt. Apple har to søksmål på gang som involverer kinesiske firma. Og slik må det bli. Apple sin aggresive holdning ovenfor de som de mener bryter patent rettigheter osv. Gjør at de må behandle alle likt. Ellers risikerer de at dette blir brukt mot dem.
 

zapotek

Medlem
Har intet med sosialisme og gjøre. Skal Kina ha sjans på det internasjonale markedet. Så må de begynne og ta hensyn til patenter og slikt.

Det er vesten (les: vi) som IKKE har sjans.

Det er nettopp fordi de gir f"#en i patenter og slikt (slipper utviklingskostander), samt betaler arbeiderne 2,50 og en pæreis dagen at de utkonkurrerer vestlig industri.
 
Det er vesten (les: vi) som IKKE har sjans.

Det er nettopp fordi de gir f"#en i patenter og slikt (slipper utviklingskostander), samt betaler arbeiderne 2,50 og en pæreis dagen at de utkonkurrerer vestlig industri.

Jo men etterhvert som det blir dyrere og dyrere og bli tatt med piratvarer. Så vil dette forsvinne av seg selv. Internasjonalt blir det jobbet hardt mot piratvarer.

Høres kanskje ut som en bra deal og kjøpe inn fake merkevarer. Men viss bøtene du får blir 20 30 ganger fortjenesten. Blir det kanskje billigere og kjøpe inn ekte varer i lengden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Man kjenner til at mange ikke får innreise til Kina, enten fordi landet har gjort noe dumt eller at firmaet man jobbet hos for 10 år siden ikke hadde holdt seg på matta. Så hvis 1 amerikansk inspektør hadde forårsaket at 1000 mennesker mistet jobben, så kan du ta deg faen på at han aldri ville ha sluppet inn i Kina igjen, ihvertfall på lovlig vis.
For all del - jeg har selv en kunde som slet med endel tillatelser og avlyste prosjekter etter at Liu Xiaobo fikk fredsprisen for to år siden, men hvis det er et - eller flere - land som begynner å sette slike krav, slik at det ikke bare er enkeltfirmaer, men alle firmaer fra disse landene, som må gjøre det slik, så vil det raskt begynne å skade Kina ganske kraftig økonomisk om de driver på med slike "straffer".

Hvorfor? Vel - hvilken vei tror du handelsbalansen mellom f.ex. Kina/Norge eller Kina/USA går? Uten å sjekke er jeg ganske sikker på at den går ganske kraftig i kinesisk favør (altså at vi importerer mer fra kina enn de gjør fra oss).

(ok - jeg sjekka - og jeg har rett: SSBmagasinet)

Samtidig er det MANGE andre land som helt garantert kunne tenke seg en bit av den kaka, i praksis ville det jo rett og slett tvinge firmaer i både kina og andre steder til å enten forbedre krav til minstelønn/arbeidsmiljø/etc, eller så vil uunngåelig arbeidsplasser bytte til andre land. Det vil si at å nekte handel vil skade f.ex. Kina MYE mer enn de landene de handler med. Ja, på kort sikt ville det også skade de som er disse underbetalte/undertrykte halvslavene, omtrent som en streik kan skade på kort sikt, men sannsynligvis ville resultatet rett og slett bli at det det dukker opp konkurrerende firmaer internt i kina som var villige til å gi bedre vilkår for de ansatte, og dermed vil "kjipingene" enten tilpasse seg eller gå konk.

Men så er spørsmålet hvilke krav de skal følge. Skal man bruke den norske modellen for arbeidsmiljø som krav, og den amerikanske iht. minstelønn? Eller.............

det er jo 100% opp til ethvert land å lage lover som krever at firmaer i landet skal kreve minstestandarder også fra underleverandører. Hvilke krav? Det skal ikke jeg utbrodere her nå, men f.ex. ikke barnearbeid (og da sette en minimumsalder), lønninger som det faktisk går an å leve av, osv. Trenger ikke å være så vanvittig komplisert.

Det ville naturligvis skape et fordømt rabalder med kina hvis noe sånt ble gjennomført, men ville det være verdt det? Ja, jeg tror det.

Åja - og dette ville jo naturligvis heller ikke bare gjelde Kina, men helt generelt uavhengig av land, selv om K nok ville være et av de landene som ble hardest rammet av det.
 
Sist redigert:
Topp