Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor brukes ikke forbrukermakten mer

hennes og mauritz og Apple er to firma som har fått oppmerksomhet i det siste. Oppmerksomhet fordi fabrikkene som lager produktene deres, har dårlige arbeidsforhold.
Mitt spørsmål er hvorfor selger disse selskapene produkter som bare det. Hvorfor brukes ikke forbruker makten mer.

Når er det nok utnyttelse? Når vil du boikotte Apple eller andre selskaper som utnytter underleverandører grovt? Når vil du begynne og bruke forbrukermakten din?
 
Folk tenker på pris og reklame. Mediene sin kraft er virker, men reklame virker like bra..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Konkurransemidlet pris står sterkere, og er vesentlig lettere å sammenligne.

Dette gjelder nok mer for forbrukere som handler PCer, der pris er en vesentlig differensieringsfaktor. Apple-produkter er noe annet, der konkurrenter egentlig ikke finnes og der pris spiller mindre rolle.

Apple-kunder har jevnt over høyere utdanning og inntekt enn PC-brukere. De er også stereotypisk mer "urbane" med kreative yrker og fast plass på rare kaffebarer. Det gjør at Apple faktisk er MER sårbar enn f.eks HP når det kommer til uverdige arbeidsforhold, siden det må antas at Apple-kunder er mer opptatte av denne typen problemstillinger enn f.eks HP-kunder som hovedsaklig rent stereotypisk lever sine liv på bygda.

Samtidig kan jo ikke Apple-kundene velge noe annet enn, vel, nettopp Apple - som selvsagt taler mot at det blir noe voldsomt renn av forbrukerboikotter.

Det finnes faktisk eksempler på at Apple-brukere har litt finere smak enn typiske PC-brukere. For noen måneder siden var f.eks det en sak om at et hotell i østen presenterte dyrere rom for de som kom til nettsidene med en nettleser med Apple-signatur enn de som besøkte nettsidene med f.eks internet explorer. I praksis ble IE-brukerne vist de billigste rommene mens apple-brukerne ble vist litt finere suiter og dobbeltrom litt høyere oppe i etasjene.
 
Sist redigert:

hvaer

Medlem
Vel, for oss som holder på med data, så er det enten å akseptere eller gå tilbake til skrivemaskin. For Apple sin del, så var det vel foxconn, som også produserer svært mye hardware, som det ikke selges så mye av i Norge, med unntak av OEM-varer i pc'er.

Men det er velkjent at det ikke bare er Apple som bruker Foxconn, men også andre kjente merker som f.eks Sony, Lenovo, Nokia, Samsung og Amazon. Sist ut i dag er Microsoft, som Foxconn skal produsere en Win 8 telefon for.

Som du ser, for oss som er avhengig av datamaskin, så er bruk av forbrukermakt mer eller mindre umulig.

EDIT: Forøvrig så har Foxconn gått inn for å erstatte 90% av sine arbeidere med roboter. Da vil man få arbeidsledige som har vansker med å få seg ny jobb, og som var avhengig av arbeidet sitt der, selvom vi ser på arbeidsforholdene som kummerlige og lønnen som mildt sagt begredelig.

Hva er best? Arbeidsløshet i ett vanskelig marked eller dårlige betingelser? Jeg vet hva jeg ville ha valgt...
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Hva er best? Arbeidsløshet i ett vanskelig marked eller dårlige betingelser? Jeg vet hva jeg ville ha valgt...

Det er vel en litt enkel måte å se på dette på? Hva med et tredje alternativ - jobbe under gode betingelser? Jeg vet hva jeg ville valgt.

Store internasjonale konsern bruker sin makt til å tvinge frem ekstremt billig arbeidskraft, gjerne i samarbeid med korrupte lokale myndigheter (EPZ). Alt for å kunne øke fortjenesten på varene man selger. Nike er vel en av værstingene: Nike sweatshops - Wikipedia, the free encyclopedia

Dessverre er utnyttelse av billig arbeidskraft i fattige land så utbredt at det er vanskelig å handle riktig. Hadde det vært slik at kun HM hadde svin på skogen så tror jeg man hadde sett en større reaksjon, men det gjelder nok veldig mange.
 
Vel, for oss som holder på med data, så er det enten å akseptere eller gå tilbake til skrivemaskin. For Apple sin del, så var det vel foxconn, som også produserer svært mye hardware, som det ikke selges så mye av i Norge, med unntak av OEM-varer i pc'er.

Men det er velkjent at det ikke bare er Apple som bruker Foxconn, men også andre kjente merker som f.eks Sony, Lenovo, Nokia, Samsung og Amazon. Sist ut i dag er Microsoft, som Foxconn skal produsere en Win 8 telefon for.

Som du ser, for oss som er avhengig av datamaskin, så er bruk av forbrukermakt mer eller mindre umulig.

EDIT: Forøvrig så har Foxconn gått inn for å erstatte 90% av sine arbeidere med roboter. Da vil man få arbeidsledige som har vansker med å få seg ny jobb, og som var avhengig av arbeidet sitt der, selvom vi ser på arbeidsforholdene som kummerlige og lønnen som mildt sagt begredelig.

Hva er best? Arbeidsløshet i ett vanskelig marked eller dårlige betingelser? Jeg vet hva jeg ville ha valgt...


Det er jo ingen menneskerett og drive i en business, der man hjelper til og utnytte mennesker. Og du på lik linje med alle andre kan bruke forbrukermakten din. Det betyr kanskje at ting blir dyrere. For viss Apple og andre som bruker foxconn hadde trukket seg ut, så hadde foxconn enten måtte legge ned. Eller forandre strategi. De har overskudd nok til og betale og behandle sine ansatte bra.
 

hvaer

Medlem
Foxconn har endret strategi. De erstatter sine ansatte og erstatter de med roboter.

Talk about pushing automation; China’s state-run Xinhua News Agency reports that Foxconn is looking to produce 300,000 robots by next year and one million in the next three years. The industrial robots will perform simple tasks such as spraying and assembly. If all goes according to plan, an estimated 500,000 of Foxcon’s 1.2 million jobs will be obsolete.

Kilde: How Foxconn’s Million-Machine ‘Robot Kingdom’ Will Change the Face of Manufacturing | TIME.com

Så spørsmålet med dårlige betingelser eller arbeidsløshet dukker igjen opp, og selv ville jeg glatt hatt dårlige arbeidsbetingelser, fremfor å bli erstattet av en robot. (arbeidsledighet i Kina er langt fra arbeidsledighet i Norge)Minimumslønnen økte i 2010 i Kina med 22%, og har sikkert økt de 2 siste årene også. Det vil ikke Foxconn være med på, og erstatter mange av de ansatte derfor med roboter.
 

picxx

Well-Known Member
Når vil du boikotte Apple eller andre selskaper som utnytter underleverandører grovt? Når vil du begynne og bruke forbrukermakten din?

Har du et alternativ til arbeiderne som jobber på disse utnyttede fabrikkene, eller holder det at de blir kastet på gata samtidig med at du får en illusjon av å ha lettet din egen samvittighet?
 
Har du et alternativ til arbeiderne som jobber på disse utnyttede fabrikkene, eller holder det at de blir kastet på gata samtidig med at du får en illusjon av å ha lettet din egen samvittighet?

Ja alternativet er at de får skikkelig betalt og skikkelige arbeidsforhold. Hadde de store selskapene hatt et minimum av samvittighet. Hadde de stilt krav. Og er eierene av Foxconn interesert i og tjene penger. Så hadde de måtte fulgt opp.

Sier du det samme om barneprostituerte også. Alternativet er og sulte. Så da er det bedre og selge rævva si.
 

zapotek

Medlem
Ja alternativet er at de får skikkelig betalt og skikkelige arbeidsforhold. Hadde de store selskapene hatt et minimum av samvittighet. Hadde de stilt krav. Og er eierene av Foxconn interesert i og tjene penger. Så hadde de måtte fulgt opp.

Hadde vært fint det, for da hadde vi berget industrien i vesten i samme slengen....
 
Topp