Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Som feks FunCom

grunder

Medlem
Hello!


Er det noen her som har peil på hvordan man starter et spill utviklings selskap som funcom.

Det er vel ikke en man full av penger som starter opp? Vet jo at du kan få støtte av staten, men det er jo bare rusk i forrhold hvis du har planer om å utvikle noe stort.

Har SÅ lyst til å lage en stort spill, større enn noe annet som er laget, vet jeg får inn MYE kr om en stund, men ikke så mye at jeg vil gamble alt bort på spillutvikling.

Må finne ut hvordan det funker å starte med spillutvikling i stor skala.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hello!


Er det noen her som har peil på hvordan man starter et spill utviklings selskap som funcom.

Det er vel ikke en man full av penger som starter opp? Vet jo at du kan få støtte av staten, men det er jo bare rusk i forrhold hvis du har planer om å utvikle noe stort.

Har SÅ lyst til å lage en stort spill, større enn noe annet som er laget, vet jeg får inn MYE kr om en stund, men ikke så mye at jeg vil gamble alt bort på spillutvikling.

Må finne ut hvordan det funker å starte med spillutvikling i stor skala.

HVA er det du egentlig lurer på?

Starte selskap - gå til www.altinn.no
Ideen bør man ha selv
Kunnskap - må man enten ha selv, eller leie inn (spillutviklingen)

Skaff deg kunnskap om hvilke prosesser det er for å få et spill ut på markedet.
Hva skal til for å få distribuert det på de forskjellige konsollene? Hva kreves av markedsføring?
Ha en PR strategi - kanskje det viktigste når det gjelder spill. Og, så må du nok belage deg på å få noen investorer og lån da det vil ta tid å utvikle spill - dvs det tar en stund før pengene kommer inn i forhold til det som går ut.
 

grunder

Medlem
Hehe!


Var kanskje ikke tydelig nok.

Lurer på hvordan man får til å starte med spillutvikling i stor skala.
Hva kan man feks søke om støtte.

Om det er noen som kjenner historien til noe av de store, hvordan de startet opp.

Kan ikke tenke meg at alle spillutviklings selskaper i verden har hatt flush med kr når de starta.
 

zapotek

Medlem
Ta en titt på mr Minecraft. Det går an å ha suksess selv om du ikke har ørten millioner dollar og et stort team med programmerere i ryggen.
 
Vet du hva som går inn i et slikt prosjekt? Vet du at spillutviklingen med helt egen motor i den skalaen du tenker fort tar 3-4 år? Klarer du å finne investorer som satser 5-10 mill i året på 5 programmerere, 5 designere, sikkerhetssystemer og markedsføring i 4 år? Eller tenker du å opprette kontoret i Vancouver, Canada for å minimere utgifter til lønninger?

Funcom har vist at å satse på så store spill er risikabelt, spesielt med P2P modellen som ble valgt samt lanseringstidspunktet. Jeg fulgte FunCom-aksjen over 2 år, fra midtveis i utviklingen av TSW. Det gikk rett til helvette med lanseringen, der alle vi som satset på "det norske spilleventyret" gikk med over 100mill tap (14mill aksjer dumpa på 1 uke).

Om du satser på investorer i Norge så tror jeg det blir vanskelig.

Hvis du ikke klarer å tjene penger på et lite AppStore spill, så vil du ikke klare å tjene penger på et stort spill. Begynn smått, opparbeid deg erfaring og SÅ sats på eventyret :) Håper du treffer gull og viser at det går ann å tjene penger på store mmo spill :)
 

grunder

Medlem
Vet det koster penger, og vil nok ikke tro at mitt prosjekt vil koste mindre enn 700 millioner til litt over en milliard.

Men på en annen side så tror jeg ikke det kan måle seg med noe annet som er lagd, både i størrelses skala eller nyskapning. Ihvertfall ikke til nå ;) Får se om det kommer noen med de nye konsollene.

Jeg håper jeg også ;) Først må jeg få det jeg har nå til å gå som jeg vil, så får vi ta resten etterpå :)
 
Hello!


Er det noen her som har peil på hvordan man starter et spill utviklings selskap som funcom.

Det er vel ikke en man full av penger som starter opp? Vet jo at du kan få støtte av staten, men det er jo bare rusk i forrhold hvis du har planer om å utvikle noe stort.

Har SÅ lyst til å lage en stort spill, større enn noe annet som er laget, vet jeg får inn MYE kr om en stund, men ikke så mye at jeg vil gamble alt bort på spillutvikling.

Må finne ut hvordan det funker å starte med spillutvikling i stor skala.

Jeg tror du satser litt for stort her altså. Det er ikke bare og bare å lage et stort spill, spesielt ikke om det skal være større enn noe annet som er laget.
Tenk bare på f.eks GTA V, det er sikkert nærmere 1000 personer som har jobbet med dette i ca 5 år. Du skriver at du får inn mye penger om en stund, men det kreves nok noen hundre millioner kroner for å utvikle et sånt prosjekt.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg gjort som andre her foreslår. Begynn i det små.
Prøv deg på utvikling av spill for iOS, android eller kanskje små spill for XBLA.

Og viss du ikke har god nok tro på din spillide til å gamble bort alt du får om en stund, hvordan skal du da få en investor til å investere i deg?
 

grunder

Medlem
Og viss du ikke har god nok tro på din spillide til å gamble bort alt du får om en stund, hvordan skal du da få en investor til å investere i deg?

Må ha penger til å drifte mitt firma og leve med familien under utviklingen, så kan ikke bruke ALT ;)

Jeg driver i dag utvikling av div apper og webtjenester, så jeg vet ting tar tid, selv om man har 15 stk som jobber med å få ting ferdig.
 
A

aabbcc

Guest
vil nok ikke tro at mitt prosjekt vil koste mindre enn 700 millioner

Tenker du å hente inn 700 mill fra investorer?

Som regel er folk ganske hyggelig så om du sender en mail og tar en telefon til en av grunderne bak funcom eller noen andre spillselskaper så kan det godt være du får et møte og kan få noen mer konkrete tilbakemeldinger på hvordan de har gjort det og noen tips til hvordan du bør gå frem.
 

grunder

Medlem
Tenker du å hente inn 700 mill fra investorer?

Som regel er folk ganske hyggelig så om du sender en mail og tar en telefon til en av grunderne bak funcom eller noen andre spillselskaper så kan det godt være du får et møte og kan få noen mer konkrete tilbakemeldinger på hvordan de har gjort det og noen tips til hvordan du bør gå frem.

Nei, men kanskje halvparten eller litt mindre av utviklingskostnaddene.

Det skal jeg gjøre. Snakket med de tidligere på telefonen, så virket som hyggelige folk ;)
 

looper

Medlem
Det er svada, men det er en drøm. Man skal ha troen på drømmene folkens! Mye av det heeer.

Jeg pitcher inn en hundrings hvis du lager en kopi av meg.
Dog med noen modifikasjoner.

Jeg vil ha like mye skjegg som OP i SAMCRO
Jeg vil ha musklene til Dr.Dre
Også vil jeg ha en RPG på ryggen.

Siden du fikser 700 mill, så fikser du dette?
Spiller ingen rolle, jeg vil bare være med. Barbispill eller Drømmehagen, I dont care.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hva kan du vise til av tidligere prosjekter?

Jeg hadde ikke investert 50-100 mill i et firma med mindre jeg visste at dette var et firma som tidligere hadde levert gode resultater. Alle som investerer vil jo ha pengene tilbake pluss en del til og jeg tror du må ha ganske mye å skryte av fra før om du sikter opp mot disse summene.

Om du ikke har det, ville jeg brukt en mill eller to (det høres ut som at du har råd til det) og f.eks utviklet til iOS som noen har foreslått. Se bare på Angry Birds, tror utviklerene har til salt i grøten for å si det sånn.

Gjør du noe indek stilen to-tre ganger så kan du nok begynne å tenke på spill i milliardklassen.
 
Topp