Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Useriøst fra Domeneshop

Tony J

Alle skal få
Dette her hadde man sluppet dersom man hadde brukt f.eks Pro Isp. De krever forhåndsbetaling for slike tjenester generelt sett :) Og det er sikkert flere som gjør det samme?
 

Bjørnar

Gründer
Det domeneshop BURDE gjort, er jo å fryse domenet, altså man har ikke mulighet til å flytte det til annen konto, når det er uoppgjorte saker. Så her kunne Domeneshop på enkelt vis fått orden i dette, uten å virke relativt bedøvet mellom ørene i dems desperate forsøk på å få inn penger.

Jeg mener også at de ikke medvirker til heleri, all den tid det ikke er snakk om tyvegods. Hva er det for noe forbanna vrøvl?
 

alterego

Medlem
Jeg har også opplevd dette fra Domeneshop, men når det bare kostet litt over hundrelappen for å få saken ut av verden, har jeg valgt å betale for å bli ferdig.

Time is money, pick your battles wisely!

Setter likevel pris på om noen tar dette opp med Domeneshop, slik at de får endret sine rutiner.
 

Tony J

Alle skal få
Hadde vært artig å fått andre hosters syn på denne saken, men det er vel litt ugunstig å snakke ned på konkurrenter?
 

clinton4

Medlem
@Tonny. Kan vi regne med at du sletter eller gjør oss andre obs dersom samme person prøver å selge flere domener her på forumet?
 

PIP

Medlem
Domeneshop virker som å ha dårlig opplæring i kundeservice. De har en fremtoning og et språk i sine e-post som til tider virker å være skrevet av en fjortenåring. Jeg hadde noen wp-installasjoner som jeg ikke fikk oppgradert fort nok, og fikk meg en skjennepreken som ikke lignet grisen... de burde hatt noen stadard e-poster å sende ut med et mer informerende og saklige enn å la hver enkelt (med dårlig dømmekraft og dagsform) knote ned eder og galle. :) Slike useriøse mail preller egentlig av som vann på gåsa, men jeg oppdaterte fort som f... så de fikk jo det resultatet de ønsket. ;p
 

ptomter

Medlem
Helt enig

Dette her hadde man sluppet dersom man hadde brukt f.eks Pro Isp. De krever forhåndsbetaling for slike tjenester generelt sett :) Og det er sikkert flere som gjør det samme?

Slik som vi i Domenetorget gjør det er å kreve forhåndsbetaling for alle domenenavn, og ved manglende betaling, blir heller ikke domenenavnet fornyet/registrert. Dette ser jeg også flere registrarer begynner med, og dermed unngår denne problematikken om folk som ikke betaler, og dermed flytter domenet til andre.

Vi hadde et eksempel på en kunde som registrerte 10 domener for et år siden, betalte ikke regningen og flyttet domenene til Domeneshop. Norid selv opplyser om at vi som registrar ikke har "lov" til å låse/hindre en flytting til ny leverandør/eier selv om de har noe utestående. Samme blir med DS, selv om en kunde ikke har betalt regningen kan de ikke hindre en overflytting iht. regelverket for .no domener. Det jeg synes er absolutt feil er å belaste nåværende og ny kunde, og dette skal de da heller ikke gjøre, da opprinnelig krav, skal kun stilles til opprinnelig fakturamottaker mener nå jeg.
 

Tony J

Alle skal få
Da er det vel bare å anmelde og gå til sak? Selv om det er småpenger så er det greit å fortelle de hvor landet ligger.
 

quicktech

Medlem
Det at registrar ikke kan forhindre flytting til en annen registrar ved utestående var interessant, det visste jeg ikke. Men nå var vel dette egentlig snakk om en sak hvor domenet har blitt flyttet mellom to kontoer hos Domeneshop, så registraren er den samme.

Hos Domeneshop kan man velge å betale for registreringer via faktura, ergo etterskudd. Med dette skjønner jeg på sett og vis at Domeneshop relativt enkelt kan svindles for en årsavgift. Og hvis det da samtidig dreier seg om en domenespekulant som kjøper 50-100-200 domener i slengen så blir fort beløpet ikke helt ubetydelig.

Men - et virtuellt produkt kan ikke stjeles. Det er Domeneshop selv som velger å stole på kundene sine på denne måten, og i en rettsal ville det ikke hersket noen tvil om at det er de som får skylde seg selv. Hele denne problematikken kunne vært unngått ved å ta forskuddsbetaling via kort eller bankoverføring før registreringen fullbyrdes.

Jeg vil faktisk også gå så langt som å hevde at Domeneshops fremtreden mot den nye intetanende kunden er utpressing og derfor i seg selv et lovbrudd.

Til slutt et lite PS, jeg opplevde at et domene jeg kjøpte og ble overført mellom to domeneshop kontoer ble fakturert både meg og den gamle eieren. Jeg betalte, og den gamle eieren fikk betalingspåminnelse. Det var dog løst etter en kort henvendelse til support. Men de har åpenbart litt kaos i nettopp disse rutinene ja!
 

Tonny Kluften

Administrator
Det skal vel ikke spille noen rolle om domenet kan flyttes? Den som har registrert domenet har gjeld til Domeneshop, så enkelt er det. Gjeld inndrives ved inkasso osv.

Jeg har ikke tid tid til å sette meg inn i reglene for å anmelde dem, eller tid til å skrive en anmeldelse for den del, en bortkastet arbeidstime koster meg like mye som fakturaen er på...
 

isphuset

New Member
Som en konkurrent til DS vil jeg ikke uttale meg om deres interne rutiner.
Det som dog ikke kommer frem i forrige innlegg er dog hvordan disse rutinene faktisk er opp mot Norid. Vi som registrar kan ikke hindre en domeneeier i å gjøre noe som helst når først domenet er registrert.

Når tid kan et domene få dobbel avgift ved et eierskifte ?
Dersom et domene er løpt ut dvs innen for 90 dager etter utløpsdato der det ikke er fornyet så vil domeneeieren ha mulighet for å sette i gang et eierskifte, for at dette skal gjennomføres må domenet først fornyes (første avgift) deretter overføres (andre avgift).
Ettersom Norid IKKE vil publisere utløpsdato for å unngå spekulasjon i domenesnapping så er det desverre som oftest den som kjøper et domene som kan få seg en ubehagelig overraskelse.

Derfor er det viktigt at kjøper forsikrer seg via avtale inngåelse om hva som skal skje ved overdragelsen, hvem betaler hva og hvem er ansvarlig.
 
Topp