Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Optimalisering av wordpress

InVert

Blogger
Hei!

Ser at ingen svarte på tråden, men regner kanskje med at du har fått flere PM.

Jeg er ikke "ekstremt" god, men følger som regel denne smørbrødlista:

1. Helst ha dedikert server, eller VPS
2. Sett opp CDN
3. Ha disse plugins: JavaScript to Footer(legger alle javascript til bunn av HTML), W3 Total Cache(mellomlagrer sidene dine), WP-Optimize(optimaliser databasen), WP Minify(trykker sammen html koden), WP Smush.it(minimerer størrelse på bilder)
4. Du kan eventuelt bruke Wordpress.com til bilder ved å bruke Jetpack plugin
5. Sjekk siden din her PageSpeed Insights sørg for at det ikke kommer opp feil, Google eventuelle feil og rett dem opp.

Funket bra for min del, sett lastetider fra 8 sekunder gå ned til under 2 sekunder på webhotell.
 

adeneo

Medlem
Hvis det er den siden jeg tror det er, så er vel mye av problemet at den henter inn en hel del rss feeds, og slikt tar nødvendigvis litt tid, og det spørs vel om vanlige optimaliseringer som pakking av filer og slikt hjelper noe særlig?

Kanskje noe med ajax slik at siden laster inn med en gang, og feeds'ene hentes etterhvert, og / eller bruke transients til å cache resultatene i en viss periode slik at den ikke henter alle feeds'ene fra cross domain sider hver gang eller noe slikt kunne fungert.
 

PIP

Medlem
Hvis det er den siden jeg tror det er, så er vel mye av problemet at den henter inn en hel del rss feeds, og slikt tar nødvendigvis litt tid, og det spørs vel om vanlige optimaliseringer som pakking av filer og slikt hjelper noe særlig?

Kanskje noe med ajax slik at siden laster inn med en gang, og feeds'ene hentes etterhvert, og / eller bruke transients til å cache resultatene i en viss periode slik at den ikke henter alle feeds'ene fra cross domain sider hver gang eller noe slikt kunne fungert.

Hehe... det er ikke den siden denne gangen Adeno. I det siste så har jeg opplevd at noen wordpressinstallasjoner blir veldig treige hos Domeneshop. Men jeg vet ikke om det har noe med hvilke plugins som velges osv. Det kan være to installasjoner med samme theme og liten variasjon med plugins. Likevel er hastigheten merkbar forskjellig. Jeg har nå sittet med en side som har mange plugins... men som var veldig rask. Over natta, så sank hastigheten merkbart uten at noe nytt ble installert. Nå viser det seg at responstiden på webhotellet var på hele 5,4 sekunder. For meg så høres dette svært lenge ut. (??)
 

zapotek

Medlem
Et ord (ok 4 men...): Fjern unødvendig spørringer fra themet!!!

90% av alle Wordpressbrukere kjører en spørring per sidevisning for å finne filbanen til css-filen (hint, filbanen er den samme hver gang), for å finne ut hvilket år det er i footer (hint, endre det manuelt en gang i året), hvilken Wordpressversjon som brukes for å vise det i kildekoden (hint, why?) and the list goes on and on.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
oh, domeneshop ja... Har sagt det mange ganger, domeneshops webhotell er rett og slett ikke så bra som de en gang var, tror de har falt for fristelsen til å fylle opp alt for mye pr server

også det zapotek sier - å bruke spørringer for alt mulig rart av filbaner er hovedsaklig meningsfylt for themes folk skal laste ned osv. Er litt av det samme som gjør at jeg ikke er glad i sånne "premium" themes med en milliard forskjellige theme options, det blir MASSE kode som egentlig er helt unødvendig og bare er der for at themet skal passe til flest mulig, men for deg og meg er det jo totalt uinteressant at themet skal passe til alle mulige andres behov, derfor kan det godt være verdt litt jobb å hardkode inn så mye som mulig.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Et ord (ok 4 men...): Fjern unødvendig spørringer fra themet!!!

90% av alle Wordpressbrukere kjører en spørring per sidevisning for å finne filbanen til css-filen (hint, filbanen er den samme hver gang), for å finne ut hvilket år det er i footer (hint, endre det manuelt en gang i året), hvilken Wordpressversjon som brukes for å vise det i kildekoden (hint, why?) and the list goes on and on.

Mwoah - det er mye som er allerede tilgjengelig i variabler (css-filbanen er vel (kanskje) tilgjengelig uansett - det skal jeg sjekke engang). Det foregår ikke noe spørring for å finne ut av året.
Det har vel en del å si hvor travelt serveren har det. Med dagens hosting-priser er det vel ikke noe mot å finne en god server.
 

zapotek

Medlem
Mwoah - det er mye som er allerede tilgjengelig i variabler (css-filbanen er vel (kanskje) tilgjengelig uansett - det skal jeg sjekke engang). Det foregår ikke noe spørring for å finne ut av året.
Det har vel en del å si hvor travelt serveren har det. Med dagens hosting-priser er det vel ikke noe mot å finne en god server.

Et eksempel, dette er en gjenganger i footer på mange themes:

"Copyright <?php echo date('Y'); ?> <?php bloginfo('name'); ?>"

Altså.... du VET hvilket år det er, og du VET hva bloggen heter. Så hvorfor spørre serveren om det? Jeg vet ikke eksakt hvor mye ressurser dette bruker, men fullstendig unødvendig er det.
 

adeneo

Medlem
Test nettsiden din hos pingdom og GTMetrix og finn ut akkurat hvor problemet ligger.

Dersom serveren bruker 5 sekunder på å svare, så vil du utvilsomt tjene mest på å finne en annen host, men dersom det er enkeltfiler som bruker lang tid på å laste inn, så kan det være onsite optimalisering som er tingen osv.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Et eksempel, dette er en gjenganger i footer på mange themes:

"Copyright <?php echo date('Y'); ?> <?php bloginfo('name'); ?>"

Altså.... du VET hvilket år det er, og du VET hva bloggen heter. Så hvorfor spørre serveren om det? Jeg vet ikke eksakt hvor mye ressurser dette bruker, men fullstendig unødvendig er det.

Dette ville ta noen microsec om ikke mindre.
http://remark.no/kunde/webforumet/php/
Ikke mye å spare her.

Bottleneck er som regel serveren.
Neste ville vært database-spørringer, men de finner man som regel ikke i en footer.
 

PIP

Medlem
Hvis det er noen som føler seg kompetent til å optimalisere en side til en fornuftig pris, ta kontakt. Det er viktig at vedkommende virkelig vet hva h*n holder på med. ;)
 

JoachimO

Medlem
En av de mest effektive tingene du kan gjøre om du ikke allerede har det på plass er å installere pluginet "Parallelize", sette opp 2-3 subdomener som peker sidens root, og putte disse inn i pluginet.

Da lastes bilder ned fra flere hostnames parallelt fremfor ett og ett. På den nye utgaven av faktanett jeg jobber med var det ene grepet nok til å halvere lastetiden i følge pingdoms test
 

PIP

Medlem
JoachimO... funka bra den. Hentet inn 3 sekunder. ;) Pluss at den så langt ikke lager noe "bråk" på andre måter... ingen bivirkninger som en del andre plugins har... .)
 
Topp