Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MYE norsk spam om dagen

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg er så DRITT lei av å få spam, og da spesielt norsk spam, hvor mengden har eksplodert. Dette er mailer fra folk som "Kjell Nilsen" og "Bjørg Karlsen" som lurer på om jeg vil ha boligalarm eller nytt servise.

Disse kommer fra mange forskjellige eposter, hvor fellesnevneren er at de blir sendt fra domener hvor kontaktinfoen ikke kommer tydelig frem, men som man finner om man leter litt.

Dog fikk jeg i dag en mail hvor det er tydelig at at det er Leads AS som står bak. Man blir videresent til "etsuperttilbud.com" hvor det står Leads AS i bunnen av siden. Leads AS skryter av at de kan levere "En jevn strøm av kvalifiserte leads - Hver måned!" men jeg er nå litt skeptisk til hvor gode disse leadsene er, om de er av typen jeg får på epost.

Her er mailen fra Kjell Nilsen (Leads AS) som jeg fikk i dag:

Vurderer du boligalarm?


Prøv vår alarmhjelp og få uforpliktende tilbud på boligalarm. Helt enkelt.


Fyll ut skjema under - Sammenlign tilbud fra flere før du bestemmer deg. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende!


Slik fungerer tjenesten:

1. Fyll ut skjemaet
2. Din forespørsel formidles til et alarm-selskap nær deg.
3. Selskapet tar kontakt med deg for en uforpliktende prat om sikkerheten til din bolig.


Prøv selv - Gratis og uforpliktende!


Med Vennlig Hilsen
Kjell Nilsen

Jeg ringte til Leads AS, men de kunne ikke svare på hvor de hadde fått tak i epostadressen min, men de skulle gi beskjed til "de på kontoret" så skulle de ringe meg opp igjen.

Er det flere enn meg som drukner i slike mailer? Jeg får sikkert 3-4 hver eneste dag og begynner å bli riiiimelig varm i toppen.

En ting er å få mailer fra firmaer som skal selge et produkt, det gjør meg ikke så mye, for her er det enkelt og bare melde seg av listen også får man ikke mer mail herfra. Men dette er firmaer som kun er ute etter å sende ut eposter med aff-linker for å få deg til å kjøpe et eller annet, og er etter mitt syn, mye, mye verre.
 

zapotek

Medlem
Det er helt desperat med spam. Hadde spammerne i det minste klart å sile ut slik at man fikk tilbud på noe man var i nærheten interessert i, så hadde det hjulpet litt. Nå drukner alt i massen.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ja, det er akkurat det. Som jeg nevnte gjør det meg ikke mye å få relevante tilbud fra norske firmaer, men dette jeg får nå er bare søppel og skit.

Hva med å lage en tråd hvor vi lister opp domenene vi får epost fra også kan vi alle ta kontakt med hosten bak dette? Da jeg testet ut "spam"-reklame for mitt firma for noen år siden, fikk ihvertfall jeg en del pes fordi noen hadde "sladret" til Domeneshop.

På den måten klarer vi kanskje å stoppe noe av det?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ja, det er akkurat det. Som jeg nevnte gjør det meg ikke mye å få relevante tilbud fra norske firmaer, men dette jeg får nå er bare søppel og skit.

Hva med å lage en tråd hvor vi lister opp domenene vi får epost fra også kan vi alle ta kontakt med hosten bak dette? Da jeg testet ut "spam"-reklame for mitt firma for noen år siden, fikk ihvertfall jeg en del pes fordi noen hadde "sladret" til Domeneshop.

På den måten klarer vi kanskje å stoppe noe av det?

Synes du ikke dette er noe "overkill" i forhold til å bruke tiden på noe mer fornuftig?

Spør deg selv; "Hva får jeg igjen for dette?"

Sannsynligvis ikke noe positivt, men mye negativ fokus på noe du høyst sannsynlig aldri klarer å knekke.

Hos meg ryker 99% av spam-e-postene i søppelmappen hos Gmail, så meg plager det ikke. Men, jeg ville nok ikke brukt noe tid på det hvis det ikke ville gi meg noe positivt tilbake.

Med 3-4 eposter ekstra pr dag så regner med du ikke lider noen nød og at du fint kan vende det andre kinnet til ;-)
 

hansson

Langveisfarende
Det jeg mener er videresending. All spammen blir altså videresendt, men styres rett i filteres hos Gmail. Jeg har sikkert 15 e-postadresser der de fleste er vanlige .no-domener, som alle går inn i gmailen jeg bruker til daglig. Har bare en sjelden gang opplevd at verdifull e-post går i filteret. Siden alt videresendes er det ikke sånn at noe blir slettet "i det stille" av et filter før det kommer til deg.

Du kan også svare fra samme e-postadresse du får mailen inn på. Dette settes opp enkelt opp i Gmail.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg har, men bruker ikke Gmail. Har brukt min nåværende epostadresse i 15 år ca, så den er godt innatbeidet. ;)

Vet jo at det finnes videresending, men hadde helst sluppet å styre med et bytte.

Som Hansson sier så trenger du ikke bytte e-postadresse, du setter opp dine e-poster i g-mail. Jeg er i samme situasjon hvor jeg både har eldre e-postadresser og mange e-postadresser. Alt går gjennom g-mail.

Sjekk det ut du Dag.... ;-) Blir nok en ny hverdag for deg!
 
Er plaget med spam fra denne gjengen selv. Forbannet irriterende.

Bruker g-mail, og som dere sier så havner alt i spam-folderen. Fortsatt irriterende fordi jeg er jevnlig inne å kontrollerer spamfolderen, da det en skjelden gang skjer at Google bommer litt og en "reell" epost havner i spamfilteret.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg testet dette med Gmail tidligere, men fikk det ikke helt til. Satt opp filtre slik at Gmail importerte mailer fra flere forskjellige kontoer, og det fungerte fint.

Det jeg ikke fikk til, var å sette opp slik at avsenderen var den respektive kontoen. Det fungerte innimellom, men ikke alltid. Noen ganger kom også ikke all mailen igjennom dit den skulle, selvom den heller ikke lå i spamfolderen.

Jeg brukte ganske mye tid på å finne ut av dette, og fant flere med samme problem, men jeg fant aldri noen løsning på problemet så jeg ga opp.
 
Topp