Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kombinert lagerlogistik nettbutikk/fysisk butikk?

Britta

stoffdronning
En ting til har jeg på hjertet mitt.

Jeg går nå over til Magento-nettbutikk som gjør livet mitt forhåpentligvis enklere enn det er nå med ZenCart/Conta-faktura/excel-lagerlogistikk-kombi.

Til nå har jeg hjulpet med at jeg ved små lokale salg har endret nettbutikk-beholdning manuelt, etter store messer har jeg uansett varetelling og endrer også manuelt.

Nå har jeg ikke peiling av alle disse lagerlogistikk-systemer, men kan noen anbefale meg en løsning, som gjør det mulig at jeg holder kontroll over alt dette når jeg åpner fysisk butikk?

At jeg bare legger varene inn et sted? Jeg må vel få meg en barcode-scanner og printer-system for å få varene merket?

Føler at jeg begynner helt på scratch igjen og det etter 3 år med nettbutikk....:(
 

remiandre

New Member
E-conomic kan synkronisere lagerstatus i Magento ved salg utenfor nettbutikken. Kan også styres fra android. Har ikke satt meg inn i om dette støtter kassesystem.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

HPF

Medlem
Nå har jeg ikke peiling av alle disse lagerlogistikk-systemer, men kan noen anbefale meg en løsning, som gjør det mulig at jeg holder kontroll over alt dette når jeg åpner fysisk butikk?

At jeg bare legger varene inn et sted?
Lager/logistikk-systemer henger gjerne sammen med regnskap og økonomistyring så det du ønsker er vel egentlig å kvitte deg med det gamle og investere i et nytt?

Heller enn nettbutikken bør du la et et godt ERP system være senter for bedriften din, en nettbutikk er tross alt ikke noe annet enn nok en salgskanal i likhet med butikksalg, messesalg etc. Jeg synes det blir bakvendt å først velge (og låse deg til en) nettbutikkløsning.

For egen del valgte jeg Mamut Enterprise One når jeg byttet høsten 2011 og jeg er alt i alt godt fornøyd med funksjonaliteten.

E-conomic som en annen nevner har en lagerstyringsmodul men den var veldig banal, det var ikke engang mulig å knytte leverandør til produkt.
 

Smbinfo

Medlem
Lager/logistikk-systemer henger gjerne sammen med regnskap og økonomistyring så det du ønsker er vel egentlig å kvitte deg med det gamle og investere i et nytt?

Heller enn nettbutikken bør du la et et godt ERP system være senter for bedriften din, en nettbutikk er tross alt ikke noe annet enn nok en salgskanal i likhet med butikksalg, messesalg etc. Jeg synes det blir bakvendt å først velge (og låse deg til en) nettbutikkløsning.

For egen del valgte jeg Mamut Enterprise One når jeg byttet høsten 2011 og jeg er alt i alt godt fornøyd med funksjonaliteten.

E-conomic som en annen nevner har en lagerstyringsmodul men den var veldig banal, det var ikke engang mulig å knytte leverandør til produkt.

Vil også fraråde deg ett regnskapssystem, ett kassesystem og en dårlig integrasjon med nettbutikk.. En dårlig integrasjon kan være eks at varer og ordrer ligger i nettbutikken og ikke i ERP-systemet.

Eks kjøper du inn en ny vare skal denne tas inn på lager (regskapssystem/ERP), legges i varelista på kassasystemet samt legges inn i nettbutikken. Dette burde kunne gjøres èn plass og det er da naturlig å gjøre det i ERP systemet.

Har personlig tilknyttning til Uni ØKonomi (ERP-system med faktura,lønn,regnskap,butikkdata m.m.) og vet at de har en svært god og åpen integrasjon alle nettbutikker kan integrere seg mot. Men det viktigste er at du sjekker funksjonaliteten over uavhengig av tilbyder;)
 

Britta

stoffdronning
Takk Eirik at du minnet meg om det, det hadde jeg nesten glemt.
Ny regnskapsfører bruker jo allerede uni micro så det er ikke unaturlig å se nærmere på det.

Takk all for info, alltid greit med input :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
På slutten av dagen er det kundene du tjener penger på og derfor er nettbutikken det viktigste. Ikke lås deg til en løsning som er dårlig for kunden bare for at du skal få best mulig flyt mellom alle programmene. Jeg har forstått at mange Mamut kunder gikk i den fella!

Det blir litt som å ha en rotete, uoversiktelig butikk hvor man ikke engang finner kassen fordi den står gjemt i en annen etasje. Men, bak den kassen står du med et flunka nytt kassaapparat og en robot som henter varer for deg på bakrommet. Enkelt for deg, men vanskelig for kunden.
 

Britta

stoffdronning
Jeg har forstått at mange Mamut kunder gikk i den fella

Hehe, spesielt eldre quiltebutikkeier-damer hadde tydeligvis gått i den fella. :) Det var faktisk en av mine oppstartgrunner i 2010, at det var nesten utelukkende dårlige Mamut-løsninger å finne i lappeverden.

Hadde i dag en inspirerende prat med ny regnskapsfører som har mange gode tanker OG peiling :)
Da er det bare å fortsette med forretningsplanen og begynne på tall :)
 

HPF

Medlem
Ikke lås deg til en løsning som er dårlig for kunden bare for at du skal få best mulig flyt mellom alle programmene.
For de fleste er vel det bare en av bitene som skal på plass.

Med 140 forskjellige leverandører og 1800 forskjellige varer var det for min del viktig at lager/logistikk delen var god. Flere leverandører med forkjellige innkjøpsvalutaer pr. vare. Jeg kjøper ruller à 100 fot i USD og selger løpemeter i NOK så kvantum, enhet og lagerverdi skal automatisk omregnes før lagersaldo oppdateres ved varemottak. Strukturvarer med automatisk oppdatering av lagersaldo ved innkjøp og salg. Lagerlokasjonstyring. Det gjør hverdagen utrolig mye enklere når ERP systemet kan styre alt sammen.

Velger du populære ERP pakker fra større programvarehus vil det i seg selv som oftest gi deg valgfrihet når det gjelder nettbutikk- og TA-løsninger. Mamut opererer i flere land, deriblant Sverige, så jeg valgte både svensk nettbutikk og API.

Alt i alt kom jeg unna med ca. 2000,-/mnd alt inkludert og jeg kan ekspandere (og har ekspandert med en) med flere nettbutikker etter behov for en meget rimlig penge.


Jeg har forstått at mange Mamut kunder gikk i den fella!
Nettbutikkløsningen til Mamut er dårlig så da bruker man ikke den, ihvertfall ikke hvis netthandelbiten er viktig for deg.
 
Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
På slutten av dagen er det kundene du tjener penger på og derfor er nettbutikken det viktigste. Ikke lås deg til en løsning som er dårlig for kunden bare for at du skal få best mulig flyt mellom alle programmene. Jeg har forstått at mange Mamut kunder gikk i den fella!

Det blir litt som å ha en rotete, uoversiktelig butikk hvor man ikke engang finner kassen fordi den står gjemt i en annen etasje. Men, bak den kassen står du med et flunka nytt kassaapparat og en robot som henter varer for deg på bakrommet. Enkelt for deg, men vanskelig for kunden.

Er kanskje noen som misforstår dette. En god nettbutikkløsning er først og fremst det som blir presentert kunden. En front end løsning. Den kan selvsagt ta over og ofte gjøre en bedre jobb enn et ERP-system på backendjobber som fakturering etc, om man har et dårlig ERP-system.

Tror det er viktig for mange å skille på hva nettbutikkløsning/system faktisk skal være god på. For meg ville det vært:
1. Brukervennlighet for sluttbruker (Enkel og kort vei til bestilling, funker i alle former som smarttlf, pad, pc).
2. SEO
3. Landingssider
4. Integrasjon med ERP system. Dette for innleggelse av varer, bilder, ingresser, prodbeskrivelse, fraktbrev, plukklister, fakturering, purring, over til inkasso, lagerbehold etc.
5. Design er minst viktig da dette egentlig er mulig på de fleste løsninger, gitt at man har en god designer. Så viktig med en god designer evt ett godt template, men burde være mulig på alle systemer.

Skal nettbutikken gjøre jobben til ERP-systemet i tillegg er det flust med andre faktorer som kommer inn.

Nettbutikken er viktigst, men jeg ville valgt en løsning som er svært god mot brukerne og integrert dette mot et ERP-system som er svært godt og enkelt for varebehandling, mottak, fakturering etc.
 

bente_jente

Medlem
Jeg henger meg på denne tråden fordi jeg lurer litt på hvordan dere får det til å fungere med kombinasjon nettbutikk/fysisk butikk. Jeg drømmer litt om å åpne en fysisk butikk og drive den sammen med nettbutikken, men har angst for at jeg skal selge en vare i nettbutikken samtidig som en kunde står og holder den i hånda men ikke har kommet seg til kassen. Jeg har ikke mange eksemplarer av hver variant, så det kan jo skje.
 

cruzader

Medlem
Opencart som jeg bruker har flere POS(point of sale) løsninger som går direkte mot nettbutikken sin lagerstatus,pris etc.
Vil tro de fleste nettbutikk løsninger har det samme.
Om hele varelageret ditt står på hyllen så kan man vel nesten ikke hindre noen i kjøpe den siste begge steder, da blir det vel opptil din policy hva man gjør.

Det vanlige med "one off" items som bruktbiler/antikk etc som også lister online er at første mann til møllen får den.
Så om den allerede har solgt på nettet idet vedkommende kommer til kassen så må man nesten bare beklage men den allerede er solgt, sammen med noen oppslag om at det kan skje.
Så være rask med markere/fjerne varer fra hyllene når de har solgt på nettet.
Gjerne en sideskjerm til kassen eller egen "infoskjerm" som opplyser om det når en ordre kommer inn og at siste vare må fjernes fra butikk eller markeres solgt.
 

Smbinfo

Medlem
Jeg henger meg på denne tråden fordi jeg lurer litt på hvordan dere får det til å fungere med kombinasjon nettbutikk/fysisk butikk. Jeg drømmer litt om å åpne en fysisk butikk og drive den sammen med nettbutikken, men har angst for at jeg skal selge en vare i nettbutikken samtidig som en kunde står og holder den i hånda men ikke har kommet seg til kassen. Jeg har ikke mange eksemplarer av hver variant, så det kan jo skje.

De fleste systemer må "synkes" begge veier. Da vil det alltid være en risiko for "dobbeltbooking" og da vil alltid butikkunden vinne:)

Men jo oftere du synker lageret opp mot nettbutikk, og jo oftere du laster ned og plukker webordre fra butikken jo mindre sjangs er det for dobbeltbooking. De fleste nettbutikkunder godtar feil på lageret så lenge man får beskjed nokså kjapt, og antakelig skjer det ikke altfor ofte.
 

bente_jente

Medlem
Ok, så én sier nettbutikk-kunden vinner, den andre butikk-kunden. :)
Hadde tenkt å bruke samme kasse som nettbutikken så det er jo ikke store muligheten for feil, men det kan jo skje.

Lagerfeil kan jo skje uten fysisk butikk også...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp