Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ajax uten javascript

kongen

kongemedlem
Funker ikke ajax for brukere som har blokkert javascript i browseren sin?

Hva med jQuery?

Hvordan kan man sniffe etter et "event" uten bruk av javascript?
 

impel

Medlem
Nei, for at Javascript skal fungere, må man ha Javascript aktivert - Jquery, ajax, det er usansett Javascript.

Hvis Javascript er veldig viktig for at siden din skal fungere, kan du f.eks legge inn en advarsel på toppen av siden, som forsvinner med en gang siden laster, hvis brukeren har Javascript aktivert. Da vil kun de uten Javascript se den.

Endret:
Noe sånt, kan brukes for å skjule advarselen med jQuery:
Kode:
$(function() {
$('#advarsel').hide();
});
 

Guntherman

New Member
Du kan jo rett og slett bare legge denne advarselen inni <noscript></noscript> . Det aller beste er jo selvsagt om du kan få nettstedet ditt til å fungere på en grei måte også for de som ikke kjører Javascript, men det er ofte for mye forlangt... ;)
 

Guntherman

New Member
Sikkert de fleste ja, men ikke alle. Det kan være gamlemor som bruker sønnens PC, der han har blokkert Javascript. Og det er også andre grunner som på en eller annen måte forhindrer Javascript fra å fungere. Dette er også en del av universell utforming : lag nettsider som alle får brukt. Alt trenger ikke fungere på samme måte, men bruk fallbacks slik at det hvertfall er mulig å få til det nettsiden er der for.

Men som sagt, det er ofte for mye forlangt å skulle gardere seg mot alt, jeg ser den :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Sikkert de fleste ja, men ikke alle. Det kan være gamlemor som bruker sønnens PC, der han har blokkert Javascript. Og det er også andre grunner som på en eller annen måte forhindrer Javascript fra å fungere. Dette er også en del av universell utforming : lag nettsider som alle får brukt. Alt trenger ikke fungere på samme måte, men bruk fallbacks slik at det hvertfall er mulig å få til det nettsiden er der for.

Men som sagt, det er ofte for mye forlangt å skulle gardere seg mot alt, jeg ser den :)

Å gardere seg mot *alt* er rett og slett ikke kostnadseffektivt ;)
 

selbekk

Medlem
@spikre - å bruke html5 gjør vel egentlig veldig lite forskjell i de fleste javascript-scenarioer.

@guntherman - jeg synes universell utforming er feil term å dra inn i denne diskusjonen.
 

adeneo

Medlem
I og med at Ajax står for Asynchronous Javascript And XML så kan man vel da kanskje konkludere med at Ajax uten javascript ikke er mulig ?

Vi kan vel videre konkludere med at de to promillene av brukere som har slått av javascript, er noen duster som ikke kan regne med at internett fungerer særlig bra, og de trenger vi strengt tatt ikke ta hensyn til.

Mitt tips, drit i de som ikke har javascript slått på, og drit i de som bruker IE8 eller eldre.
 

Guntherman

New Member
jeg synes universell utforming er feil term å dra inn i denne diskusjonen.

Det har du helt rett i! Men jeg fant det virkelig ikke bryet verdt å gå tilbake og redigere, siden poenget mitt var vel forhåpentligvis mulig å forstå, samme hvilken term som ble brukt regner jeg med...? Og det passer jo nesten, hvis man legger litt godvilje til ;)

Ser ellers at det virker å være bred enighet om å "drite i" brukere som har slått av Javascript, eller på andre måter sitter med utstyr som ikke er godt nok. Og jeg skjønner tankegangen, for all del, kostnadseffektivitet og alt det styret der. Men å ta hensyn til alle trenger ikke bli så dyrt eller tidkrevende dersom man tenker på dette fra starten av, og bygger nettstedet fra bunnen og opp, altså først sørge for basis-funksjonalitet, at folk faktisk får gjort det nødvendigste nettstedet er der for. Så kan man pøse på med Javascript og andre ting for å forbedre/utvide funksjonaliteten. Buzz words ble nevnt tidligere. Progressive enhancement er et fint ett.

Kommer jo selvsagt også an på hva slags nettsted som skal bygges, men ofte (oftest?) syns jeg man bør la være å la nødvendig funksjonalitet være avhengig av Javascript. Det samme gjelder mye av CSS3, animasjoner ble nevnt. Bruk det, for all del, men da som en forbedring, ikke en nødvendighet.
 
Topp