Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har wikipedia lenker noe verdi?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Alle vet jo at nofollow lenker ikke skal gi noe verdi og alle vet at wikipedia har nofollow på sine lenker. Men, i hele to tilfeller (to forskjellige nettsider) noe har jeg oppdaget noe rart.

I begge tilfelle kriget jeg om førsteplasseringen i Google med Wikipedia. Jeg hadde da en lenke i den gjeldende wikipedia artikkelen som pekte til min side. Så etter hvert vant jeg, med begge sidene - dem lå nå på førsteplass foran wikipedia. Den ene siden lå der i ca 4 måneder og den andre i bare 2, før jeg etter et lite uhell fikk absolutt alle lenker i wikipedia som gikk til en side som sto i mitt navn (selv lenker jeg ikke hadde lagt inn selv engang - og det var faktisk bortimot 15 stykker av dem!!). Dagen etter når jeg sjekket rankeringen min, så lå begge sidene på andreplass.

Det tok ca 3 uker før jeg klarte å få inn lenken min igjen på en av disse artiklene, og jammen gikk den da forbi wikipedia dagen derpå når jeg sjekket rankeringene. Derimot den andre, ligger fortsatt på andreplass.

Det er fullt mulig det bare er en tilfeldighet, men jeg mistenker at Wikipedia har fått en spesialalgoritme i Google som får wikipedia lenker til å rankere høyere. Hva tror dere? Noen som har opplevd noe lignende? Det er jo ikke noe hemmelighet at det er mange gode kvalitetslenker i Wikipedia, så det ville jo ikke vært rart om Google i all hemmelighet valgte å gi dem mer "google juice".
 

semb

Medlem
I tillegg til scraping er jo lenkene uansett verdifulle for å gi deg branding og trafikk. Samtidig er det nok et domene med sterk TrustRank, og jeg ville tro lenkene sånn sett teller noe på tross av nofollow.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
I tillegg til scraping er jo lenkene uansett verdifulle for å gi deg branding og trafikk. Samtidig er det nok et domene med sterk TrustRank, og jeg ville tro lenkene sånn sett teller noe på tross av nofollow.

Det jeg også tror! Jeg vet ikke om det har noe effekt for å bli indeksert (noen som har testet med et uindeksert domene?), men jeg har flere grunner til å tro at det kan ha en betydning for rankeringen din. Som sagt, tilfellene mine kan være tilfeldig, men iom at rankeringsendringene skjedde så nærme wikipedia endringene begynner jeg å lure.
 
Topp