Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adsense på siden: SERP, indeksering og andre søkemotorer

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har hørt rykter om at hvis man legger til den lille JavaScript Adsense koden på siden din, så vil siden din bli indeksert fortere. Det går også en rekke andre smårykter og myter rundt effektene ved å ha adsense på siden sin, og jeg vil gjerne høres deres kommentarer til følgende spørsmål:

- Tror du at en ny nettside vil bli indeksert fortere ved å legge til adsense på den?
- Hvis ja, tror du det er en straff (penalty) for de som bruker adsense utelukket for å bli indeksert fortere?
- Tror du det er sant at man kan rankere høyere i Googles søkemotor ved å legge til adsense?
- Tror du det er sant at man kan rankere lavere i andre søkemotorer (MSN, Yahoo osv) ved å legge til adsense?


Svar gjerne på de spørsmålene du har en kommentar på!
 
Kanskje i søkemotor?

Vet lite om dette, men jeg har merket meg at mitt nyeste nettsted, webinntekt.com, allerede gir mange besøk fra Google. Jeg kjøpte domenet 16. mai, så det er ikke lenge siden det ble "ferdig" og publisert. Ser på søkene som har gitt besøk at Webinntekt rangerer overraskende høyt på søk som "gratis nettsider", "betalte spørreundersøkelser" o.s.v. Det finnes jo mange nettsteder som omtaler samme tema? Har derfor hatt en mistanke om at dette kan skyldes all Adsensen, men som andre på forumet forteller, så hender det at nye nettsider kommer høyt opp, for så å falle! Bare en tanke!
 

srm

Medlem
Her er min "spådom".

- Tror du at en ny nettside vil bli indeksert fortere ved å legge til adsense på den?
Ja, jeg tror Mediabot "sladrer" til Googlebot, rett og slett for å spare verden for unødvendig crawling.

- Hvis ja, tror du det er en straff (penalty) for de som bruker adsense utelukket for å bli indeksert fortere?

Å bli indeksert fort er vel i bunn og grunn positivt for både nettstedet og Google? Derfor tror jeg ikke det vanker noen straff for å plassere AdSense på en ikke-indeksert side.

- Tror du det er sant at man kan rankere høyere i Googles søkemotor ved å legge til adsense?

Nei, det tror jeg ikke er sant.

- Tror du det er sant at man kan rankere lavere i andre søkemotorer (MSN, Yahoo osv) ved å legge til adsense?[/B]

Tja. Jeg vil for eksempel tro at det fra en redaksjonell synsvinkel vil være lurt å luke vekk nettsider med veldig lite informasjon som samtidig inneholder mye reklame (f.eks. AdSense). I et slikt perspektiv kan det hende rankingen blir dårligere hos MSN, Yahoo osv.

Men jeg velger å tro såpass positivt om verden at det ikke er en bevisst kommersiell ikke-AdSense-strategi fra konkurrerende virksomheter, men at dette i så fall er vurdert ut i fra et helhetlig mål om å tilby best mulig søkeresultat for brukerne totalt sett.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei og velkommen til forumet srm!

Tja. Jeg vil for eksempel tro at det fra en redaksjonell synsvinkel vil være lurt å luke vekk nettsider med veldig lite informasjon som samtidig inneholder mye reklame (f.eks. AdSense). I et slikt perspektiv kan det hende rankingen blir dårligere hos MSN, Yahoo osv.

Men jeg velger å tro såpass positivt om verden at det ikke er en bevisst kommersiell ikke-AdSense-strategi fra konkurrerende virksomheter, men at dette i så fall er vurdert ut i fra et helhetlig mål om å tilby best mulig søkeresultat for brukerne totalt sett.

Det sier seg selv at sider med lite innhold og mye annonser fra konkurrenten ikke ville være hverken for søkeren eller søkemotoren fordel. Nå snakker jeg derimot om en helt vanlig side. Jeg har observert på diverse forumer (jeg er en forumjunkie) og blogger at flere forteller om at SERP'en i MSN plutselig gikk saktere enn forventet. Noen falt til og med. Mulig det er tilfeldighetene, men som med alt annet som foregår i søkemotorverden så kan man jo begynne å lure. Dessverre er det alt vi kan gjøre, for ting blir jo aldri bekreftet.
 
Topp