Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan får jeg Google til å glemme og tilgi?

metallian

Medlem
For 1-2 år siden kjørte jeg et tippeprosjekt på en nettside-dette innebar et stort antall utlinker-til både bettingsider, statistikksider, osv osv- stort sett alle på engelsk (siden er på norsk) og flere av en type Google ikke syns alt for mye om (ikke bevisst black-hat, eller slikt noe altså)

Prosjektet bar aldri frukter, og jeg avsluttet det. Jeg fjernet alle linkene (trodde jeg) som var blitt lagt i en plug-in som automatisk la til link "nt.no" ved teksten "norsk-tipping" f.eks

I mellomtiden var selvsagt Google blitt litt skeptisk til meg og besøkene ble langt mindre hyppige.

Beøskene fra Google tok seg aldri opp igjen, og jeg begynte å lete etter mulige årsaker i helgen- da oppdaget jeg ved en tilfeldighet at ca 50 av de første innleggene i prosjektet ikke hadde falt inn under ryddingen, og hadde 2-3-4 slike utlinker hver :-( Jeg slettet selvsgat alt, og tok en dobbeltsjekk på hele greia. Nå skal siden være pen, ryddig og velduftende. Nå trenger jeg tilgivelse av Google. Jeg vil opp i SERP igjen der jeg var før.

Er det noen måte jeg kan komme med blomster og be om godt vær på? Har GWT en knapp for "Gi meg en sjanse til" eller noe "se hvor mye bedre det er blitt" eller tilsvarende?

Gjør for ordens skyld oppmerkosm på at det aldri har vært fullt brudd oss imellom, jeg har hatt adsense og vært i SERP hele veien, bare ikke der jeg var før :)
 

metallian

Medlem
Nei, ingenting-men trafikken datt brutalt og merkbart litt uti prosjektet, og dette prosjektet var eneste jeg gjorde på siden da utenom enkelte "standardinnlegg" som jeg alltid har hatt på den siden. PR 3 ble til PR1 og søketrafikken datt med 90%
 

metallian

Medlem
For flere av søkeordene jeg tidligere rangerte bra på er jeg i området side 2-7 ja.

Ingen er lenger høyt på side 1, selv ikke de litt lengre søkefrasene jeg tidligere rangerte på plass 1-5 på
 

metallian

Medlem
Ja det er kanskje det mest sannsynlige- google straffet meg ikke, men vurderte kvaliteten på siden som då¨rlig pga prosjektet. Har begynt å jobbe med litt gjesteinnlegg for linker i det siste, nå har jeg ryddet unna "tullet" så får jeg jobbe videre med linker og godt stoff på siden og satse på at over litt tid får jeg tilbake rankingen. Siden har jo alder og mye innhold så det bør gå å få tilbake rangeringen.
 

Ole Avranden

utvandret
For 1-2 år siden

Straff for dårlige lenker, lavere innsats fra deg(?) eller dyrehagen til Google med pandaer, pingviner og andre algoritmeendringer. Det kan være så mangt egentlig... Faktisk noe så enkelt som at når et nettsted når en viss størrelse, blir det vanskeligere å distribuere intern lenkejuice (og delvis ekstern) og dermed faller nettstedet på rankingen.

Det er bare å brette opp ermene...

Mitt forslag:

Ta først en gjennomgang av nettstedets SEO. (Flyt av juice, kvalitet på inngående og utgående lenker, duplicate content, kvalitet på innhold mm.

Se også med et kritisk øye på hva brukerne gjør inne på siden. Er det noe innhold de liker, noe de ikke liker. Blir de lenge eller surfer de fort ut igjen. Ta en ren teknisk gjennomgang etter brutte lenker, manglende meta/alt/title/osv, gjennomsnittlig lastetid ogsåbortetter.

Legg så til mye godt innhold. Så enda litt mer innhold, før du legger til litt mer innhold. Når det er gjort så skaffer du innlenker. Sørg for en variert miks på innlenkene.

Underveis: Vær tålmodig.

Lykke til :)
 

metallian

Medlem
Gode tips her :)

Siden har 1000+artikler så innlink-jobben er jeg allerede igang med-samtidig kan man jo ikke få for mye eller for bra innhold, så innhold jobbes det med jevnlig.

Har brukt AIOS-pluginen i flere år men en liten gjennomgang på metas osv er nok ikke dumt-det er sikkert mer enn 1-2 år siden jeg gjorde det ;-)

Den pluginen-har jeg Travelling, men den ga plutselig en masse rare resultater så jeg skrudde den av. Får ta et par timer en kveld og skru den på og ta en skikkelig jobb der, fint du minnet meg på den :)
 

metallian

Medlem
Se også med et kritisk øye på hva brukerne gjør inne på siden. Er det noe innhold de liker, noe de ikke liker

Denne bet jeg meg litt merke i - denne oversikten har jeg jo i GA- men har du konkrete tips til hvoran jeg bruker informasjonen? F.eks har jeg jo en 4-5 sider som drar en stor andel av søketrafikken, samt at jeg har et par lengre artikler med betydelig lenge "oppholdstid" enn snittet.
 

Ole Avranden

utvandret
Angående plugins. Den absolutt viktigste du kan bruke, sitter mellom tastaturet og stolryggen :)
Dessverre er det mange som glemmer den i sitt SEO-arbeide.

Plugins kan finne ut av hvorvidt du har f.eks en meta-description, men bare den mellom tastaturet og stolryggen kan finne ut av hvorvidt description trekker lesere fra SERP og inn til siden din. Så begynn med f.eks de 50 best plasserte i SERP, og gå gjennom dine descriptions. Er de spennende nok? Flytter de leserne fra Google til ditt nettsted?
 

Ole Avranden

utvandret
... i GA- men har du konkrete tips til hvoran jeg bruker informasjonen...

Det er nær sagt uendelig mange parametre her, så det er vanskelig å bli über-konkret uten å sitte med statistikken foran meg. Men...:

De 4-5 artiklene som trekker mye trafikk:
Kan du bruke den samme formelen til å lage 4-5 nye artikler? (Uten å kannibalisere innholdet)

Hvorfor trekker akkurat disse artiklene trafikk. Er det så enkelt som at de ligger best an i SERP, eller er det innhold som mange vil lese?

De må brukes til å sende trafikk videre på nettstedet:
Leses disse fra start til slutt? Hvis ikke, sett inn lenker til relaterte artikler tidlig i disse artiklene.
Leses de til slutten, setter du inn relaterte lenker mot slutten av artiklene.

Har du nyhetsbrev? I så fall er disse 4-5 sidene gull verdt...

Lengre artikler med lang oppholdstid
Hvorfor leses disse kontra andre? Er det innholdet som er spot-on, eller er det andre ting som får leserne til å bli? Igjen; kan du gjenta suksessformelen på andre artikler?

Har du kommentarfelt på nettstedet? Om du har det, kan du legge inn en teaser eller provokasjon til kommentarer i de lengre artiklene, slik at du får fart i kommentarfeltet?

På slutten av disse artiklene må du legge inn lenker til relatert innhold.

Leserne liker disse artiklene. Facebook lik og del må promoteres, kanskje mer enn på resten av nettstedet. Husk fokus på et eventuelt nyhetsbrev her også.

Innhold som leserne ikke liker
Får du brukere inn på artikler som ikke blir lest, bør du ta et kritisk blikk på disse. Er det for dårlig tekst? Kjedelige bilder? Dårlig samsvar mellom Meta Description og innhold?

Klarer du ikke å få leserne til å bli på disse sidene, må du legge inn teasere til andre artikler i begynnelsen av disse artiklene. Det siste du ønsker er at leserne bruker tilbake-knappen for å returnere til Google.

Er dette den andre eller tredje artikkelen leserne har vært på, eller var det hit de kom fra Google? Hvis dette typisk er "den tredje artikkelen", kan det bare rett og slett være rastløshet som gjør at de ikke leses.

Kun generelle eksempler
Det over er kun generelle eksempler. Bruk fantasien når du ser på statistikken. Sett deg inn i lesernes ståsted og vær kritisk. Still deg selv mange "hvorfor"-spørsmål, så er det mange godbiter å finne i GA.
Det er uansett en nyttig øvelse. Sitter med det selv på et nettsted nå, og har fått noen tankevekkere.
 
Topp