Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enda flere nettbutikk spørsmål..

geekland

New Member
Det nærmer seg oppstart for min første nettbutikk.
Som nevnt i en annen tråd så ser jeg på dette som en hobby virksomhet ved siden av 100% jobb og en god erfaring å ta med seg videre...

Det ser ut til at jeg går for 24nettbutikk sin web shop løsning da den ser proff ut og har passende pris.
Som betalingsalternativ så blir det nok kun Paypal i starten for å holde kostnaden nede.
Har noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med:

1.Etter hva jeg har skjønt så trenger ikke mine kunder og ha Paypal konto så lenge jeg har bedriftskonto?

2. Forventer lite salg en god stund fremover, hva anbefales å gjøre med regnskap?
Har 24nettbutikk eller Paypal en enkel løsning som holder for meg?

3. Har planer om å bare la min fortjeneste bli stående på min Paypal konto, hvordan håndterer jeg skatting på best mulig måte?
Mva. Set jeg bort ifra da jeg tviler på at jeg overstiger 50.000 med det første.

Ja dette er "nok en Dropshipping" nettbutikk men planen er å også ha endel av de mest populære produktene (de som selger mer enn 1 ;-) ) på lager

Håper noen erfarene sjeler vil hjelpe meg på vei :)
 

geekland

New Member
Et spørsmål til:
Hva bør jeg gjøre med returadresse for angrerett varer?
Skal jo drive dette hjemmeifra, må jeg bruke min hjemme adresse eller er en postboks veien å gå?
Eventuelt andre metoder?
 

erlsae

Medlem
1. Nei, kundene trenger ikke konto hos PayPal for å måtte betale. Skal du kun ha PP som betalingsmåte ? Kommer an ann på målgruppe, de yngre vil nok alseptere det, mens de eldre vil stille seg litt mistenksom.

Kan svare på skatten. Du skriver at du vil ha pengene stående på PP-kontoen. I og for seg greit det, men da må du overføre penger fra kontoen direkte til din skattekonto. Du kan overføre månedlig, eller oppgi inntekt for året i angivelsen og få en restakatt du betaler på.
 

geekland

New Member
1. I starten blir det kun Paypal ja, min kundegruppe blir ungdom og "unge voksne" så tror det skal gå greit.

2. Angående skatt så lurer jeg på hvordan dette gjøres enklest mulig i en nettbutikk med lavt volum?

3. Holder det å føre tallene opp i et xl ark og spare på alle bilag f.eks?
 

HanneSol

Member
Det ble vel sagt i en annen tråd her at med 600 bilag eller færre i året, kan du føre i excel. Det viktigste i første omgang er at du finner et system som gir deg oversikten.

Som næringsdrivende skal du fylle ut næringsoppgave i forbindelse med selvangivelsen. Den er ikke så vanskelig, men et tips er å se på den før du setter opp regnearket ditt, da kan du gruppere kostnader og inntekter så de samsvarer med postene i næringsoppgaven. Det vil spare deg for en del arbeid når du skal fylle ut.
 

geekland

New Member
Takk for god info.
Er det noe enkelt gratis/rimelig program som er å foretrekke fremfor et excel ark?
Noe som kan integreres på enkel måte med 24nettbutikk sine løsninger kanskje?
 

Steve Cash

Medlem
Overskuddet er skattepliktig uansett om pengene står på PayPal eller tas ut. Å betale skatten hver måned gir liten mening. Men du kan be om å få utskrevet forskuddsskatt om du vil.

Selger du for under 50 000 i kalenderåret, og ikke er mva-registrert, kan du sette inntekter og kostnader direkte på selvangivelsen i stedet for å bruke næringsoppgave.
 
Sist redigert:

HanneSol

Member
Beklager uttrykket, men dette er sludder. Overskuddet er skattepliktig uansett om pengene står på PayPal eller tas ut. Å overføre penger månedlig til en skattekonto, hva nå det måtte være, gir ingen mening.

Tror kanskje erlsae tenkte på skattetrekkskonto, selv om det ikke er aktuelt hvis det er snakk om et ENK uten ansatte.

Men til geekland- husk at paypal ikke er som en bankkonto. Du får ikke renter på pengene du har stående der, og jeg er ikke sikker på om du har noen garanti for dem hvis paypal skulle gå under av en eller annen utenkelig grunn.
 

geekland

New Member
Det med å la pengene stå på Paypal kontoen var med tanke på å holde økonomien adskilt privat økonomien men det kan selvsagt også gjøre på en vanlig bankkonto/bedriftskonto.
Har ingen planer om å sluntre unna Skatteetaten :)
 

geekland

New Member
Selger du for under 50 000 i kalenderåret, og ikke er mva-registrert, kan du sette inntekter og kostnader direkte på selvangivelsen i stedet for å bruke næringsoppgave.

Så lenge jeg holder meg unna 50.000kr i omsetning (eller er det fortjeneste) så holder det å føre inn hva jeg sitter igjen med i ren fortjeneste i selvangivelsen?
 

Steve Cash

Medlem
Tror kanskje erlsae tenkte på skattetrekkskonto, selv om det ikke er aktuelt hvis det er snakk om et ENK uten ansatte.

Men til geekland- husk at paypal ikke er som en bankkonto. Du får ikke renter på pengene du har stående der, og jeg er ikke sikker på om du har noen garanti for dem hvis paypal skulle gå under av en eller annen utenkelig grunn.
Litt for sterkt skrevet av meg det du siterer, jeg leste ikke innlegget til erlase godt nok og misforsto. Derfor endret jeg det like etterpå, jeg beklager utbruddet. Men det er sant at det ikke er nødvendig å overføre penger til noen skattekonto, men en kan jo gjerne spare opp penger til skatten på en egen konto hvis en vil.
 

Steve Cash

Medlem
Så lenge jeg holder meg unna 50.000kr i omsetning (eller er det fortjeneste) så holder det å føre inn hva jeg sitter igjen med i ren fortjeneste i selvangivelsen?
Det er 50 000 i omsetning, det er der grensen for mva-registrering går. Du må føre opp inntekter og kostnader i hver sin post, post 2.7 mener jeg begge heter. Dette gjelder bare i enkeltpersonforetak.

Og det er en forutsetning at en ikke er mva-registrert. Det kan jo skje at en er registrert, men at omsetningen faller under 50 000. Da må en fortsatt bruke næringsoppgave så lenge en er registrert.
 
Sist redigert:

geekland

New Member
Fikk aldri noe svar på det med retur adresse.
Hva vil dere anbefale?
Enten bruke egen hjemme adresse å få returer hit eller åpne en postboks til dette?
 

xdex

Medlem
Tror ikke jeg hadde giddet å leie en postboks kun for returvarer, min erfaring er at det er sjelden folk bruker angreretten.

Dette er jo veldig avhengig av flere faktorer. Klær, gjerne merker, med en gjennomsnittspris på 2000kr pr plagg, da skal jeg love deg folk bruker returretten, og det samme med deler/komponenter til kamera, og annet utstyr der ute. Kjøper man noe billigplast fra kina, USB dongle som ikke fungerte som man trodde, til 70kr, kan det godt hende at folk bryr seg mindre, ja.
 
Topp