Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Engasjere personer gjennom enkeltmannsforetak

Eivind Ertesvåg

New Member
Jeg har akkurat opprettet meg et enkeltmannsforetak, og begynt å sette meg inn i retningslinjene rundt dette. En ting klarer jeg imidlertid ikke å finne noe klart svar på, så kanskje det er noen her på forumet som har kunnskap å dele med meg?

Case:

Gjennom enkeltmannsforetaket mitt skal jeg leie meg selv ut til forskjellige oppdrag. Istedenfor å få lønn av oppdragsgiver så fakturerer jeg dem gjennom selskapet mitt.

Men hva om jeg har en person X som jeg leier ut for å utføre oppdraget? Kan jeg da engasjere denne personen gjennom enkeltmannsforetaket mitt? Person X mottar lønn fra meg for utført oppdrag, mens jeg fakturerer oppdragsgiver for tjenesten?

Person X vil jo ikke bli fast ansatt hos meg, men vil utføre et oppdrag i engasjement. Må jeg så allikevel styre med forsikring og pensjonsordninger?

Kanskje noe rotete forklart. Men om du forsto hva jeg mente, så setter jeg pris på noen innspill!
 

xdex

Medlem
Mye mulig jeg tar feil, men det spørs hva og hvem person X faktisk er. Hvis denne personen tilbyr en tjeneste (på samme linje som deg) og har eget selskap, vil nok han fakturere deg, slik du fakturer firmaet som bruker person X. Det er normalt å gjøre dette ved out-sourcing, at du får en pris/faktura mot x antall timer, og leier denne arbeidskraften ut videre, eller bruker den selv.

Hvis personen X, ikke har noe selskap eller mulighet til å fakturere deg, må du selv ordne dette, som en ansatt altså.

Ellers har du jo informasjon fra arbeidstilsynet når det gjelder innleie av arbeidskraft, http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78204
 

Eivind Ertesvåg

New Member
Personene jeg ville brukt er stort sett uten egne selskaper. Jeg hadde skaffet dem oppdragene, og de hadde fått lønn av meg. Så slik sett så blir de jo ansatte.

Er det noen her som opererer med enkeltmannsforetak på denne måten?
 

Ole Avranden

utvandret
Spørsmålene dine blir besvart i lenken xdex ga deg.
Kortversjonen: Ja, du er ansvarlig.

Men les den lange versjonen, så får du litt mer spekk på det :)
 

xdex

Medlem
Syntes bare det er litt rart, at man skal kunne ansette noen på oppdrag basis, uten å følge noen forskrifter for feriepenger, pensjon etc. Hvorfor gjør ikke flere dette? ansetter på behov, for da er det nesten ikke noen kostnader. Jeg har ikke satt meg inn i regelverket for inn og utleie av ansette, men arbeidsmiljøloven her til lands har ett stort fokus på arbeidstaker, og ikke giver.

Det blir jo litt som et bemanningsbyrå, uten at jeg vet hvordan reglene fungerer for disse. Du leier ikke inn noen til å skrive artikler for ditt firma. Du leier inn noen, som skal leies ut, for å skrive artikler i en bestemt periode, hvor utleier skal tjene mer enn vedkommende som skriver artiklene.
 
De kan ansees som frilansere, og fakturere deg selv uten eget firma. Gitt at de jobber selvstendig, med alt det innebærer. Jobber de i dine lokaler, med ditt utstyr, har faste arbeidsider osv er de ikke lenger frilansere. Du kan søke litt rundt etter diverse frilanskontrakter.
 
Topp