Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norsk skatt på Delaware LLC i USA

nick20000

Member
Det virker som on skatteetaten mener at et LLC er et egen skattesubjekt, og etter norsk intern rett ikke kan skattes på dets overskudd, kun når eieren tar ut utbytt.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/skattemessig-behandling-av-et-llc-selska/id102436/

I og med at deltakernes ansvar i selskapet er begrenset til aksjeinnskuddet, antar Finansdepartementet at beskatningen i Norge, både etter skattelovens § 2-2 første ledd og skatteavtalen med USA av 19.9.1980, skal baseres på at LLC-selskapet er et eget skattesubjekt. Det vises for øvrig til departementets brev av 15. juni 2001 i samme sak, som gjelder spørsmålet om skattelemping etter skatteloven § 11-22.

Dette innebærer at utdeling som mottas av norsk aksjonær (deltaker i USA) beskattes som aksjeutbytte etter skatteloven § 10-11 første og annet ledd. Konsekvensen av en slik klassifisering er på den annen side at Norge ikke kan skattlegge aksjonæren for andel av overskudd som ikke er utdelt.

Forstår jeg rett i at dette betyr at et LLC, som ikke drives fra Norge, men eies av Norsk skatteyter ikke vil bli beskattet i Norge (før eieren tar ut utbytte)? Selskapet vil ikke bli skattet i USA hvis det er kun et medlem.

Og hvordan oppgir man på selvangivelsen at man eier et LLC? Er det aksjeoppgaven? Men et LLC har jo teknisk sett ikke aksjer..
 

mra

Active Member
Mulig jeg misforstår deg her, men hvorfor skulle et LLC i USA bli beskattet i Norge? Et norsk AS med utenlandske eiere, blir jo heller ikke skattelagt der eierne kommer fra, men i Norge. Jeg er overhodet ingen ekspert på dette, men jeg er involvert i et par LLC i USA. Nå skatter jeg riktignok ikke lengre til Norge, men da jeg gjorde, betalte jeg bare skatt på utbytte fra disse selskapene. Eierskapet førte jeg opp på skjemaet "Aksjer og fondsandeler", som jeg la ved selvangivelsen og Skatteetaten reagerte aldri negativt på dette.

For en grei innføring i amerikanske LLC-regler, anbefaler jeg å lese denne boken: http://www.amazon.com/gp/product/1413320740
 

nick20000

Member
Takk for svar. Jeg tenker at skatteetaten i Norge kan betrakte denne inntekten som din personlige inntekt lignende som IRS gjør hvis du bor i USA (flow through taxation). Men finansdepartementet sa i 2001 at et LLC er et selvstendig skattesubjekt, og da blir det ikke personlig beskattning.

I såfall så kan man jo slippe skatt både i USA og Norge hvis man ikke tar ut utbytte.

Jeg lurer nå på om et LLC kommer inn under NOKUS reglene hvis det ikke skattlegges i USA, men så er USA på "ikke lavskatteland"-listen, så det virker ikke slik heller.

Virker jo rart om dette skulle være et smutthull.

Hvordan førte du eierskapet, hvor mange "aksjer" første du opp ?
 

T SL

Active Member
Det trenger vel ikke å være på NOKUS-listen? Det kommer vel an på hvor mye skatt du ville betalt på inntekten i Norge og forholdet mellom dette og hvor mye skatt du betaler i landet hvor selskapet er hjemhørende?
 

hnK

New Member
Det virker som on skatteetaten mener at et LLC er et egen skattesubjekt, og etter norsk intern rett ikke kan skattes på dets overskudd, kun når eieren tar ut utbytt.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/skattemessig-behandling-av-et-llc-selska/id102436/



Forstår jeg rett i at dette betyr at et LLC, som ikke drives fra Norge, men eies av Norsk skatteyter ikke vil bli beskattet i Norge (før eieren tar ut utbytte)? Selskapet vil ikke bli skattet i USA hvis det er kun et medlem.

Og hvordan oppgir man på selvangivelsen at man eier et LLC? Er det aksjeoppgaven? Men et LLC har jo teknisk sett ikke aksjer..

jeg jobber for tiden med samme problemstilling. Kom du noe nærmere en løsning på hvordan et slikt LLC blir beskattet?
 

nick20000

Member
Det virker som det er slik som beskrevet over. Merk at hvis du bor og driver selskapet fra Norge så vil LLC'et bli skattepliktig i Norge.
 
Topp